نخست‌وزیر استرالیا خواستار لغو تحریم‌ها چین علیه کشورش شد


نخست‌وزیر استرالیا خواستار لغو تحریم‌ها چین علیه کشورش شد

«آنتونی آلبانیز» نخست وزیر استرالیا امروز در دیدار با «شی جین پینگ» در حاشیه اجلاس سران گروه- ۲۰ از وی خواست تا تحریم‌ها علیه کشورش را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سیدنی مُرنینگ هرالد، «آنتونی آلبانیز» (Anthony Albanese) نخست وزیر استرالیا امروز سه شنبه با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه- ۲۰ در جزیره بالی واقع در کشور اندونزی دیدار کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، این نخستین دیدار سران استرالیا و چین بعد از نشست سال ۲۰۱۶ میان دو طرف به شمار آمده به نحوی که رسانه ها گفتگوی امروز طرفین را یک «دستاورد دیپلماتیک بزرگ» برای «آلبانیز» دانستند؛ زیرا این دیدار بدون هرگونه پیش شرطی از سوی چین برای استرالیا برگزار گردید.

در این دیدار، «آنتونی آلبانیز» از «شی جین پینگ» درخواست کرد تا تحریم های پکن علیه کالاهای صادراتی استرالیا را لغو کند.

در دیدار امروز میان نخست وزیر استرالیا و رئیس جمهور چین، «آلبانیز» از «شی جین پینگ» خواست تا پکن از نفوذ خود بر ولادیمیر پوتین برای پایان دادن به درگیری ها در اوکراین و رفع خطر استفاده از سلاح های اتمی تاکتیکی استفاده کند.

نخست وزیر استرالیا در خصوص دیدار با «شی جین پینگ» گفت: استرالیا به دنبال یک رابطه پایدار با چین است. ما اختلافات بزرگی برای مدیریت (روابطمان) داریم؛ اما همیشه زمانی که گفتگو داشته باشیم و بتوانیم سازنده و محترمانه و همچنین صادقانه درباره این اختلافات صحبت کنیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

در همین ارتباط، نخست وزیر استرالیا دیروز درباره این دیدار گفته بود: این نخستین نشست میان رهبران دو کشور پس از سال ها روابط سرد است. با نیت خیر وارد این گفتگوها می شویم. هیچ پیش شرطی برای این گفتگو وجود ندارد. چشم انتظار گفتگویی سازنده هستیم.

اجلاس سران گروه- ۲۰ امسال ۲۴ و ۲۵ آبان به میزبانی جزیره بالی در اندونزی برگزار می شود.

این اجلاس نخستین گردهمایی رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان از آغاز جنگ اوکراین خواهد بود و پیش بینی می شود که پیامدهای درگیری ها در آن پررنگ شود.

گفتنی است که وزارت دفاع چین ۱۷ خرداد ماه اعلام کرد که پکن پس از رهگیری یک هواپیمای نظامی استرالیا در حریم هوایی دریای جنوبی چین، از کانبرا می خواهد دست از تحریکات خطرناک بردارد.

«تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین در این باره گفت: یک فروند هواپیمای گشتی ضد زیردریایی استرالیایی «پی ۸- آ» (P-۸A) در ۲۶ مه (۵ خرداد) وارد حریم هوایی در نزدیکی مجمع الجزایر «شیشا» چین شد تا فعالیت های شناسایی انجام دهد. این هواپیما هشدارهای مکرر طرف چینی را نادیده گرفت و به نزدیک شدن به حریم هوایی مجمع الجزایر شیشا ادامه داد.

پیشتر استرالیا در همین زمینه مدعی شده بود که هواپیمای نظامی مذکور توسط جنگنده آسیب دیده با این مضمون که خرده های فلز وارد دریچه هوای آن شده است.

اخیراً تنش ها بین استرالیا و چین وارد مرحله ای جدید شده است. کانبرا با دنبال کردن سیاست «ایندوپاسیفیک» واشنگتن سعی در به چالش کشیدن قدرت روز افزون پکن دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا