روسیه از خاورمیانه بدون سلاح هسته ای حمایت می کند


روسیه از خاورمیانه بدون سلاح هسته ای حمایت می کند

سفیر روسیه از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در سومین اجلاس کنفرانس سازمان ملل درباره ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی (ME WMDFZ).گفت: «روسیه همواره از ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی حمایت کرده است.»

اولیانوف خاطرنشان کرد که روسیه به عنوان ناظر در این کنفرانس شرکت می‌کند. ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که تنها کشورهای این منطقه می‌توانند مشکل ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی را حل کنند و بدون شک با این ایده کنار خواهند آمد.

روز گذشته سومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، با سخنرانی‌های نماینده لبنان در سازمان ملل به عنوان رئیس کنفرانس و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، در نیویورک آغاز شد. در این نشست، نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص موضوع اصلی کنفرانس تشریح نمود.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در این نشست، دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص موضوع اصلی کنفرانس را تشریح کرد.

وی با اشاره به عضویت کشورمان در رَژیم های بین المللی سلاح‌های کشتار جمعی بر سیاست مستمر ایران درباره انهدام کامل و نهایی سلاح‌های کشتار جمعی و از جمله طرح رسمی پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه در سال ۱۹۷۴ تاکید کرد.

سفیر ایران ابراز امیدواری کرد، سایر کشورهای عضو کنفرانس نیز چنین سیاست ثابت قدمی اتخاذ کنند و از دنبال کردن هر سیاست دیگری که به نحوی تأسیس چنین منطقه‌ای را تحت تأثیر منفی قرار بدهد، خودداری کنند. ایروانی تصریح کرد: در راستای چنین سیاست ثابت قدمی همه کشورهای عضو باید به صورت برابر وارد معاهده منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی شوند و بدین منظور لازم است قبل از نهایی کردن این معاهده، نسبت به عضویت و اجرای سایر معاهدات توسط همه کشورهای منطقه اطمینان خاطر حاصل شود.

وی همچنین با ابراز نارضایتی عمیق کشورمان نسبت به دو شکست پیاپی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ و نیز شکست چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۸ گفت: این شکست‌ها نشان می‌دهد که روند تأسیس منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه که می‌توانست از سوی این کنفرانس‌ها مورد حمایت قرار بگیرد، تقویت نشده است.

ایروانی تاکید کرد: فرایند کنونی آغاز شده تحت نظر سازمان ملل به هیچ وجه جایگزین فرایند مورد درخواست ان پی تی نخواهد بود؛ زیرا این دو فرایند مکمل هم و نه جایگزین هم می‌باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403