اگه می خواید باهوش بشید اینکارو انجام بدید / اوریگامی چه تاثیری روی مغز می ذاره؟


اگه می خواید باهوش بشید اینکارو انجام بدید / اوریگامی چه تاثیری روی مغز می ذاره؟

اوریگامی یا همان هنر تا کردن کاغذ و ساخت اشکال مختلف، امروزه در اکثر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته؛ این هنر ریشه‌ای ژاپنی دارد و در افزایش هوش موثر است.

به گزارش اقتصادآنلاین، هنر اوریگامی یا هنر کاغذ و تا کردن آن یکی از کار دستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

روش ساخت کاغذ ظاهرا در حدود سال ۱۰۰ میلادی در چین شروع شد و تا بیش از پانصد سال به صورت یک راز نگهداری می‌شد.

در حدود قرن ششم میلادی این صنعت توسط راهبان بودایی از چین به ژاپن وارد شد. از این زمان به بعد یعنی از نیمه دوم قرن چهاردهم میلادی مصرف کاغذ برای کتاب در اروپا متداول شد.

اگر چه از ابتدای همین قرن استفاده از کاغذ در انگلستان رواج یافت، ولی اولین کارگاه تولید کاغذ در قرن پانزدهم در هرتف ورد انگلستان برپا شد.

اولین کارگاه ساخت کاغذ در آمریکای شمالی در سال ۱۶۹۰ ایجاد شد. گروهی معتقدند که اولین بار تا کردن کاغذ در چین متداول شده است. استفاده از ماکت‌های کاغذی خانه برای سوزاندن در مراسم تدفین از دلایل این ادعا است.

اما شکی نیست که این ژاپنی‌ها بودند که هنر تا کردن کاغذ را کمال بخشیدند و به عبارتی از آن خود ساختند.

محمد سریزدی مدرس و گسترش دهنده هنر اریگامی با اشاره به این هنر و واژه­‌ی origami متشکل از دو کلمه «ori”و gami» است که ori” به معنای folding تا کردن و gami تغییر یافته­ کلمه­ kami به معنای paper یا کاغذ است، اظهار کرد: در واقع اوریگامی، هنر و اندیشه تا کردن کاغذ برای خلق اشکال مختلف بدون نیاز به استفاده از چسب و قیچی است که از هنر‌های کهن کشور ژاپن به حساب می­‌آید که طیف وسیعی از کودکان تا بزرگسالان می‌توانند با تا کردن کاغذ، تصورات و مفاهیم ذهنی خود را به صورت اشکال سه­ بعدی عینیت بخشند.

اگه می خواید باهوش بشید اینکارو انجام بدید / اوریگامی چه تاثیری روی مغز می ذاره؟

وی با بیان اینکه افزایش تمرکز مهمترین فایده ارویگامی است، افزود: درگیر بودن حواس پنج‌گانه موقع ساخت شکل‌های اوریگامی باعث می‌شود به جز شکلی که مشغول تازدنش هستیم به چیز دیگری فکر نکنیم، تکرار این‌کار تمرین موثری برای بهبود تمرکز و توجه است.

سریزدی تقویت و هماهنگی نیمکره‌های مغز و استفاده همزمان از دست چپ و راست موقع ساخت شکل‌های جذاب اریگامی را مورد توجه قرا داد و خاطرنشان کرد: این عمل به تقویت و هماهنگی نیمکره‌های مغز کمک می‌کند و باعث می‌شود بتوانیم از ظرفیت بیشتری از مغز استفاده کنیم.

وی تقویت حافظه بلند مدت را یکی دیگر از فواید اوریگامی دانست و گفت: در اوریگامی به صورت غیر مستقیم تعداد زیادی از شکل‌ها را حفظ می‌کنیم (بدون نگاه کردن به فیلم یا کتاب آموزشی) و می‌سازیم که این موضوع به تقویت حافظه بلند مدت و به خاطر آوردن سریع مطلب کمک می‌کند.

سریزدی با بیان اینکه افزایش عزت نفس از ویژگی‌های هنر اوریگامی است، عنوان کرد: خلق شکل‌های جذاب و کاربردی اوریگامی و احساس نابی که بعد از ساختن به ما دست می‌دهد، کمک می‌کند احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم که این احساس بالا رفتن عزت نفس را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: دست‌ورزی از تمام انگشت‌ها، ایجاد تا‌های ظریف که با دقت زیادی ایجاد می‌شوند و کم و زیاد شدن فشار دست موقع ساخت شکل‌های اوریگامی به تقویت ماهیچه‌های دست و ورزیده‌تر شدن آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

فواید بی نظیر اوریگامی روی مغز

تقویت هوش فضایی یکی دیگر از آورده‌های یادگیری هنر اوریگامی است که این مدرس و گسترش دهنده هنر اوریگامی به آن اشاره کرد و ادامه داد: ساخت شکل‌های سه بعدی و حجمی با کاغذ و آشنایی با الگو‌های هندسی جدید و متفاوت در اوریگامی به طرز قابل توجهی به تقویت هوش و درک فضایی و تجسم سه بعدی بچه‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان این موضوع که ساخت اوریگامی منجر به کاهش استرس نیز خواهد شد توضیح داد: در ژاپن اوریگامی ابزاری برای مراقبه و مدیتیشن است، به این شکل که ذهن را از فکر‌های پراکنده نجات می‌دهد و ما را به سمت آرامش می‌برد و تکرار این موضوع باعث کاهش استرس می‌شود.

سریزدی به دیگر ویژگی‌های اوریگامی اشاره و ادامه داد: ایجاد حس طبیعت دوستی به این شکل که افراد با ساخت انواع گل‌ها، حیوانات و پرنده‌ها و سایر اجزایی که در طبیعت می‌بینیم باعث می‌شود احساس نزدیکی و صمیمت بیشتری نسبت به طبیعت و موجودات داشته باشیم.

وی به برقراری فعالیت‌های مشترک بین والدین و کودکان حین ساخت اشکال اوریگامی اشاره کرد و گفت: گسترده بودن شکل‌های و جذابیت اوریگامی برای همه گروه‌های سنی این فرصت را فراهم می‌کند که بچه‌ها و والدین با هم شکل‌ها را بسازند و صمیمیت بیشتری را تجربه کنند.

به گفته این مدرس هنر اریگامی ایجاد مسیر عصبی و گسترش شبکه مغزی در فرآیند ساخت اوریگامی موثر است.

اگه می خواید باهوش بشید اینکارو انجام بدید / اوریگامی چه تاثیری روی مغز می ذاره؟

وی افزود: ساخت هر شکل اوریگامی الگوی متفاوتی دارد و هر کدام از این الگو‌ها مسیر عصبی مختص خود را در ایجاد و باعث گسترش شبکه مغزی می‌شوند چرا که کودکان ذهن آماده‌تری برای یادگیری مطالب و مهارت‌های جدید دارند.

وی با بیان این‌که ساخت اوریگامی منجر به افزایش خلاقیت در کودک می‌شود اضافه کرد: تنوع سبک‌ها و شکل‌هار اوریگامی و امکان تغیییر اختیاری بعضی از حرکت‌ها و ترکیب اوریگامیبا رشته‌هایی مثل نقاشی و قصه‌گویی، فرصت استفاده از قوه تخیل و خلق شکل‌ها و سبک‌های جدید را به بچه‌ها می‌دهد که منجر به افزایش خلاقیت در کودک نیز خواهد شد.

مهمترین فواید ساخت اوریگامی

افزایش مهارت ارتباطی، بالارفتن نظم و تربیت و تقویت مهارت حل مسئله از مهمترین فواید ساخت اوریگامی است که سریزدی به آن اشاره و توضیح داد: اوریگامی تنها یک مهارت انفرادی نیست و برای برقراری آموزش‌های مشارکتی و گروهی موثر است؛ همچنین در این هنر باید از الگوی مشخصی پیروی کرد که این امر منجر به رعایت اصول و رعایت نظم و ترتیب بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: در ساخت شکل‌های پیچیده‌تر اوریگامی، روش‌های مختلفی برای ساخت به‌وجود می‌آید که هر کدام از آن‌ها می‌تواند بر خروجی نهایی کار اثر داشته باشد، گوناگونی این روش‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب و گا‌ها پیدا نشدن روش درست با کشف روش دقیق‌تر باعث تقویت مهارت حل مسئله و پذیرش آسانتر چالش‌ها و تلاش برای حل کردنشان می‌شود.

منبع: بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا