هدف طرح دارویار رفع وابستگی به ارز ترجیحی و توقف رانت‌ها بود


هدف طرح دارویار رفع وابستگی به ارز ترجیحی و توقف رانت‌ها بود

وزیر بهداشت و درمان گفت: هدف طرح دارویار برطرف کردن وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی بود، چراکه تخصیص ارز ترجیحی بی‌حساب و کتاب به تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور صبح امروز (سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه) در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور، پس از استماع گزارش این کمیسیون، گفت: نمایندگان در بودجه ۱۴۰۱، اختیار اجرای طرح دارویار را به وزارت بهداشت دادند. با حمایت نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ اختیار به وزارت بهداشت برای اجرای طرح دارویاری داده شد؛ در طرح دارویاری موضوع سیاست‌های ارزی در تأمین دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی مدنظر بوده است. بر این اساس وزارت بهداشت طرح اصلاحات ارزی در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را داد که از اجرای آن ۴ ماه می‌گذرد.

وی بیان کرد: اکنون در مرحله گذار از وضعیت موجود به وضعیت انقلابی هستیم و هدف این بود که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز ترجیحی از بین برود.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه تخصیص ارز ترجیحی به صورت بی‌حساب و کتاب به تولیدکنندگان دارو یکی از مشکلات مهم بود، تاکید کرد: گاهی اوقات پیش فاکتورها واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از حد نیاز ارز ترجیحی دریافت می‌کردند.

وزیر بهداشت و درمان به تشریح سایر اهداف طرح دارویار پرداخت و تصریح کرد: یکی از اهداف دیگر، شکوفایی و خروج از انحصارطلبی بود. در این راستا باید یارانه در انتهای خط، مستقیماً به مصرف‌کننده نهایی می‌رسید که این موضوع در طرح دارویار دیده شد.

وی جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار را از دیگر اهداف این طرح دانست و عنوان کرد: علاوه بر مصرف‌کنندگان داخلی، ۴۰۰ میلیون نفر از اطراف کشور نیز از داروهای کشور، به صورت قاچاق استفاده می‌کردند که جلوی این موضوع نیز گرفته شد.

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه اینکه طرح دارویار باعث اجرای ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک شد، گفت: از طریق نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق می‌گرفت.

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاه‌ها بود. تولید و تأمین دارو یک فرآیند بین دستگاهی بوده و اگر همه سازمان‌ها هماهنگ باشند موفقیت حاصل می‌شود؛ وزارت بهداشت در این خصوص سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و بهره‌بردار است.

عین‌اللهی با اشاره به ایجاد قرارگاه تدابیر ویژه دارویی از سوی وزارت بهداشت، اظهار کرد: ما از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، بیمه گران و نهادهای نظارتی دعوت کردیم و مشارکتی ایجاد شد، همچنین مسئله مهم دیگر تخصیص کامل و به هنگام اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۷۳ همت و ۵ همت برای بیماران خاص و ۶ همت برای پوشش کامل بیمه همگانی بود که این بیمه همگانی از موفقیت‌های ما محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس