خواص ویتامین B3 برای بدن


خواص ویتامین B3  برای بدن

نیاسین یکی از ویتامین‌های خانواده B هست که به دو فرم شیمیایی در بدن موجود است. نیکوتینیک اسید و نیاسینامید یا نیکوتین آمید دو شکل اصلی ویتامین ب ۳ است.

به گزارش بهداشت نیوز، به طور کلی ویتامین B 3 خواص زیادی را برای بدن به همراه دارد که عبارتند از:

کلسترول LDL (مضر) را کاهش می دهد

یکی از خواص نیاسین یا ویتامین ب ۳ برای بدن کمک به سوخت و ساز چربی و کلسترول است. بنابراین در کاهش کلسترول مضر نقش موثری را ایفا می‌کند. البته به دیگری عوارض جانبی افزایش این ویتامین در بدن، نمی‌تواند نقش اصلی را در کاهش کلسترول ایفا کند. مکمل نیاسین برای بیمارانی تجویز می‌شود که بدنشان تحمل استاتین بالا را ندارند.

کلسترول HDL را افزایش می دهد

افزایش کلسترول مفید بدن از دیگر فواید نیاسین یا ویتامین ب ۳ است که می‌تواند آن را بین ۱۵ تا ۳۵% افزایش دهد. همچنین نیاسین تری‌گلیسیرید را ۲۰-۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این کار با متوقف کردن آنزیمی که در سنتز تری‌گلیسیرید نقش دارد، انجام می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از فواید مکمل نیاسین یا ویتامین ب ۳ B3 برای بدن، پیشگیری از بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی است. تحقیقات جدید نشان داده است، وجود این ویتامین در بدن، به کاهش استرس و التهاب اکسیداتیو کمک زیادی می‌کند. این دو مورد در تصلب شرایین و حمله قلبی نقش دارند. البته در این مورد محققان هنوز به نتایج یکسانی نرسیده‌اند. برخی از مطالعات نشان داده است نیاسین هیچ نقشی در درمان بیماری‌های قلبی ندارد.

درمان دیابت نوع ۱ کمک کند

دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلول‌های انسولین ساز در لوزالمعده از بین می‌رود. در نتیجه بدن قدرتی برای کاهش و سوخت و ساز میزان گلوکز و قند خون ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد نیاسین می‌تواند از سلول‌های انسولین‌ساز محافظت کند. بنابراین بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ با وجود این بیماری باز هم در امان خواهند بود. هنوز تاثیر مکمل نیاسین بر روی بیماری دیابت نوع ۲ مشخص نشده است. حتی گفته شده ممکن است باعث افزایش قند خون این افراد هم شود.

عملکرد مغز را تقویت می کند

مغز شما برای دریافت انرژی و عملکرد مناسب به نیاسین نیاز دارد. گفته شده است بیماری روانی اسکیزوفرنی تا حدودی با کمبود ویتامین B3 در ارتباط است. بنابراین روانپزشکان برای درمان این بیماری نیاسین را تجویز می‌کنند تا از آسیب سلول‌های مغز پیشگیری کنند. تحقیقات اولیه در مورد تاثیر این ویتامین بر روی بیماری آلزایمر هم نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین منجر به زوال عقل و آلزایمر می‌شود.

عملکرد پوست را بهبود می بخشد

یکی دیگر از خواص ویتامین ب ۳ برای بدن، محافظت از سلول‌های پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید است. بدن چه از طریق غذا و چه از طریق کرم این ویتامین را دریافت کرده باشد، سلول‌های پوستی را در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که وجود مقداری نیاسین در بدن به جلوگیری از برخی از انواع سرطان پوست نیز کمک می‌کند.

ممکن است علائم آرتروز را کاهش دهد

اگر قرار باشد یکی دیگر از خواص ویتامین ب ۳ را نارم ببریم، باید به کاهش درد مفاصل و علائم آرتروز اشاره کنیم. نیاسین از جمله ویتامین‌هایی است که محققان برای مقابله با آرتروز آن را تجویز می‌کنند. کاهش التهاب مربوط به آرتروز یکی از خواص این ویتامین است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس