آغاز انتخابات پارلمانی مالزی در میان نگرانی‌ از ادامه بحران سیاسی


آغاز انتخابات پارلمانی مالزی در میان نگرانی‌ از ادامه بحران سیاسی

امروز شنبه انتخابات پارلمانی در مالزی در حالی آغاز شده که پیش بینی ها حاکی از آن است که ائتلاف مخالفان به رهبری «انور ابراهیم» می تواند اکثریت کرسی های پارلمان را بدست آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، امروز شنبه انتخابات پارلمانی در مالزی در حالی آغاز شده که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که ائتلاف مخالفان به رهبری «انور ابراهیم» می‌تواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست آورد.

در این انتخابات ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که برای انتخاب ۲۲۲ نماینده پارلمان، به پای صندوق‌های اخذ رأی می روند.

در این انتخابات ۹۳۹ نفر برای حضور در انتخابات اعلام نامزدی کرده اند که در صورت راهیابی به پارلمان به مدت ۵ سال کرسی نمایندگی را در اختیار خواهند داشت.

در انتخابات پارلمانی مالزی ۶۹ حزب سیاسی حضور دارند که با تشکیل ۶ ائتلاف اصلی با یکدیگر رقابت می‌کنند. ائتلاف جبهه ملی، ائتلاف امید و ائتلاف میثاق ملی از جمله جریان‌های اصلی حاضر در انتخابات هستند.

بنابر اعلام کمیته انتخابات مالزی در 2ساعت اول آغاز رأی گیری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آرای خود را به صندوق انداخته اند که آمار خوبی توصیف می‌شود.

بررسی تبلیغات انتخاباتی و شرایط پیش از این انتخابات نشان می‌دهد که رقابت اصلی برای بدست گرفتن اکثریت پارلمان، میان دو ائتلاف امید (مخالفان) و ائتلاف خواهد بود. جریان اول ائتلاف انور ابراهیم (از هم پیمانان ماهاتیرمحمد) است که با تاکید بر لزوم اصلاحات، خواستار مبارزه جدی با فساد شده است. جریان دوم نیز ائتلاف جبهه ملی است که بر تحقق ثبات سیاسی و حفظ حقوق اکثریت مالایی در مالزی تاکید دارد. این ائتلاف در ۶ دهه اخیر حاکمیت در مالزی را در اختیار داشته و انتخابات گذشته را به دلیل شبهات فساد واگذار کرد.

گفتنی است اسماعیل صبری نخست وزیر مالزی در ماه اکتبر گذشته در پی فشارهای شدید از سوی ائتلاف حاکم، انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. این انتخابات قرار بود در اواسط سال ۲۰۲۳ برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک