سرمایه گذاریهای نفتی راه نجات از بحران انرژی


 سرمایه گذاریهای نفتی راه نجات از بحران انرژی

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک گفت صنعت نفت نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری در ظرفیت و تولید جدید دارد تا از نوسانات بی رویه جلوگیری کند. قبل از سال ۲۰۱۶، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال می رسید، اما سرمایه گذاری در نفت از آن زمان بشدت کاهش یافته است. امین ناصر مدیرعامل آرامکو گفت سال‌ها سرمایه‌گذاری کم در تولید نفت و گاز عامل اصلی بحران انرژی امروز است.

اقتصاد آنلاین-مهرداد فرامهر؛ به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اویل پرایس، هیثم الغیس، دبیرکل اوپک این هفته گفت: صنعت نفت نیاز به افزایش سرمایه گذاری در ظرفیت و تولید جدید دارد تا بازار نفت بتواند در آینده از نوسانات زیاد جلوگیری کند.

الغیس در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری امارات (WAM) در حاشیه کنفرانس انرژی ADIPEC در ابوظبی بر اهمیت افزایش سرمایه گذاری در بخش نفت تاکید کرد . دبیرکل اوپک گفت: کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در صنعت نفت که با سقوط قیمت در سال 2015 آغاز شد و سپس در سال 2020 با موج اول کووید-19 ادامه یافت، نوسانات در بازار نفت را تشدید می‌کند.

الغیس به WAM گفت: قبل از سال 2016، سرمایه گذاری در صنعت نفت به بیش از 500 میلیارد دلار در سال می رسید، اما سرمایه گذاری از آن زمان بشدت کاهش یافته است، که منجر به کاهش ظرفیت تولید شده است. او گفت که ظرفیت مازاد در سطح جهانی در حال حاضر بسیار کم است و در دست دو تولیدکننده بزرگ اوپک، یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

الغیس اظهارات اخیر مقامات کشور عضو اوپک عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ را تکرار کرد که گفته اند بحران انرژی کنونی سال ها با سرمایه گذاری ناکافی در نفت و گاز در حال شکل گیری است.امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی عربستان سعودی در ماه سپتامبر گفت که سال‌ها سرمایه‌گذاری ناکافی در تولید نفت و گاز عامل اصلی بحران انرژی امروز است و زمانی که اقتصاد جهانی از رکود کنونی خارج شود، ظرفیت اندک تولید نفت باقی‌مانده از بین خواهد رفت. ناصر گفت که سرمایه‌گذاری در نفت و گاز بین سال‌های 2014 تا 2021 بیش از نصف دچار کاهش شد و افزود: «افزایش‌های سرمایه گذاری در سال جاری خیلی کم، خیلی دیر و خیلی کوتاه‌مدت است.»

مدیر عامل آرامکو عربستان در ماه سپتامبر گفت اینها دلایل واقعی این وضعیت ناامنی انرژی هستند: سرمایه گذاری کم در نفت و گاز، جایگزین آماده‌ای برای نفت نیست؛ و هیچ برنامه ای پشتیبانی برای وضع موجود وجود ندارد.

این هفته در کنفرانس آدیپک، اوپک نسخه 2022 چشم انداز جهانی نفت خود را منتشر کرد که می گوید «همه اشکال انرژی برای رفع نیازهای انرژی آینده مورد نیاز خواهد بود» و انتظار می رود نفت بیشترین سهم را در ترکیب انرژی حفظ کند. تا سال 2045، تقریباً 29 درصد سهم را در آن زمان به خود اختصاص داد. چشم انداز اوپک همچنین نشان داد که بخش جهانی نفت تا سال 2045 به سرمایه گذاری تجمعی 12.1 تریلیون دلاری در بخش های بالادستی، میانی و پایین دستی نیاز خواهد داشت که معادل بیش از 500 میلیارد دلار در سال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد