داشتن متحدان مطیع در خلیج فارس؛ عادتی که از سر آمریکا افتاد


داشتن متحدان مطیع در خلیج فارس؛ عادتی که از سر آمریکا افتاد

اسپوتنیک در گزارشی به نقل از چند دیپلمات اروپایی نوشت که جار و جنجال برخاسته از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولیدات نفت، نشان‌دهنده آن است که کشورها آماده مقابله با نفوذ آمریکا هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسپوتنیک با اشاره به گزارش یک نشریه آمریکایی و به نقل از چند دیپلمات اروپایی که نامشان ذکر نشده، نوشت که اختلافات ایجاد شده بین کشورها پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت، دال بر این است که کشورها آماده مقابله با فشار یا نفوذ آمریکا هستند.

اوپک‌پلاس که عربستان سعودی به طور غیررسمی ریاست آن را برعهده داشته و روسیه نیز عضو آن محسوب می‌شود، در اوایل اکتبر از موافقت اعضای این سازمان با کاهش تولیدات به اندازه روزانه ۲ میلیون بشکه خبر داد؛ تصمیمی که از ماه نوامبر اجرایی و در واکنش به بی‌ثباتی و ابهام در بازارهای جهانی انرژی اتخاذ شد.

یک نشریه آمریکایی به این اقدام پرداخت و نوشت که جار و جنجال نفتی ناشی از این تصمیم، نشان می‌دهد که کشورها آماده‌اند تا با نفوذ آمریکا مقابله کرده یا آن را زیر سوال ببرند حتی اگر این کار با «اهداف و منافع اقتصادی آنها منافات داشته باشدجار و جنجال نفتی ناشی از این تصمیم، نشان می‌دهد که کشورها آماده‌اند تا با نفوذ آمریکا مقابله کرده یا آن را زیر سوال ببرند حتی اگر این کار با «اهداف و منافع اقتصادی آنها منافات داشته باشد.»

این نشریه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته که آمریکا نباید اینطور تصور کند که اقدام اوپک پلاس، مخالفت با واشنگن نبوده بلکه باید بپذیرد که عربستان «به‌دنبال منافع خود است.»

این دیپلمات‌ها اضافه کرده‌اند که آمریکا به «سر به راه بودن متحدانش در منطقه خلیج فارس عادت کرده بود و حالا ماجرا تغییر کرده است.»

یکی از منابع اینگونه استدلال کرده که «آمریکا برای سال‌های آینده به این روابط منطقه‌ای نیاز داشته و این روابط باید برای واشنگتن کارساز باشد. اگر رویکردمان بر پایه «دوست و دشمنی» باشد و تعامل نداشته باشیم، این روابط منطقه‌ای مختل خواهد شد.»

اقدام اوپک پلاس در واکنش به ابهام در دورنمای بازارهای جهانی نفت صورت گرفت و این ابهام نیز تا اندازه‌ای ناشی از تحریم‌های غرب علیه بخش انرژی روسیه و برنامه گروه جی۷ به منظور تعیین سقف قیمت برای نفت خام مسکو، بود.

مسکو به دفعات هشدار داده که هرگونه تلاش در راستای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، به توقف صادرات منجر خواهد شد. مسکو حدود ۱۰درصد از نفت بازار جهانی را تامین می‌کند.

واشنگتن که پیش‌تر برای مقابله با افزایش بهای انرژی در داخل آمریکا، خواستار افزایش تولیدات اوپک‌پلاس شده بود، به تصمیم این سازمان واکنش تندی نشان داد.

ریاض در آن برهه، ادعای سیاسی بودن این تصمیم را تکذیب و وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت عربستان سعودی، در وهله اول تمام اظهارات بی‌اساس دراین‌باره را رد می‌کند. این تصمیم به طور متفق‌القول و صرفا با نکاه اقتصادی اتخاذ شد.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که عمل به پیشنهاد آمریکا برای تعویق یک ماهه اجرای این تصمیم، می‌توانست آثار اقتصادی منفی در پی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در