تل‌آویو به تانکرهای حامل سوخت برای لبنان حمله کرد


تل‌آویو به تانکرهای حامل سوخت برای لبنان حمله کرد

روزنامه العربی الجدید با انتشار گزارشی نوشت که تحقیقات طرف عراقی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی تانکرهای حامل سوخت به مقصد لبنان، را هدف قرار داده است.

سه‌شنبه شب هفته پیش، منابع خبری از شنیده‌شده صدای چندین انفجار مهیب در نزدیکی مرز عراق و سوریه خبر دادند و پس از آن رسانه‌های عراقی اعلام کردند که علیه یک کاروان حامل سوخت در نزدیکی این مرز، پس از ورود بخشی از این کاروان از طریق گذرگاه مرزی «البوکمال - القائم» به سوریه، حمله هوایی صورت گرفته است.

«جبار المعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، روز چهارشنبه اعلام کرد که دلیل این انفجار، هدف قرار گرفتن یک محموله کمک‌های ایران به لبنان در نزدیکی گذرگاه مرزی «القائم» بود.

وی گفت: «سه پهپاد اسرائیلی محموله کمک‌های سوختی ایران به لبنان را در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق هدف قرار دادند که طبق اطلاعات به دست آمده، خسارت مالی و جانی به همراه داشته است».

اما منابع رسمی در عراق این خبر را تایید یا رد نکردند هرچند که ورود و خروج محموله‌های سوخت کاملا به صورت رسمی و طبق توافق‌نامه‌های امضا شده میان ایران و کشورهای عراق، سوریه و لبنان صورت می‌گیرد و رسانه‌های عراقی ادعا کردند که این محموله سوختی قرار بود مانند زمستان سال گذشته به دست لبنانی‌ها برسد.

سکوت بغداد در قبال حمله به تانکرهای ایرانی به محض خروج از عراق

روزنامه «العربی الجدید»، امروز (دوشنبه، ۱۴ نوامبر) با انتشار گزارشی، نوشت: «مقامات عراقی در قبال این حمله هوایی علیه کامیون‌های حامل سوخت پس از ترک خاک عراق از طریق گذرگاه مرزی القائم و ورود به سوریه،سکوت کرده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود پس از این حمله، منطقه مذکور شاهد تحرکات گسترده گروه‌های مسلح متحد با ایران است که شامل تخلیه مقر آن‌ها و ایجاد مقرهای مشابه در مثلث الزاویه، راه آهن و ساختمان گمرک قدیمی در عراق و الطلائع و الفتحه در سوریه که از نظر جغرافیایی با یکدیگر همپوشانی دارند و از سال ۲۰۱۷ تحت کنترل این گروه‌ها قرار دارند، است».

تل‌آویو به تانکرهای حامل سوخت برای لبنان حمله کرد

بر اساس این گزارش، هواپیماهای ناشناس، سه‌شنبه پیش با حملاتی هوایی یک کاروان حامل تانکرهای سوخت را اندکی پس از ورود به خاک سوریه هدف قرار دادند و برخی منابع ادعا کردند که در این حمله، شماری از رانندگان کامیون‌های حامل سوخت، کشته شدند هرچند که برخی منابع عراقی اعلام کردند که این حمله هیچ تلفاتی نداشته است.

پیام ویژه آمریکا به عراق

دو مقام مسئول عراقی در بغداد که خواستند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: ایالات متحده آمریکا، رسما به عراق اطلاع داده که هیچ ارتباطی با این حمله نداشته، بدون آن‌که درباره ماهیت هواپیماهایی که این حمله را انجام دادند، توضیح داده باشد اما اطلاعات موجود حاکی از آن است که هواپیماهای عامل این انفجارها، اسرائیلی بودند.

یک افسر در دستگاه اطلاعات عراق و از اعضای نیروهای گارد مرزی در استان الانبار در غرب عراق نیز گفت: ۲۲ تانکر حامل سوخت از ایران وارد عراق شده بود و به صورت رسمی و بر اساس چارچوب‌های موجود عازم لبنان بود و این اقدام در راستای کمک ایران به لبنان صورت می‌گرفت.

منابع آگاه عراقی: محموله ایرانی حامل سوخت بود

وی افزود: این محموله سوخت کاملا رسمی از طریق گذرگاه زرباطیه در استان واسط عراق وارد این کشور شود و سپس به گذرگاه القائم در استان الانبار آمد تا وارد سوریه شود و از آنجا به لبنان انتقال یابد. ورود و خروج این محموله کاملا رسمی و قانونی بود و پیش از خروج از آن از عراق نیز کاملا مورد بازرسی و تفتیش قرار گرفته بود.

این منبع آگاه، تاکید کرد: تمام آن چه که گفته می‌شود، این کاروان حامل اسلحه یا هرگونه مواد دیگری بوده، صحت ندارد. این تانکرها، پس از خروج از مرزهای عراق، هدف حمله قرار گرفتند و هشت تانکر خسارت دید اما سایر تانکرها، روز بعد مسیر خود را به سوی لبنان ادامه دارد.

یک مقام مسئول دیگر، گفت: تحقیقات ویژه صورت گرفته در عراق ثابت می‌کند که عملیات هدف قرار دادن این محموله، توسط پهپادهای رژیم صهیونیستی صورت گرفته اما از آنجا که این حمله در خاک سوریه صورت گرفته، طرف سوری مسئول اتخاذ موضع ویژه در قبال این حمله است.

مخبر کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق: رژیم صهیونیستی تانکرهای سوخت ایران را هدف قرار داد

«محمد تقی» مخبر کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید، تصریح کرد: «تانکرهایی که در مرزهای عراق و سوریه هدف قرار گرفتند، ایرانی بودند و بر اساس ضوابط و مقررات موجود وارد خاک عراق شده بودند. این تانکرها حامل کمک برای لبنان بودند. کشوری که از بحران کمبود مشتقات نفتی رنج می‌برد».

وی افزود: عملیات بمباران در خارج از مرزهای عراق صورت گرفته است. همه اطلاعاتی که اکنون در دست ماست و ما می‌توانیم آن را فاش کنیم، این است که رژیم صهیونیستی در پشت این حمله قرار دارد».

وی تاکید کرد: کلیه اطلاعات و اخباری که در آن گفته می‌شود، این تانکرها حامل مشتقات نفتی قاچاق یا مواد ممنوعه از عراق بوده، عاری از صحت است. ما تاکید می‌کنیم که این تانکرها کاملا رسمی وارد عراق شده‌اند و از طریق گذرگاه رسمی که کلیه طرف‌های امنیتی مسئول در آن حضور دارند، از عراق خارج شده است.

کنترل آسمان عراق همچنان در دست آمریکا است

«احمد الشریفی»، تحلیلگر و کارشناس امور امنیتی عراق نیز می‌گوید: عملیات حمله به این تانکرها پس از خروج از خاک عراق نشان می‌دهد، که عراق هنوز کنترل آسمان خود را در دست ندارد.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید، افزود: «این بمباران نشان می‌دهد که نوعی نظارت و رصد هوایی بر اراضی عراقی وجود دارد و هرچه که از طریق گذرگاه‌های مرزی عراق وارد و خارج می‌شود، از طریق در دست داشتن کنترل آسمان عراق مورد نظارت و رصد قرار می‌گیرد».

وی افزود: «چه کسی این حمله را انجام داد؟ اسرائیل یا آمریکا. اما با توجه به وضعیت کنونی، احتمالا اسرائیل پشت این عملیات قرار داشت به ویژه که این کمک‌های ایران عازم لبنان بود. اتهام نیز این بود که این کاروان حامل مواد غیرنفتی بوده و شاید یکی از دلایل هدف قرار دادن این تانکرها، همین بود».

وی هدف قرار دادن کاروان مذکور و منتظر ماندن برای خروج آن از خاک عراق را «حساب و کتاب‌های سیاسی در درجه نخست» دانست و گفت که دلیل آن نیز این بود که از ایجاد تنش جدید میان دولت جدید عراق و طرف آمریکایی، جلوگیری شود و به همین دلیل حمله مذکور در خارج از خاک عراق صورت گرفت.

این در حالی است که علی حمیه» وزیر حمل و نقل لبنان، فوریه گذشته در بغداد درباره حرکت ترانزیت از طریق اراضی عراق و حمایت از قرار گرفتن لبنان در خطوط ترانزیتی به ویژه با کویت و ایران و عبور محموله‌ها از گذرگاه‌های مرزی عراق و سوریه و مرزهای عراق - اردن به منطقه خلیج فارس رایزنی کرده بود. این وزیر لبنانی همچنین درباره ورود کامیون‌های لبنانی که مقصد نهایی آنها خاک عراق و شهرها و استان‌های این کشور است، به منظور فرآیند تخلیه یا بارگیری محموله‌ها رایزنی کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟