روش های تشخیص ترنس بودن کودکان


روش های تشخیص ترنس بودن کودکان

روش ها و علائم تشخیص ترنس بودن کودکان را در این مطلب از سایت ویکی گردی مطالعه کنید

علائم ترنس بودن در کودکان همواره شامل مواردی است که در برخی از دسته ها به صورت کاملا آشکار و در برخی از موارد تا پایان عمر به صورت نهان وجود دارند. شناسایی علائم ترنس بودن در کودکان می تواند تا حدی گمراه کننده باشد. حالتی را تصور کنید که کودکان در قالب بازی، لباس های جنس مخالف را بر تن می کنند. والدین در تشخیص کودک ترنس دچار سردرگمی می شوند. علائم ترنس بودن ممکن است از زمان کودکی مشهود باشند؛ برخی از این علائم به شرح زیر است:
  • کودک تمایل دارد با افراد غیر همجنس خودش بازی کند.
  • او دوست دارد لباس‌هایی مغایر با جنسیت خود را بپوشد.
  • از لحاظ فکری و شخصیتی با جنسیت و همجنسان خود متفاوت است.
  • او از تغییرات جسمی دوران بلوغ خود که باعث بیشتر نمایان شدن جنسیتش می شوند، حس خوبی ندارد.

ترنس چیست؟

ترنس، تراجنسیت یا ترنسجندر ( Transgender) به فردی گفته می شود که جنسیت کالبدی که با آن متولد شده است را نمی پذیرد.

در حقیقت روحیات و اخلاقیات این افراد کاملاً مشابه جنس مخالف است، اما تمام ویژگی های جنسی و ظاهری آنها متفاوت است.

از دیگر مشخصات کودکان ترنس موارد زیر است:

  • کودکان ترنس هویت خود را باور ندارند.
  • کودکان ترنس دوستان زیادی ندارند.
  • کودکان ترنس در انتخاب های خود سرگردان هستند.

افراد تراجنسیتی با عناوینی از قبیل همجنسگرا، دو جنسیتی و غیره نیز از سوی مردم عادی مورد خطاب قرار می گیرند.

پزشکان متخصصان به این نتیجه رسیده اند که ترنس در واقع جنس سوم است.

ترنس بودن شامل رفتارها و واکنش هایی است که متخصصان با دیدن این علائم پی به وجود ترنسجندری در کودکان می برند.

ترنس بودن با خود علائمی را به همراه دارد اما نکته اینجاست که این علائم و نشانه ها مدارک موثقی دال بر تشخیص کودک ترنس نیستند.

بی علاقگی به فعالیت های دخترانه یا پسرانه: اگر کودک شما ترنس باشد یا هویت جنسی خود را زیر سوال ببرد، می خواهد در فعالیت های مربوط به جنس مخالف شرکت کند. او شرکت در بازی ها یا فعالیت های مربوط به جنس مخالف را به شرکت فعالیت های مختص جنسیت مادرزادی خود، ترجیح می دهد. مسلماً در این حالت کودک به اسباب بازی ها و لوازم مربوط به جنس مخالف توجه بیشتری نشان می دهد. اما به یاد داشته باشید، این نشانه ها کتیبه ای بر سنگ نوشته شده نیستند. به همین دلیل نباید با مشاهده علاقه کودک به اسباب بازی های پسرانه یا دخترانه او را تراجنسی به شمار می آورد. ممکن است کودک این علائم را بروز دهد اما به هیچ عنوان ترنس نباشد. مشاوره را فراموش نکنیم و همچنین باید بدانیم که چگونه با کودکان رفتار کنیم.
مدل موها: به طور معمول کودکان از سن ۴ تا ۵ سالگی، در خصوص مدل کوتاهی و استایل موهای خود اظهار نظر می کنند. کودکان تراجنسیتی در این بازه زمانی بیش از سایرین در خصوص مدل موی مورد نظر خود پافشاری می کنند و در صورتی که مدل موهایی که والدین انتخاب می کنند، بسیار متفاوت از مدل محبوب آنها باشد با مخالفت شدید آنها روبرو می شوید. اگرچه کودکان بسیار متفاوت هستند اما روی هم رفته دختران تراجنسیتی، مدل موهای کوتاه و پسران تراجنسیتی مدل موهای بلند را ترجیح می دهند. رفتارهای کودک را با روانشناس در میان بگذارید، تا دچار گمراهی نشوید.

تنفر از نام: در صورتی که نام کودک شما مختص یک جنسیت خاص باشد، آن ها تمایلی به استفاده از این نام ندارند و حتی ممکن است، از شما بخواهند که نام آنها را تغییر دهید. ممکن است نامی را برای خود انتخاب کنند و از سایرین نیرو بخواهند، آنها را با این نام خطاب قرار دهند. این نشانه ها می توانند علائمی دال بر ترنس بودن فرزند شما باشند یا ریشه در یک اختلال هویتی داشته باشد.

کودک خود را مرد یا زن خطاب می کند: اگر کودک خود را مرد یا زن معرفی می کند، ممکن است شاهد نمونه ای از علائم ترنس بودن در کودکان باشید. در اکثر موارد کودک تراجنسیتی می گوید: "من یک پسر یا دختر هستم” و از عبارت "کاش پسر بودم یا کاش دختر بودم” استفاده نمی کنند. اگر متوجه چنین رفتارهایی در کودک خود شدید، علت را از آنها جویا شوید.

تغییر در نحوه استفاده از دستشویی: تغییر در نحوه استفاده از دستشویی شاید یکی از مشهور ترین علائم ترنس بودن در کودکان باشد. در اغلب موارد این نشانه، نخستین نشانه ای است که در این کودکان مشاهده می شود. این کودکان ممکن است مشکلاتی در این زمینه داشته باشد. چرا که دختران تمایل دارند دستشویی خود را نگه دارند در حالی که پسران سریعاً به دستشویی مراجعه می کنند! در صورتی که شاهد چنین تغییر رفتار هایی در نحوه استفاده کودک از دستشویی شدید، با او صحبت کنید و به او بگویید که می تواند سوالات خود را مطرح کند. سپس این مسئله را با روانشناس در میان بگذارید.
 
تغییر در القاب: آیا زمانی که آنها با القابی مانند خانم کوچولو یا آقا پسر خطاب قرار می دهید و با واکنش های بدی مواجه می شوید؟ کودک تراجنسیتی استفاده از القاب جنسیتی را در تعارض با هویت درونی خود قلمداد می کند. همین موضوع آرامش او را بر هم می زند. چرا که استفاده از این القاب به معنای پذیرش هویت درونی او یا تکذیب این حقیقت است. در این خصوص با فرزند خود صحبت کنید و علت را از او جویا شوید.

تمایل به خرید لباس های پسرانه یا دخترانه: آیا در هنگام خرید با کودک خود، همواره او را در بخش لباس های جنس مخالف می یابید؟ کودکان در سن ۴ تا ۵ سالگی در خصوص لباس های خود نیز اظهار نظر می کنند. در صورتی که او تمایل زیادی به انتخاب لباس های جنس مخالف را از خود بروز می دهد، ممکن است کودک ترنس باشد. البته نمی توان این رفتار را جزیی از علائم ترنس بودن در کودکان قلمداد کرد، چرا که ممکن است کودک تنها از روی کنجکاوی یا احساس برابری با پسران یا دختران به سراغ لباس ها پسرانه یا دخترانه سوق پیدا کند.

انتخاب های ورزش های مربوط به جنس مخالف: این نشانه را نمی توان به طور قطع یکی از علائم ترنس بودن در کودکان قلمداد کرد. اما تمایل به شرکت کردن در بازی های مربوط به جنس مخالف و شرکت در ورزش هایی که عموماً مورد علاقه جنس مخالف است، می تواند نشانه ای بر هویت تراجنسیتی فرزند شما باشد. این نکته را با مشاور در میان بگذارید. در بسیاری از موارد علاقه تنها عاملی است که کودک را به سمت چنین فعالیت های جذب می کند.

افسردگی: متاسفانه افکاری مبنی بر افسردگی از جمله علائم ترنس بودن در کودکان است. این کودکان همواره با تنش ها و افکار متفاوتی درست به گریبان هستند. افکاری که آنها در پذیرش هویت درونی خود بر دوش می کشد، می تواند افسردگی را در فرد به وجود آورد. عدم پذیرش جامعه اطرافیان نیز، می تواند بر افسردگی آنها دامن بزند. اما غالبه چنین ترس هایی در بین افراد مشاهده می شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها