بلایی که تلفن همراه سر زندگی مشترک می آورد!


بلایی که تلفن همراه سر زندگی مشترک می آورد!

امروزه تلفن های همراه به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند اما باید بتوانیم زمان استفاده از این تکنولوژی را به خوبی مدیریت کنیم تا بر روابط خانوادگی و اجتماعی ما تاثیر نگذارد.

بلایی که تلفن همراه به جان زندگی ها انداخته

به گزارش اقتصاد آنلاین، تصور زندگی ما بدون تلفن همراه بسیار دشوار است زیرا بیشتر کارهای ما با استفاده از تلفن همراه انجام می شود. همه چیز دارای جوانب مثبت و منفی است و تلفن های همراه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تاثیرات مثبت تلفن های همراه

ارتباطات

نکته مثبت تلفن های همراه ارتباطات است. با استفاده از تلفن همراه می توانید در هر زمان با هر کسی ارتباط برقرار کنید. امروزه گوشی های هوشمندی، از نظر حجم و وزن و … بسیار مناسب و کاربردی هستند و اکثر نیاز های ما به وسیله آن ها برطرف می شود.

تکامل فن آوری

فناوری هر روز شاهد تحولات بزرگی است. این صرفاً برای پاسخگویی به خواسته های انسان هایی است که منتظرند تا سبک زندگی آنها ساده تر و به روز شود. در جامعه معاصر امروز، می توانید شاهد نقش گوشی های هوشمند در ایجاد کانال های ارتباطی و استفاده از تکنولوژی هایی برای آسانتر شدن زندگی، در بین همه افراد، در همه سنین و در سراسر نقاط جهان باشید.

سرگرمی

تلفن های همراه به سرگرمی هایی نامحدود تبدیل شده اند. چیزهایی که هرگز فکر نمی کردیم در یک تلفن همراه وجود داشته باشد اکنون به راحتی در دسترس هستند. تلفن های هوشمند نه تنها در برقراری تماس به شما کمک کنند بلکه به شما این امکان را می دهند تا در هر زمان به بازی کردن، گوش دادن به موسیقی و انجام کارهای دیگر سرگرم شوید. تلفن همراه حتی با برنامه های ویژه ای که برای کودکان ایجاد شده، همراه است تا در مواقعی باعث سرگرمی آن ها شود. یادگیری برنامه ها و کاربرد آنها، نقش مهمی را در زندگی شما ایجاد می کند.

مطالعات

از تلفن های هوشمند می توانید برای برطرف کردن نیازهایی از جمله مطالعات، تحصیلات و حتی شغل خود استفاده کنید. اگر به تجارت مشغول هستید، می توانید برنامه هایی که دارای تماس ویدئویی آنلاین هستند را نصب کنید که به شما در برقراری ارتباط با مشتریان خود از طریق ویدئو کمک می کند. در زندگی روزانه نیز، گوشی های هوشمند برنامه های زیادی برای خرید های آنلاین، گرفتن تاکسی، استفاده آنلاین از سرویس حمل و نقل عمومی و … دارند که کار ما را آسان می کند.

تأثیرات منفی تلفن های همراه

استفاده بیش از حد دانش آموزان و کودکان از تلفن های همراه، دیگر وقتی برای مطالعه ی آن ها نخواهند گذاشت که منجر به نمرات ضعیف و آسیب به چشم آن ها می شود. مطالعات تحقیقاتی همچنین ادعا کرده است که تلفن های همراه تأثیرات منفی بر سلامت افراد بخصوص کودکان دارند. اگر روزانه ساعت های طولانی از تلفن همراه استفاده کنید، ممکن است منجر به مشکلات جدی در سلامت خود شوید.

تاثیر تلفن همراه در روابط خانوادگی

برای ارزیابی اینکه آیا تلفن های همراه باعث کاهش ارتباط و روابط بین خانواده می شود، از خود بپرسید که وقتی در کنار هم هستید چقدر از موبایل استفاده می کنید؟ شاید فرصتی برای کم کردن استفاده از ابزار های هوشمند وجود داشته باشد. انجام این کار می تواند به نفع شما، شریک زندگی تان، فرزندنتان و روابط شما با دیگر افراد خانواده باشد. میزان استفاده از تلفن همراهتان در جمع خانواده می تواند بر روابط شما تأثیر بگذارد. تحقیقات زیادی در مورد تأثیر تلفن های همراه بر روابط بین افراد خانواده انجام شده است. برخی نشان می دهند که آنها تأثیرات مثبتی دارند. ارتباط آسان با شریک زندگی یا خانواده از طریق تماس، پیام کوتاه، شبکه های اجتماعی و… افراد را در روابطشان شادتر می کند. اما تحقیقات دیگر نشانگر قسمت های تاریک استفاده از تلفن های همراه است.

بلایی که تلفن همراه سر زندگی مشترک می آورد!

تعامل در زندگی هنگامی که افراد خانواده مدام در پی چک کردن و استفاده از گوشی های همراه خود باشند، متوقف می شود و حواس پرتی که تلفن همراه بر روی افراد خانواده در زندگی ایجاد می کند باعث از بین رفتن حس خوب و شادی در افراد یک خانواده می شود. تلفن های همراه می توانند ارتباط بیشتری با شما ایجاد کنند، اما همچنین می توانند شخص و خانواده شما را از ارتباط گپ و گفت و معاشرت با یکدیگر دور کنند. استفاده از تلفن همراه برای اهداف شغلی در زمان های غیر اداری، باعث ایجاد نارضایتی و پریشانی در خانواده می شود. والدین در حالی که از تلفن های همراه خود استفاده می کنند کمتر با فرزندان خود صحبت می کنند، آرامتر و بی توجه تر جواب می دهند و موجب کمتر شدن روابط در بین زوجین می شود.

تاثیر تلفن همراه در روابط زناشویی

طبق نظر محققان استفاده زیاد از گوشی موبایل در خانواده باعث خدشه دار شدن روابط بین اعضا می شود. به همین دلیل طبق درخواست محققین، تحقیقاتی بین۱۷۰دانشجو که در روابط خود با خانواده متعهد بودند ایجاد کردند تا نقش تلفن همراه در روابط آنان را بررسی کنند. در این تحقیق، از دانشجویان خواسته شد که میزان استفاده از تلفن هوشمند خود را گزارش دهند. مهم نیست که شخص چقدر از دستگاه خود استفاده مفید کرده است بلکه اهمیت بر روی میزان وابستگی افراد به گوشی هایشان بود. طبق نتیجه گزارشات افرادی که بیشتر به تلفن های هوشمند خود وابسته بودند، نسبت به مشارکت در روابط خانوادگی ضعیف بوده و شرکای آنها از رابطه آنها رضایت کمتری داشتند.

تاثیر تلفن همراه در کودکان

کودکان بیشتر برای تماشای فیلم و بازی کردن از تلفن های همراه استفاده می کنند. بسیاری از کودکان تبلت و نوجوانان بزرگتر تلفن همراه خود را دارند اما آیا از خطرات ناشی از استفاده مکرر از این تکنولوژی ها چیزی میدانند؟

تلفن های همراه نوعی پرتو ساطع می کنند که به رادیو فرکانس-الکترومغناطیسی (RF-EMR) معروف است که به آن اشعه مایکروویو نیز می گویند. مطالعات زیادی در مورد تأثیر اشعه تلفن همراه بر روی کودکان وجود دارد.

یک مطالعه در مورد پرتوهای تلفن اظهار داشت: “بطور کلی ​​کودکان بیشتر از از بزرگسالان در معرض اشعه قرار می گیرند که این اشعه ها بر روی نواحی مغزی آنها تاثیرات مخرب تری دارد.” این امر به این دلیل است که کودکان دارای سرها و مغزهای نسبتاً کوچک تری هستند، اما در عین حال همان سطح اشعه تلفن های همراه را دریافت می کنند.مطالعه دیگر نشان داده است افرادی که قبل از ۲۰ سالگی شروع به استفاده از تلفن های هوشمند می کنند، در معرض خطر ابتلا به تومورهای مغزی قرار می گیرند چرا که تابش اشعه به مغز کودکان، به دلیل نازک بودن بافت ها و استخوان های سر کودکان نسبت به بزرگسالان، جذب و اثر منفی بیشتری دارد.

استفاده زیاد از تلفن همراه در بارداری

تحقیقات نشان می دهد بیشتر مادرانی که در دوران بارداری، زیاد از تلفن های همراه استفاده کرده و یا در معرض اشعه تلفن همراه بوده اند، کودکانشان از بیماری هایی چون بیش فعالی یا مشکلات عاطفی و رفتاری رنج می برند. فرزندان این مادران۸۰٪ بیشتر از کودکانی که مادرانشان به ندرت از تلفن های همراه استفاده می کردند، دارای مشکلات رفتاری می باشند. همچنین مادرانی که در دوران بارداری یا بعد از به دنیا آمدن نوزاد مکررا از تلفن های همراه استفاده می کنند، ممکن است به فرزندان خود توجه کمتری داشته باشند و منجر به رفتار بد کودکان و پرخاشگری در آنها به دلیل کم توجهی می شود.

در پایان ، همه اینها به استفاده درست یا غلط ما از این تکنولوژی بستگی دارد و ما باید از آنها برای بهبود شرایط زندگی استفاده کرده و نگذاریم موجب خلل در روابط ما گردد.

منبع: همکده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا