خطرات بلوغ زودرس را بشناسید


یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان با اشاره به تاثیرات منفی بلوغ زودرس بر کوتاهی قد افراد، گفت: هر سال بلوغ زودرس شش تا هفت سانتیمتر قد افراد را در بزرگسالی کوتاه می کند

خطرات بلوغ زودرس را بشناسیدشفاآنلاین>سلامت> دکتر محمود قاسمی با بیان اینکه عوامل مختلفی در قد افراد موثر هستند، گفت: یکی از عوامل مهم در این زمینه شرایط داخل رحمی است، بطور مثال وجود فیبروم (توده داخل رحمی) موجب می شود که قد و وزن جنین کم شده و حتی برخی اندام های او تشکیل نشود.

به گزارش شفاآنلاین:وی با بیان اینکه عامل مهم و موثر دیگر در این زمینه ژنتیک افراد و اندازه قد والدین آنها است، افزود: بطور کلی قد افراد برآیندی از قد والدین آنهاست و فرمول آن هم اینگونه محاسبه می شود که قد پدر و مادر را با هم جمع کرده و تقسیم بر دو می کنند، نتیجه حاصل برای فرزندان پسر به اضافه ۶,۵ سانتی متر و برای فرزندان دختر منهای ۶.۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بطور مثال اگر پدری یک متر و ۸۰ سانتیمتر قد داشته باشد و مادر هم یک متر و ۶۰ سانتیمتر باشد، میانگین این دو می شود یک متر و ۷۰ سانتی متر، بنابراین فرزند پسر این خانواده حدود یک متر و ۷۶ سانتی متر قد خواهد کشید و فرزند دختر آنها نیز یک متر و ۶۳ سانتی متر خواهد شد.

قاسمی گفت: البته این فرمول کلی و تحت تاثیر عواملی از جمله بیماری های زمینه ای مانند دیابت، کم کاری تیروئید و نیز تحت تاثیر تغذیه و بلوغ زودرس تغییر خواهد کرد.

این فوق تخصص غدد کودکان افزود: در میان این عوامل تغذیه از نقش مهمی برخوردار است و توصیه می شود برای افزایش قد کودکان حتما از لبنیات و سبزیجات و انواع میوه به میزان کافی در برنامه غذایی کودکان استفاده شود

قاسمی گفت: از جمله عوامل مهم دیگر در زمینه قد کشیدن کودکان، بلوغ زودرس است که تاثیرات به شدت منفی روی قد دارد.

وی افزود: هر سال بلوغ زودرس حدود شش تا هفت سانتیمتر قد کودکان را در بزرگسالی کوتاه می کند و برای همین به شدت والدین باید مراقب این موضوع بوده و کودکان را از هرآنچه که موجب بلوغ زودرس آنها می شود دور نگه دارند و با مشاهده علائم بلوغ زودرس در آنها به پزشک مراجعه کنند.

قاسمی گفت: در حال حاضر داروهایی وجود دارد که بلوغ زودرس را به تاخیر انداخته و از تاثیرات منفی آن بر روی قد جلوگیری می کند.

وی افزود: کمبود هورمون رشد هم عامل مهم دیگری در کوتاه قد شدن افراد است و در برخی کودکان بصورت ارثی ترشح این هورمون کم است که در این موارد هورمون رشد برای آنها تجویز می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟