اوج گیری تبادلات تجاری با ترکمنستان/ تجار گلستانی به خط می‌شوند


اوج گیری تبادلات تجاری با ترکمنستان/ تجار گلستانی به خط می‌شوند

گرگان- برپایی نمایشگاه تخصصی محصولات ایرانی در عشق آباد فرصت مغتنمی برای افزایش سطح تبادلات تجاری گلستان با ترکمنستان است تا تجار از این طریق بتوانند ظرفیت های استان را به خوبی معرفی کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رویکردهای یکسال اخیر دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و افزایش تعاملات دیپلماتیک با کشورهای همسایه از جمله کشورهای CIS به ویژه ترکمنستان چشم اندازهای روشنی فراروی بخش‌های مختلف کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی ترسیم کرده است.

دستاورد دیدارهای دیپلماتیک رئیس جمهور ایران با سران کشورهای مشترک منافع مانند ترکمنستان در حال بروز و ظهور بوده که می‌توان به حذف هزینه‌های ترانزیتی کامیون‌های تجاری در خاک ترکمنستان، از سرگیری تردد کامیون‌ها به ترکمنستان، فراهم شدن مقدمات از سرگیری تجارت چمدانی در گمرک اینچه برون اشاره کرد.

یکی دیگری از مباحثی که اخیراً مطرح شده، موضوع برپایی نمایشگاه تخصصی محصولات جمهوری اسلامی ایران در «عشق آباد» است که بنا بر اظهارات مدیران سازمان توسعه تجارت ایران قرار است در آذرماه برگزار شود.

هر چند شرکت‌ها و بازرگانان پایتخت نشین به فراخور توانمندی و تجربه بیشتر سهم بالاتری در این نمایشگاه خواهند داشت اما استان‌های هم مرز با ترکمنستان مانند خراسان شمالی، رضوی و گلستان هم می‌توانند در این رخداد بزرگ تجاری نقش آفرین باشند.

برمبنای آخرین گزارش‌های رسمی، حدود ۸۰۰ فعال اقتصادی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان هستند که این افراد به ۳۰ کشور دنیا در سه قاره آسیا، اروپا و افریقا و به طور عمده با کشورهای آسیای میانه، صادرات کالا را انجام می‌دهند.

اوج گیری تبادلات تجاری با ترکمنستان/ تجار گلستانی به خط می‌شوند

برگزاری این نمایشگاه در همسایگی استان گلستان یک فرصت ارزشمند برای فعالان اقتصادی محسوب می‌شود تا با ترسیم یک نقشه راه دقیق و برنامه ریزی مدون بتوانند بازارهای جدیدی را برای تولیدات و محصولات خود کشف کنند.

وقایع اخیر در شرق دریای خزر و تحریم‌های اعمالی بر روسیه بر بازارهای ترکمنستان تأثیر گذاشته و تمایل ترکمن‌ها برای تأمین بخشی از نیازهای خود از ایران ذرا بیشتر کرده است.

علاوه بر آن هم در حوزه زیرساخت‌های مرتبط با ترانزیت کالا هم رخدادهای مطلوبی اتفاق افتاده که از آن جمله می‌توان به تکمیل نهایی زیرساخت‌های ریلی KTI و حل مشکلاتی نظیر خط عریض اشاره کرده که سرعت جابجایی کالا از گلستان به مقصد ترکمنستان را افزایش داده است.

به طور حتم برگزاری این نمایشگاه می‌تواند نقش بسزایی در رونق دوباره تبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان باشد.

۱۵ درصد تبادلات با ترکمنستان از مرز اینچه انجام می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه ایران در عشق آباد ترکمنستان فرصت بسیار مناسبی برای ارائه توانمندی‌های تولیدکنندگان و تجار و بازرگانان گلستان است.

درویش علی حسن زاده افزود: ۱۵ درصد صادرات به ترکمنستان از مرز اینچه برون استان گلستان انجام می‌شود که نشان دهنده اهمیت این کشور برای حوزه تجارت خارجی استان گلستان است.

حسن زاده با اشاره به اهمیت حضور تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان گلستان در این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه عشق آباد که سازمان توسعه تجارت ایران مجوز برگزاری آن را گرفته فرصت بسیار مغتنمی برای ارائه توانمندی‌های تولیدکنندگان و تجار و بازرگانان گلستانی و لازم است حمایت‌های لازم برای حضور پررنگ‌تر تجار و بازرگانان استان در این نمایشگاه انجام شود.

اوج گیری تبادلات تجاری با ترکمنستان/ تجار گلستانی به خط می‌شوند

رشد صادرات به ترکمنستان

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: رویکرد ویژه دولت آیت الله رئیسی برای تقویت تعاملات با همسایگان سبب شد تا اتفاقات مطلوبی در این بخش رخ دهد و برپایی این نمایشگاه و سفر هیأت تجاری گلستان به ترکمنستان از جمله این رهاوردها است.

سفر هیئت اقتصادی گلستان به ترکمنستان زمینه ساز تعاملات بیشتر شده است امیر یوسفی افزود: مسافت اندک و هزینه کمتر ترانزیت کالا می‌تواند یک مشوق خوب برای تجار و بازرگانان گلستانی باشد تا حضور فعال‌تری در این بازار داشته باشند.

وی گفت: میزان صادرات کالا از این استان به کشور ترکمنستان در ۶ ماه نخست سال جاری به ارزش ۲۹ میلیون و۷۵۹ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ درصد رشد دارد.

یوسفی گفت: تأمین مواد غذایی، مرغ، محصولات کشاورزی به ویژه گلخانه‌ای و باغی و مصالح ساختمانی و ارائه خدمات فنی و مهندسی (ساختمان سازی) از جمله بخش‌هایی است که بازرگانان گلستانی می‌توانند در نمایشگاه عشق آباد به شکل جدی تری در آن ورود کنند.

وی ادامه داد: طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ بیشترین میزان صادرات در سال ۱۳۹۷ با ارزش حدود ۸۶ میلیون دلار اتفاق افتاده است.

برگزاری نمایشگاه راهی برای تبادلات مالی بیشتر

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان هم معتقد است: دیدارهای اخیر مسئولان ارشد دو کشور ایران و ترکمنستان به عنوان جدی ترین و مهم‌ترین دیدارهای بین سران دو کشور در سالیان اخیر بوده که سندهای همکاری ارزشمندی به امضا رسیده است.

رحمان قره باش افزود: تنظیم و امضای یادداشت تفاهم همکاری بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان در بخش تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین تفاهم نامه‌های امضاشده بین دو سران دو کشور است که ثمرات آن بزودی برای اهالی گلستان هویدا می‌شود.

اوج گیری تبادلات تجاری با ترکمنستان/ تجار گلستانی به خط می‌شوند

به گفته وی سطح تبادلات مالی بین ایران و ترکمنستان در محدوده سال‌های ۹۰ و ۹۱ به رقمی معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده بود که به سبب برخی مباحث و البته شیوع کرونا به ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته تنزل یافت و برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در ترکمنستان می‌تواند یکی از راه‌های گسترش سطح مبادلات مالی باشد.

ظرفیت‌های بالای گلستان در صادارت

نماینده مردم شهرستان‌های بندرترکمن، گمیشان، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر گفت: تقویت ارتباط دیپلماتیک با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای CIS یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مشهود دولت سیزدهم طی یکسال اخیر بوده که خوشبختانه بازخوردهای مثبتی را در پی داشته است.

عبدالجلال ایری افزود: علاوه بر اراده مصم دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان شاهد عزم روز افزون مقامات سیاسی ترکمنستان هستیم که نویدبخش روزهای روشنی برای استان خواهد بود.

وی افزود: در سنوات اخیر مباحثی مانند تحریم‌های ظالمانه و همچنین شیوع کرونا بر مبادلات اقتصادی کشور با همسایگان به ویژه ترکمنستان سایه انداخته بود که خوشبختانه با تقویت مراودات سیاسی بخش زیادی از این مشکلات برطرف شده است.

اوج گیری تبادلات تجاری با ترکمنستان/ تجار گلستانی به خط می‌شوند

وی گفت: با توجه به ظرفیت ارزشمند استان در دانه‌های روغنی، توتون و گوشت مرغ، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه می‌توان در پی صادرات محصولات مازاد باشیم تا در دوران تحریم به منابع درآمدی پایداری دست یابیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بندرترکمن، گمیشان، بندرگز و کردکوی در مجلس بیان کرد: پتانسیل کشاورزی و باغبانی گلستان و مشترکات فرهنگی اهالی استان با کشورهای ترکمنستان ظرفیت ارزشمندی است که طی سال‌های گذشته از آن غفلت شده، در حالی که می‌تواند زمینه ساز فقرزدایی و اشتغال آفرینی و پویایی اقتصاد این سرزمین را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری رویداد اقتصادی نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان، فرصت بسیار مناسب برای تجار گلستانی است که بتوانند با برنامه ریزی اصولی ظرفیت‌های موجود مربوط این استان را در ترکمنستان معرفی کنند.

بهسازی خط زمینی داخل خاک ترکمنستان از مسیر گمرک اینچه برون گنبدکاووس برای جابجایی کالا، سرمایه‌گذاری مشترک و راه‌اندازی خط هوایی بین گرگان و عشق آباد، افزایش ساعات کار گمرک، سهولت در صدور روادید برای تجار از سوی ترکمنستان، استفاده بهینه از ظرفیت ریلی اینچه برون به کشور ترکمنستان با رفع موانع آن و تبادل اطلاعات بین اتاق بازرگانی گلستان و اتاق تجارت ترکمنستان از جمله راهکارهای ارائه شده توسط فعالان اقتصادی بوده که در کنار برگزاری نمایشگاه می‌تواند نقش تکمیلی برای افزایش سطح مراودات را داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟