سقوط 13 دلاری زغال متالورژیک استرالیا


زغال‌سنگ استرالیا ۱۳دلار ارزان شد، سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین ۴۰سنت گران شد و قراضه وارداتی به ترکیه بدون تغییر نرخ مورد معامله قرار گرفت. در این شرایط رشد بهای فولادهای ساختمانی در چین با وعده‌‌‌های حمایت از بخش ساخت مسکن می‌‌‌تواند بازار جهانی آهن و فولاد را به مسیر رشد نرخ بازگرداند.

به گزارش «اکوایران»، روند افزایش قیمت سنگ‌‌‌آهن دریایی تحویل بنادر چین در روز ۱۵نوامبر ادامه یافت. وعده‌‌‌های دولت چین برای عملیاتی شدن طرح حمایت از بخش املاک در این کشور، مهم‌ترین محرک این بازار بود. به این ترتیب، پلتس، سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با رشد ۴۰سنتی نسبت به ‌روز قبل برابر ۷/ ۹۵دلار به ازای تن ارزیابی کرد. در این شرایط، حاشیه سود واردات سنگ‌‌‌آهن با تقویت ارزش یوآن بهبود یافته و کاهش زیان فولادسازان چینی مزید بر علت شده است تا بازار سنگ‌‌‌آهن با افزایش تمایل متقاضیان به خرید مواجه شود. بانک خلق چین ظرف روزهای اخیر وعده‌‌‌های جدیدی برای حمایت از ساخت مسکن در این کشور داد؛ اما پلتس در گزارش ۱۵نوامبر خود به کاهش تولید فولاد در منطقه جیانگ‌سو اشاره کرد و از احتمال سرایت روند افت تولید به منطقه تانگشان خبر داد. برخی فولادسازان در منطقه جیانگ‌‌‌سو درحال برنامه‌‌‌ریزی برای انجام برنامه تعمیرات در ماه دسامبر هستند. همچنین یکی از فولادسازان این منطقه در گفت‌‌‌وگو با پلتس، از افت حدود ۵۰درصدی تولید میلگرد در این منطقه ظرف سال ۲۰۲۲ خبر داد.

زغال ارزان شد

زغال کک‌‌‌شو فوب استرالیا ظرف روز سه‌‌‌شنبه ۱۵نوامبر با کاهش نرخ ۷۵/ ۱۲دلاری مواجه شد و پلتس، پریمیوم این محصول را برابر ۲۵/ ۲۸۵دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. میزان موجودی زغال در بازار فراتر از تقاضا برای این محصول است و فولادسازان نیز با کاهش حاشیه سود مواجه‌اند، مجموع این موارد باعث شده است تا فشار کاهش قیمت بر بازار زغال متالورژیک وارد شود. زغال متالورژیک فوب استرالیا ظرف ماه‌های اوت و نوامبر، متاثر از کاهش عرضه رشد داشت و با توجه به رفع محدودیت در عرضه این محصول، این عقبگرد قیمتی قابل پیش‌بینی بود.

زغال متالورژیک تحویل بنادر چین روز سه‌‌‌شنبه ۱۵نوامبر نیز بدون تغییر نرخ معامله شد. اگرچه افت بهای این محصول در چین سیگنالی کاهشی برای این محصول به همراه دارد؛ اما وعده دولت چین در حمایت از بخش مسکن و کاهش محدودیت کرونایی محرک رشد نرخ در این بازار است و به این ترتیب فعالان این بازار در میانه سیگنال‌‌‌های متناقض ترجیح داده‌‌‌اند معاملات خود را با کمترین نوسان قیمتی به ثبت برسانند. البته برخی با استناد به کاهش موجودی زغال‌سنگ در بنادر و انبارهای تجار و فولادسازان، چشم‌‌‌انداز این بازار را در کوتاه‌مدت صعودی ارزیابی می‌کنند، این در حالی است که آینده قیمتی در این بازار وابسته به بهای فولاد و حاشیه سود آن دارد.

فولادسازان ترک، قراضه ۳۳۰ دلاری را نشانه رفتند

بهای قراضه وارداتی به ترکیه ظرف هفته‌‌‌های اخیر کاهش محسوسی را به ثبت رساند. با این حال، فولادسازان ترکیه با توجه به افت بهای محصولات تولیدی خود خواهان کاهش بیتشتر در نرخ قراضه وارداتی به این کشور هستند. به این ترتیب روز سه‌‌‌شنبه ۱۵نوامبر معاملات محدودی در بازار قراضه وارداتی به ترکیه به ثبت رسید و پلتس نیز نرخ فروش این محصول را بدون تغییر قیمت برابر ۵/ ۳۳۷دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فولادسازان ترکیه در شرایط کنونی کاهش بهای این محصول تا کف کانال قیمتی ۳۳۰دلاری را نشانه گرفته‌‌‌اند، اما دارندگان این محصول معتقدند در صورت پذیرش چنین نرخی متحمل زیان می‌‌‌شوند، بنابراین در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته