سوغاتی های شیراز؛ معرفی لذیذترین شیرینی های شیرازی+ عکس


سوغاتی های شیراز؛ معرفی لذیذترین شیرینی های شیرازی+ عکس

شیرینی های شیراز بسیار لذیذ هستند. شیراز شهر زیبایی هاست تا جاییکه لسان الغیب حافظ شیرازی در وصف این شهر چنین سروده است«خوشا شیراز و وضع بی مثالش/خداوندا نگه دار از زوالش». از جاذبه های گردشگری و طبیعی شیراز که بگذریم از سوغاتی ها و شیرینی های خوشمزه شیراز نمی توان دل کند. شیرینی های شیرازی یکی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی هستند که طرفداران بسیاری دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ سوغاتی های شیراز؛ شیرینی های شیرازی نقش بسیار مهمی در پذیرایی و وعده های غذایی شیرازی ها دارند و به اصالت و خوش عطر بودن بسیار معروف است. این شیرینی ها در مناسبت های مختلف تهیه می شوند و به عنوان یکی از قسمت های پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از مواد مغذی و خوش عطر در پخت شیرینی های شیرازی باعث شده که به یکی از معروف ترین شیرینی های ایرانی تبدیل شوند. در این مقاله از مجله گردشگری الی گشت شیرینی های معروف شیراز را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- مسقطی

یکی از سوغاتی های شیراز؛ اولین شیرینی که بعد از نام شیراز به ذهن شما می رسد مسقطی است. شیرینی مسقطی حالتی نرم و ژله ای دارد و تا آن را در دهان می گذارید آب می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده ی مسقطی عبارتند از آب، نشاسته، شکر، روغن مایع، گلاب، جوهر لیمو و بسته به عطر و طعمش از زعفران یا طعم دهنده های دیگر درست می شود. در بیشتر شیرینی فروشی های شیراز مسقطی موجود است اما گردشگران باید از شیرینی فروشی های معتبر مسقطی تهیه کنند تا بهترین طعم و مزه آن را بچشند. بنابراین هر چه بیشتر هزینه کنید مسقطی های بهتری را نیز خواهید داشت. میل کردن این مسقطی های خوشمزه در کنار یک فنجان چای تازه دم بسیار لذت بخش است.

سوغاتی های شیراز؛ معرفی لذیذترین شیرینی های شیرازی+ عکس

۲-کلوچه شیراز

تا اسم کلوچه می اید همه یاد کلوچه شمال می افتند، غافل ازینکه در مابقی شهرهای ایران از جمله شیراز هم کلوچه های خوشمزه ای پخته می شود که امتحان آنها خالی از لطف نیست. یکی از سوغاتی های شیراز کلوچه های شیراز به نسبت شهرهای شمالی کوچک تر است. عطر و طعم کلوچه های شیراز بی مثال است، با یک فنجان چای یا یک لیوان شیر بسیار می چسبد و مثل یک میان وعده کامل، شما را سیر می کند. کلوچه های خوشمزه ی شیراز از آرد برنج یا آرد سفید، تخم مرغ، شکر، روغن جامد و گلاب تهیه نمود.

از سوغاتی های شیراز که طرز تهیه کلوچه های استان فارس به صورت عمده بسیار راحت است و در یک سینی فر می توان کلی از آن ها را جای داد. برای تزیین کلوچه ها معمولا آن ها را با سیاه دانه و دانه های ریز همچون خرفه تزئین می کنند. بر روی این کلوچه ها نقش و نگاری زیبا وجود دارد که برای طرح دادن به آن ها از قالب های آماده استفاده می شود.

۳- رنگینک

از لذیذترین سوغاتی های شیراز می توان به رنگینک یکی از شیرینی های خوشمزه و بسیار مقوی برای همه به خصوص کودکان است زیرا شیرینی آن با خرمای سیاه است که دارای خواص و انرژی زیادی است.

طرز تهیه آن بسیار راحت است و نیازی به فر و پخته شدن ندارد. رنگینک در واقع از شیرینی های سنتی استان فارس به شمار می رود، رنگینک را بیش از همه در ماه رمضان برای سفره های افطار تهیه می کنند تا روزه داران با میل کردن آن انرژی لازم برای روزه داری را به دست بیاورند. رنگینک شیرازی را با خرما، آرد گندم، خاک قند یا شکر آسیاب شده و روغن است ولی برای مجلسی تر شدن معمولا در آن از پودر دارچین، گردوی خرد شده، پسته نیز استفاده می شود و بعد از آماده شدن باز هم با پودر قند یا پودر پسته و هل و دارچین تزئین می کنند تا حسابی طبع گرم به خودش بگیرد. این دسر انرژی زیادی دارد و برای افرادی که پیاپی فشارشان به اصطلاح می‌افتد، باردارند و کودکان بسیار مناسب است از این سوغاتی های شیراز غافل نشوید.

۴- یوخه یا کاک شیراز

طعم بهشت این سوغاتی های شیراز را از دست ندهید چرا که شیرینی دیگری که در این لیست قرار می گیرد یوخه یا کاک شیراز است. در بین اهالی شیراز این شیرینی بسیار طرفدار دارد. این نان از ورقه‌ های نازک خمیر است که با استفاده از خمیر ور نیامده ی مخصوص درست می‌ شود.

یکی دیگر از سوغاتی های شیراز شیرینی یوخه، سبک، خوشمزه و پر انرژی است. نان یوخه یا کاک را از آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب درست می‌ کنند. برای خوشمزه‌ تر شدن یوخه معمولاً روی آن پودر نارگیل، خلال پسته و یا خلال بادام می ریزند.

۵- حلوای خارک

طعم خاصی یکی از سوغاتی های شیراز که حلوا خارک از جمله شیرینی ها و حلواهای خوشمزه تهیه شده در استان فارس و شهر شیراز و جهرم می‌ باشد. این حلوا برخلاف سایر حلواها بدون شکر و شیرین افزودنی تهیه می شود یک حلوای مقوی و سالم و خوش طعم است و کمی شبیه به سوهان قم می باشد. این حلوا همانطور که از نامش پیداست از خارک تهیه می شود. خارک یا همان خرمای خارک خرمایی است که هنوز بطورکامل نرسیده و زرد رنگ است. خرمای خارک برعکس خرمای رسیده شده کمی گس مزه است و طعمی شبیه به خرمالو دارد. ماده اصلی این نوع حلوا، آرد، شکر، زعفران، هل و گلاب و خرمای خارک یا خرک است. حلوای خارک منبع سرشار فیبر، کلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، فسفر، منکنز و مس است و برای اختلالات یبوست، مشکلات روده و حتی مشکلات قلبی توصیه می شود.

سوغاتی های شیراز؛ معرفی لذیذترین شیرینی های شیرازی+ عکس

۶- فالوده شیراز

یکی از معروفت ترین سوغاتی های شیراز همین فالوده شیرازی لنگه ندارد و درست زمانی که از گشت و گذار خسته‌ اید و نای راه رفتن ندارید، یک کاسه فالوده‌ شیرازی با آبلیموی اصیل این شهر می‌ تواند نجاتتان دهد. بستنی ایرانی بیش از چند هزار سال قدمت دارد و فالوده شیرازی میراث دار این تاریخ کهن است. فالوده شیرازی جزو شیرینی های شیراز نیست بلکه جزو دسرهای پرطرفدار کل ایران است. این دسر مخصوص تابستان نه تنها در خود شیراز که در بیشتر بستنی فروشی های سنتی کشور پیدا می شود.

فالوده از خاص ترین سوغاتی های شیراز است فالوده رشته های ریز نودل مانندی است که با شیره و شهدهای شیرین مزه دار می شود. شهرهای دیگری مثل کرمان و یزد نیز فالوده دارند و به خصوص فالوده کرمانی نیز به اندازه فالوده شیرازی معروف است. فالوده شیرازی از رشته های نودل چینی، آب، شکرف گلاب و شهد شیرین درست می شود و دسری بی نهایت لذیذ و دلچسب است. بابا بستنی یکی از بهترین فالوده فروشی های مشهور شیراز است.

سوغاتی های شیراز؛ معرفی لذیذترین شیرینی های شیرازی+ عکس

۷-نان مشت

عطر یکی از سوغاتی های شیراز و یکی دیگر از شیرینی های خوش طعم و خوش عطر شیراز و جهرم نان مشت است. خرما ماده اصلی تشکیل‌دهنده این نان است و از دیگر ترکیبات آن می‌توانیم به آرد گندم، دارچین، زنجبیل و روغن اشاره کنیم. نان مشت نیز به علت طبع گرم و انرژی زا بودن آن طرفداران زیادی دربین کودکان و بزرگسالان دارد.

۸- بادام سوخته

از دیگر سوغاتی های شیراز می توان به بادام سوخته ترکیبی مشابه سوهان عسلی دارد. با این تفاوت که در این شیرینی شیرازی مقدار بادام موجود بیشتر از سوهان به چشم می خورد. این شیرینی مخصوص شب یلدا و عید نوروز است و معمولا خانم ها یا خودشان آن را درست می کنند یا از شیرینی فروشی ها برای پذیرایی جشن ها آن را تهیه می کنند. بادام تلخ طعمی شور و شیرین و ملس دارد و افزودنی های مضر ندارد. بادام سوخته با مغز بادام، شکر، آب، روغن و آبلیمو تهیه می شود و در میان شیرازی ها و مردم استان فارس طرفداران زیادی دارد. اگر در سفر شیراز چشمتان به این بادام های خوش رنگ رو افتاد حتما آن ها در خریداری کنید و در طول سفر به همراه داشته باشید. هم سرتان گرم می شود و هم یک طعم جدید و متفاوت را تجربه می کنید.

سوغاتی های شیراز؛ معرفی لذیذترین شیرینی های شیرازی+ عکس

۹-شیرینی برشلیک شیراز

یکی از سوغاتی های شیراز کمتر شناخته شده ی شیراز شیرینی برشلیک است که در شهرستان فیروزآباد استان فارس تهیه می شود ولی در بعضی شیرینی فروشی ها در مغازه های نزدیک به جاهای دیدنی شیراز نیز می توان سراغ آن را گرفت. برشلیک را بصورت گرم و داغ می خورند و سرد شده آن مزه ی خوب تازه اش را ندارد. مواد اولیه آن آرد گندم، روغن حیوانی، هل، زنجبیل، میخک و پودر قند است و مثل سایر شیرینی های شیراز طبع گرم دارد. بیش از همه روغن حیوانی است که این شیرینی را متمایز می کند و عطر و طعم ادویه های گرم مثل هل و زنجبیل نیز آن را مقوی تر می کند.

۱۰- نان فسا شیراز

یکی از سوغاتی های شیراز نان فسا است. این شیرینی در شهر فسا پخت می شود و ساختاری شبیه شیرینی برنجی دارد. بسیار ترد و لذیذ است و به راحتی در دهان آب می شود. نان فسا را با آرد نان سنگک، پودر شکر، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل، زعفران و کنجد آماده می شود. این مواد همگی موادی گرم و مقوی می باشند و این شیرینی های ریزه میزه را به موادی مغذی و انرژی زا تبدیل می کنند. معمولا روی شیرینی فسا را با تخم خرفه و کمی زعفران و تخم مرغ تزئین می کنند. این نان بسیار خوشمزه است و به دلیل شیرین بودن، معمولاً با چای مصرف می‌شود.

منبع: eligasht

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟