نقشه سه بعدی بین کهکشانی ترسیم شد


بررسی آسمان شب توسط تلسکوپ های رادیویی ۳۶ تایی در استرالیا فاز اول مطالعات خود را در پروژه ای که هدف آن ساختن نقشه سه بعدی بین کهکشانی است، به پایان رساند. به گزارش سیناپرس، پروژه ای به نام...

نقشه سه بعدی بین کهکشانی ترسیم شد

بررسی آسمان شب توسط تلسکوپ های رادیویی ۳۶ تایی در استرالیا فاز اول مطالعات خود را در پروژه ای که هدف آن ساختن نقشه سه بعدی بین کهکشانی است، به پایان رساند.

به گزارش سیناپرس، پروژه ای به نام بررسی آزمایشی تمام آسمان یا WALLABY صدها کهکشان را ترسیم کرده که ۱۸۰ درجه مربع از آسمان قابل مشاهده را پوشش می دهد که مساحتی معادل بیش از ۷۰۰ ماه کامل خواهد بود.

محققان اعلام کردند: این داده ها به ما در درک بهتر کهکشان ها و خوشه های کهکشانی نزدیک کمک می کند. داده‌ های این بررسی تکمیل ‌شده به ستاره‌ شناسان کمک می ‌کند تا توزیع ماده تاریک، حرکت درونی کهکشان‌ها و نحوه تکامل و تعامل این سیستم‌های کهکشانی و بین ‌کهکشانی را اندازه‌ گیری کنند.

به گفته پژوهشگران، این اولین بررسی کامل سه بعدی در این مقیاس خواهد بود. پروژه نهایی یک چهارم میلیون کهکشان را نقشه برداری کرده و ۳۰ ترابایت داده جمع آوری شده در هر روز تولید می کند.

دکتر توبیاس وستمایر (Tobias Westmeier) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه استرالیای غربی و مرکز بین ‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی، می ‌گوید داده‌ های WALLABY به محققان این امکان را می ‌دهد که جهان را در مقیاسی ببینند که به سادگی با تلسکوپ‌ های نوری امکان ‌پذیر نیست.

وستمایر می ‌گوید: راه شیری بین ما و کهکشانی که می ‌خواهیم رصد کنیم، تعداد بسیار زیادی ستاره‌ و غبار به وجود می آورد که دیدن هر چیز دیگری را بسیار سخت می‌ کند ولی خوشبختانه WALLABY تحت تأثیر این محدودیت‌ها قرار نمی‌ گیرد و به سادگی می توانند از میان تمام ستارگان و غبار موجود در کهکشان راه شیری خودمان را نگاه کنند.

دکتر کارن لی وادل (Karen Lee-Waddell)، مدیر مرکز منطقه‌ ای تحقیقات نجوم رادیویی در استرالیا می‌ گوید: WALLABY ما را قادر می ‌سازد مستقیماً گاز هیدروژن، سوخت تشکیل ستاره‌ها را نقشه ‌برداری و شناسایی کنیم. با این داده‌ها، اخترشناسان می ‌توانند به‌ طور دقیق کهکشان‌ ها را گروه‌ بندی کنند تا درک بهتری از نحوه تأثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر در هنگام خوشه ‌بندی داشته باشند و بینشی درباره نحوه شکل ‌گیری و تغییر کهکشان‌ها در طول زمان ارائه دهند.

به گزارش سیناپرس، لی وادل می افزاید: توانایی این پروژه برای نشان دادن محل قرارگیری کهکشان ها در فضای سه بعدی، کهکشان هایی را که به نظر می رسد به صورت خوشه ای با هم هستند، اما در واقع میلیون ها سال نوری از هم فاصله دارند، از هم جدا می کند. انتظار می رود WALLABY منجر به مشاهدات و اکتشافات جدید شود.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: cosmosmagazine

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403