قیمت مرغ باز هم افزایش می‌یابد؟/ افزایش 90 درصدی هزینه‌های تولید


قیمت مرغ باز هم افزایش می‌یابد؟/ افزایش 90 درصدی هزینه‌های تولید

گزارش اخیر مرکز آمار از ثبت تورم ۹۰ درصدی تولیدکننده مرغداری حکایت دارد. موضوعی که می‌تواند شوک جدید به قیمت مرغ وارد کند و بهانه‌ای جدید برای بالابردن قیمت کالاهای اساسی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود تورم نقطه‌ای تولیدکننده مرغداری‌ها را در تابستان سال جاری 90 درصد اعلام کرد. موضوعی که ممکن است به بهانه‌ای جدید برای بالابردن قیمت مرغ و البته سایر کالاهای اساسی تبدیل شود.

در این بین آمار نشان می‌دهد بیشترین تورم فصلی مرغداری‌‌ها مربوط به استان اردبیل است. این آمار از آن جهت اهمیت دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مرغداری‌های گوشتی ایران در اردبیل فعال هستند.

در حالی که سال گذشته همین مرغداری‌ها جوجه‌های یک‌روزه را امحا می‌کردند، حالا صنعت مرغداری به یکی از زیان‌ده‌ترین صنایع ایران تبدیل شده است. این در حالی است که دولت قصد داشت با حذف ارز ترجیحی تأمین نهاده‌ها، بازار مرغ را مدیریت کند، اما اکنون قیمت مرغ بیش از نرخ‌های مصوب دولتی عرضه می‌شود.

افزایش چالش صنعت مرغداری

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین مشکلات موجود در صنعت مرغ دو چندان شد. طوری که با آغاز این جنگ قیمت نهاده‌های دام و طیور تا بیش از 50 درصد افزایش یافت. در کنار افزایش قیمت، زمینه واردات نهاده از اوکراین که نزدیک به 40 درصد نهاده موردنیاز ایران از این کشور تأمین می‌شد، بسیار سخت شد.

عدم تأمین به‌موقع نهاده پای بسیاری از تولیدکنندگان را به بازار آزاد باز کرد که همین مساله خود عاملی برای افزایش هزینه تولید شد.

اوضاع صنعت مرغداری بعد از حذف ارز ترجیحی به‌مراتب سخت‌تر شد و دیگر توانی برای مرغداری‌ها برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش نماند. از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم پس از اصلاح نظام یارانه‌ها باعث شد نفس بسیاری از مرغداری‌ها به شمارش درآید و برخی از آن‌ها ورشکست شوند.

دولت نیز در پی کاهش قدرت خرید مردم ناچار به واردات مرغ منجمد شد که همین موضوع خود عاملی برای کاهش انگیزه تولیدکنندگان بود.

قیمت مرغ افزایش پیدا کرد

با تغییر ارز مرجع تأمین نهاده‌ها قیمت مرغ نیز تحت تأثیر قرار گرفت. چنانکه حتی قیمت مرغ که در هر کیلو 59 هزار و 800 تومان مصوب شد، اکنون دیگر در بازار مشاهده نمی‌شود و مرغ با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود.

محمدتقی جهانبخشی، عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک‌روزه، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: از 20 اردیبهشت سال جاری مرجع ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر کرد که می‌توان گفت ارز شش برابر افزایش یافت. به‌تبع آن دولت در قیمت مرغ و تخم‌مرغ تجدیدنظر کرد.

این فعال صنفی در کنار افزایش شش برابری قیمت دلار برای تأمین نهاده به افزایش هزینه حقوق و دستمزد، آب، برق و … اشاره کرد و افزود: برای مثال اگر در گذشته هزینه یک مرغداری یک میلیارد تومان بود، امروز تولیدکننده برای همان واحد تولیدی به 2.5 میلیارد تومان نقدینگی احتیاج دارد.

او این تورم را ناشی از تغییر مرجع ارز دانست و ادامه داد: همواره این فرازوفرودها در صنعت مرغداری بود. طبیعتاً زمانی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد تقاضا کاهش پیدا می‌کند و برخی از تولیدکنندگان از این چرخه کنار می‌روند.

جهان‌بخشی در پایان درباره کاهش انگیزه ورود سرمایه‌گذار به این صنعت عنوان کرد: ورود سرمایه‌گذار به این صنعت نیازمند شناخت دقیق از این فضای کسب‌وکار است تا بتواند با تمام مشکلات موجود به تولید ادامه دهد.

برای مطالعه بیشتر گزارش اختلاف قیمت مرغ درب مرغداری با بازار را در تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس