نجات یک توله خرس آسیایی در قلعه گنج/ تعداد این گونه در شهرستان قلعه گنج رو به افزایش است


نجات یک توله خرس آسیایی در قلعه گنج/ تعداد این گونه در شهرستان قلعه گنج رو به افزایش است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قلعه‌ گنج با اشاره به نجات گونه خرس آسیایی در این شهرستان، گفت: پس از نجات یک توله خرس آسیایی از روی یک درخت نخل در منطقه رمشک مشخص شد تعداد این گونه در این شهرستان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سلمان کرمی،گفت: چند روز پیش با تماس اهالی روستاهای منطقه رمشک با این اداره یک قلاده توله خرس آسیایی که در منطقه «تهمون جنگی» در نزدیکی معدن مس که حدود ۱۲ ساعت روی درخت نخل گیر کرده بود؛ توسط نیروهای حفاظت محیط زیست و با استفاده از بیل مکانیکی معدن نجات پیدا کرد و رهاسازی شد.

وی افزود: طبق گفته اهالی محل، این توله خرس به همراه یک خرس ماده و توله دیگرش در منطقه دیده شده اند، که بعد از عبور کارکنان و ماشین آلات معدن همجوار، خرس ماده و توله دیگرش پا به فرار می‌ گذارند و این توله بر روی درخت می‌ ماند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قلعه گنج، تصریح کرد: درسال ۹۷ نیز یک قلاده خرس آسیایی در قلعه گنج مشاهده شده بود و سال گذشته نیز اهالی محلی از یک توله خرس فیلم گرفته بودند و امسال هم با مشاهده این خرس ماده و ۲ توله همراهش در مجموع پنج خرس مشاهده شده است، که تخمین زده می‌ شود تعداد این گونه در قلعه گنج ۲ رقمی شده باشد.

نجات یک توله خرس آسیایی در قلعه گنج/ تعداد این گونه در شهرستان قلعه گنج رو به افزایش است

کرمی با اشاره به اینکه وجود این معدن تهدیدی برای خرس سیاه در منطقه است، اظهار داشت: در زمان راه اندازی آن استعلامی از محیط زیست گرفته نشد و اکنون فقط می‌ شود راهکارهایی برای کاهش آسیب با کمک معدن پیش بینی کرد، از جمله اینکه توسعه معدن به سمت زیستگاه‌ های این حیوانات نباشد.

وی یادآور شد: تعارض‌ هایی هم بین اهالی محلی با خرس سیاه وجود دارد، از جمله اینکه این خرس همه چیزخوار گاهی وارد نخل‌ های خرما می‌ شود و از میوه آن می‌ خورد که شکایت مردم بیشتر در این زمینه بوده است.

این مقام مسئول گفت: برای مردم از جمله دانش آموزان، اعضای شورا و اهالی شهرستان کارگاه‌ های آموزشی برگزار شده و تماس مردم با محیط زیست برای نجات توله خرس نشان می‌ دهد آگاهی مردم نسبت به گذشته در مورد این حیوان افزایش یافته است.

شایان ذکر است؛ خرس سیاه آسیایی در فهرست قرمز جهانی IUCN (اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) قرار دارد. این گونه همه چیزخوار است، اما عمدتا از مواد گیاهی تغذیه می‌ کند.

این گونه خرس در مناطق کوهستانی جنوب شرقی ایران، در شرق هرمزگان، جنوب کرمان و نیز سیستان و بلوچستان در واقع از مناطق مرزی سیستان و بلوچستان با پاکستان تا میناب و جیرفت پراکندگی دارد.

شهرستان قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی