جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم


جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم

کشور قطر به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ به رونمایی از مکان‌های فرهنگی برای بازدید گردشگران خارجی پرداخته است.

سایت الجزیره در گزارشی به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به معرفی مهمترین بخش‌های فرهنگی قطر پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

اگرچه جام جهانی در وهله اول یک مسابقه ورزشی به حساب می‌آید، ولی در اصل یک رقابت جهانی گردشگری است. چرا که پیش‌بینی می‌شود در این رقابت‌ها حدود یک و نیم میلیون گردشگر از تمام ملیت‌های جهان به قطر سرازیر شوند. مطمئناً همه شیفته فوتبال نیستند و بسیاری از بازدیدکنندگان برای کشف فرهنگ این کشور به سراغ بنا‌های تاریخی کشور و آشنایی با فرهنگ آنجا می‌روند.

از میان صد‌ها مکان تفریحی و توریستی که برای پذیرایی از صد‌ها هزار گردشگر درنظر گرفته شده، به معرفی مهمترین مکان‌های این کشور می‌پردازیم.

جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم

موزه ملی قطر؛ رز صحرا

موزه‌ای که هزینه ساخت آن حدود نیم میلیارد دلار برآورد شده و به شکل گل صحرایی برگرفته از محیط قطر طراحی شده است.

موزه رز صحرا می‌تواند اولین ایستگاه برای فرهنگ دوستان باشد که قدم به قطر گذاشته‌اند. نام رسمی موزه «موزه ملی جدید قطر» است و معماری‌اش شبیه گل‌های صحرا در خلیج فارس است. این موزه را ژان نوول، معمار مشهور فرانسوی طراحی کرده و سابقه طراحی موزه لوور ابوظبی را در کارنامه خود دارد.

این موزه روایتگر داستان مردم قطر از زمان‌های اولیه تا امروز است و شامل مجموعه‌ای از اتاق‌هایی است که دیوار‌های آن مجسمه‌ها، صحنه‌های تصویری جذاب را به نمایش می‌گذارد.

این موزه در زمینی به مساحت ۵۲ هزار متر مربع و مشرف به کورنیش دوحه قرار دارد و در ورودی آن ۱۱۴ فواره کنده کاری شده وجود دارد. سقف آن با استفاده از هزاران ورقه روی هم ساخته شده است. این موزه شامل حدود ۸۰۰۰ اثر و عناصر معماری فرهنگ صحرا نشین است که قدمت آن به قرون مختلف باز می‌گردد. این موزه با فرشی تزئین شده با بیش از یک میلیون مروارید شروع می‌شود و به قدیمی‌ترین قرآن کشف شده در قطر ختم نمی‌شود.

باید گفت که ساخت این موزه چندین سال طول کشید تا اینکه در مارس ۲۰۱۹ افتتاح شد و هزینه کل آن ۴۳۴ میلیون دلار برآورد شد.

جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم

کتابخانه ملی قطر

ساختمان کتابخانه ملی قطر به شکل دو ورق کاغذ تاشده طراحی شده و بیش از یک میلیون کتاب و نسخه خطی را در خود جای داده است.

کتابخانه ملی قطر در شهر دوحه با طراحی منحصر به فرد خود شبیه دو ورق کاغذ است که گوشه‌های آن روی هم تا شده و به سمت بالا کشیده شده است. انگلیسی‌ها در مسابقه‌ای این ساختمان را به عنوان یکی از ۱۰ ساختمان برتر سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند. از طرفی، این کتابخانه میزبان بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و فکری محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در اینجا بیش از یک میلیون کتاب در همه رشته‌ها با بیش از ۵۰۰ هزار نسخه دیجیتال یافت می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم

روستای فرهنگی کاتارا

منطقه فرهنگی کاتارا یکی از مهمترین پروژه‌های فرهنگی در قطر، خلیج فارس و کل منطقه است. در اینجا اساس فعالیت‌های فرهنگی کشور و محور برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه‌ها و رویداد‌های فرهنگی، هنری، تمدنی و میراثی کشور برگزاری می‌شود.

تاسیس این محله به سال ۲۰۰۸ بر می‌گردد و نام آن کاتارا برگرفته از اولین نام تاریخی شبه جزیره قطر است که از ۱۵۰ سال قبل از میلاد در نقشه‌های جغرافیایی باستانی آمده است. بعد‌ها در دوران مدرن نام Katara در نقشه‌های فرانسوی سواحل شبه جزیره عربستان ظاهر شد و جغرافیدانان و مسافران در طول تاریخ از آن استفاده می‌کردند.

این محله در مساحتی به مساحت یک میلیون متر مربع در منطقه فرهنگی کاتارا در شمال شرقی دوحه بین منطقه مروارید قطر و برج‌های دفنا واقع شده است.

هنگامی که در کاتارا قدم بزنید، مسجد کاتارا را می‌بینید که با ترکیبی از طراحی ایرانی و ترکی ساخته شده است. سپس مسجد طلایی را مشاهده می‌کنید که نام خود را از ظاهر طلایی خود در زیر نور خورشید گرفته است.

منطقه فرهنگی کاتارا مملو از جاذبه‌های فرهنگی بسیاری است. مانند تئاتر در فضای باز، استودیو هنری کاتارا، آکادمی موسیقی قطر، مرکز فرهنگی کودک، مرکز هنر‌های تجسمی و همچنین موسسه فیلم دوحه است. شورای شاعران و انجمن هنر‌های زیبای قطر هم به مکانی جامع برای روشنفکران و هنرمندان از هر ملیت و علاقه تبدیل شده است.

جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم

سالن اپرای قطر

یکی مهم‌ترین جاذبه‌ها در کاتارا «افلاک نما الثریا» است که اولین رصدخانه در قطر و بزرگترین و مدرن‌ترین در منطقه عربی است. صفحه نمایش گنبد آن ۲۲ متر طول دارد و سالن گنجایش آن برای ۲۰۰ بازدید کننده ظرفیت دارد که مجهز به جدیدترین پروژکتور‌های دیجیتالی است. این رصدخانه نمایش‌های ماهواره‌ای، آموزشی و سرگرمی دو بعدی و سه بعدی را ارائه می‌دهد.

در مورد خانه اپرا در کاتارا این خانه از همان ابتدا مقصد سالن‌های اپرا در خاورمیانه بوده است. زیرا آمفی‌تئاتر عظیم آن شامل حدود ۵۵۰ صندلی به رنگ قرمز مجلل است و با تزئینات نفیس و سقف‌هایی پر از آثار هنری طراحی شده است. این دفتر مرکزی ارکستر فیلارمونیک قطر است که گروهی از هنرمندان و نوازندگان برجسته در سراسر جهان را گرد هم می‌آورد.

بنابراین، ۱۰۱ هنرمند و نوازنده به طور منظم ساز‌های عربی و بین‌المللی را اجرا می‌کنند و سالانه بیش از ۴۰ برنامه را برای مخاطبان خود اجرا می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم

موزه هنر‌های اسلامی

موزه هنر‌های اسلامی را معمار مشهور چینی طراحی کرده است. I.M.Pei با الهام از هنر اسلامی پس از بازدید از مساجد اسلامی باستانی در قرطبه، دمشق و قاهره دست به طراحی این مکان اسلامی زده است.

این موزه در زمینی به مساحت ۴۵۰۰۰ مترمربع در حاشیه بندر دوحه واقع شده است دارای ۵ طبقه است که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد تا مجموعه کمیاب از آثار میراث اسلامی را در مقابل هزاران بازدیدکننده به نمایش بگذارد که از قرن هفتم میلادی تا پایان قرن نوزدهم را دربر می‌گیرد. این نمایشگاه‌ها شامل آثار فلزی، چوبی و شیشه‌ای و آثار باستانی از دوران امویان و عباسیان است که تعداد ۱۰۰۰ قطعه هنری را با دقت در طی ۱۵ سال از سراسر جهان جمع‌آوری کرده‌اند و ۱۴ قرن تاریخ اسلام را مستند می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری قطر را بشناسید + فیلم

بازار

سوق واقف یکی از بازار‌های مهم شهر دوحه در کشور قطر است و پر از ده‌ها رستوران محبوب با غذا‌های متنوع و کافه‌های نوشیدنی است. شما می‌توانید نمایش‌های تئاتر را در خیابان‌ها تماشا کنید که از میراث قطری، عربی و منطقه‌ای الهام گرفته است. شما می‌توانید در مقابل فستیوال شاهین‌ها و عقاب‌های عرب توقف کنید و همچنین مسابقه اسب‌سواری و شتر را تماشا کنید. در این بازار ده‌ها مغازه طلا، مروارید، مجسمه‌فروشی و ... یافت می‌شود که مناسب هر سلیقه‌ای است و کانون توجه بازدیدکنندگان، شهروندان، ساکنان و گردشگران ورودی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک