ارز دیجیتال به زودی ثبات مالی جهانی را تهدید خواهد کرد!


ارز دیجیتال به زودی ثبات مالی جهانی را تهدید خواهد کرد!

در پی سقوط FTX، استیون مایجور، رییس کارگروه کریپتو در هیات ثبات مالی، از مقامات سراسر جهان خواست که فراتر از مرزهای بخشی حرکت کنند و بر روی هنجارهای جهانی برای این صنعت توافق کنند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ یک مقام رسمی روز پنجشنبه گفت: آشفتگی اخیر بازار به هیات ثبات مالی (FSB) "دلیل بیشتری" برای ایجاد یک چارچوب نظارتی سازگار در سطح جهانی داده است.

این نهاد بین‌المللی استانداردهای سیستم مالی جهانی را نظارت و توصیه‌هایی را ارائه می‌کند و از اقتصادها و موسسات بزرگی مانند صندوق بین‌المللی پول (IMF) تشکیل شده است.

استیون مایجور، رییس کارگروه دارایی‌های کریپتو در هیات ثبات مالی، گفت: رشد سریع بازارهای کریپتو در حضور آسیب‌پذیری‌های ساختاری و مقررات و نظارت ناقص به این معنی است که آنها به زودی به نقطه‌ای خواهند رسید که تهدیدی برای ثبات سیستم مالی جهانی باشند.

مایجور این نظرات را در سمپوزیوم نهادی دارایی‌های دیجیتال و مقررات رمزارزی که توسط City Financial Global در لندن برگزار شد، بیان کرد.

رگولاتورها در سراسر جهان - که از قبل به دنبال افزایش نظارت بر کریپتو پس از سقوط بازار از اوایل سال جاری بودند - اکنون به دنبال فروپاشی صرافی چند میلیارد دلاری ارزهای دیجیتال FTX در هفته گذشته، با فوریت‌های مجدد در حال بررسی الزامات سخت‌تر هستند.

هیات ثبات مالی پیش از این نیز به دنبال تنظیم استانداردهای جهانی برای قانون‌گذاری حوزه ارزهای دیجیتال بود. در گزارش اخیر ارائه شده، آمده است که تعدادی از آسیب‌پذیری‌های ساختاری کریپتو شبیه به آسیب‌پذیری‌های موجود در بازارهای مالی سنتی است.

مایجور با ترسیم تشابه‌هایی بین بازار دارایی‌های رمزارزی و سقوط بانک آمستردام در سه قرن پیش، گفت: "اعتماد به تدریج ایجاد می‌شود و به یکباره از دست می‌رود." از این رو از گذشته باید درس گرفت.

مایجور که یکی از اعضای هیات اجرایی بانک مرکزی هلند و عضو هیات نظارت بانک مرکزی اروپا است، گفت که بسیاری از بازارهای رمزنگاری با سطوح بالایی از عدم تقارن اطلاعاتی مشخص می‌شوند و اغلب تشخیص اینکه کدام بازیگران، قصد بدی دارند و کدام پلتفرم‌ها در معرض خطر بیش از حد هستند را غیرممکن می‌سازد.

وی همچنین گفت که "کریپتو را نمی‌توان به سادگی یک مد تلقی کرد" و بسیاری از فعالیت‌های رمزارزی با مقررات موجود مطابقت ندارند یا خارج از محدوده نظارتی انجام می شوند."

ماهیت فرامرزی دارایی‌های رمزارزی، چالشی آشکار برای ناظران ملی ایجاد می‌کند. وی افزود که آنها نیاز به واکنش نظارتی هماهنگ در سراسر مرزها دارند که «دقیقا همان چیزی است که FSB روی آن کار می‌کند».

هیات ثبات مالی، گزارش‌هایی را منتشر کرده که برای مشاوره عمومی آزاد است و از مراجع قضایی در سطح جهان می‌خواهد تا هنجارهای مالی جدیدی را برای خطرات کریپتو ایجاد کنند، بر مقررات بین‌المللی تمرکز کنند و قوانین را برای استیبل‌کوین‌ها تشدید کنند.

وی خاطرنشان کرد که نظارت مالی اغلب در بین مقامات بخش مختلف سازماندهی می‌شود و FSB توصیه‌های سطح بالایی صادر کرده است که از مقامات می‌خواهد تا فراتر از مرزهای بخشی حرکت کنند.

در حالی که FSB بر ثبات مالی تمرکز کرده است، مایجور گفت که کلاهبرداری گسترده و اقدامات مجرمانه نیز باید در دستور کار قانون‌گذاران باشد.

وی اظهار کرد: «فعالیت‌های رمزنگاری از بسیاری جهات شبیه فعالیت‌های مالی سنتی است» و گفت که این فعالیت‌ها باید بر اساس اصل «فعالیت یکسان، ریسک یکسان» تنظیم شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد