تمسخر طرح محدود سازی قیمت نفت روسیه توسط مقام آمریکایی


تمسخر طرح محدود سازی قیمت نفت روسیه توسط مقام آمریکایی

استیون منوچین، وزیر خزانه داری پیشین آمریکا در مورد طرح گروه هفت برای تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه گفت: «نه تنها امکان پذیر نیست، فکر می کنم این مضحک ترین ایده ای است که تا به حال شنیده ام.»

به گزارش فارس، استیون منوچین، وزیر خزانه داری پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی از طرح گروه هفت (جی 7) برای تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه انتقاد کرد.

این اقدام که اوایل ماه آینده اجرایی خواهد شد، «نه تنها امکان پذیر نیست، فکر می کنم این مضحک‌ترین ایده ای است که تا به حال شنیده‌ام.»

این مقام سابق آمریکایی گفت: «بازار قیمت را تعیین می کند. از این رو اگر شما برای قیمت های بالاتر تحریم وضع کنید، به این شیوه فقط شما وضعیت را بدتر می کنید.»

گروه هفت متشکل از کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن، توافق کردند تا یک قیمت ثابت محدود برای نفت روسیه تعیین کنند. این تصمیم از 5 دسامبر اجرایی خواهد شد. این درحالی است که سطح قیمت هنوز تعیین نشده است اما گفته می شود که قرار است قیمت 60 دلار در هر بشکه تعیین شود. قیمت کنونی نفت برنت به عنوان شاخص جهانی نفت حدود 86 دلار در هر بشکه است.

بر اساس این طرح، شرکت‌ های غربی از ارائه خدمات ویژه به محموله‌ های نفت روسیه که با قیمت بالاتر از سقف خریداری شوند، منع خواهند شد. این خدمات شامل بیمه و تسهیل پرداخت ها است. این سازوکار که توسط واشنگتن مطرح شده است، قصد دارد تا درآمدهای روسیه از محل صادرات انرژی را محدود کند.

با این حال، روسیه صادرات نفت خام را در ماه های اخیر با ارائه تخفیف هایی به کشورهای غیر غربی به ویژه چین و هند افزایش داده است.

تحلیلگران می گویند، برای اینکه سقف قیمت اثر مطلوب داشته باشد، گروه هفت باید اطمینان پیدا کنند که این کشورها به این طرح می پیوندند.

با این حال، مقامات روسیه بارها گفته اند که این کشور به خریدارانی که با اجرای سقف قیمتی موافقت کنند، نفت نمی فروشد که این امر سبب شده بسیاری تمایلی برای پیوستن به این طرح نداشته باشند.

برای مثال، هند اخیرا اعلام کرده است، این کشور هیچ «تضاد اخلاقی» در واردات نفت روسیه نمی بیند و از آن را هر جایی برای تضمین ثبات انرژی خود خریداری می کند.

چندی پیش بانک جهانی درباره طرح پیشنهادی گروه هفت برای اعمال سقف قیمتی بر خرید نفت روسیه اعلام کرده بود، این طرح تنها در صورتی قابل اجرا است که بازارهای نوظهور بزرگ و کشورهای درحال توسعه نیز به آن بپیوندند.

از طرفی یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا نیز گفته است که با وجود این سقف قیمتی، روسیه همچنان 80 تا 90 درصد نفت خود را می فروشد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی نیز معتقد است: « این وضعیت (ادامه صادرات روسیه) خوب است زیرا جهان در حال حاضر هنوز به نفت روسیه برای ورود به بازار نیاز دارد. 80 تا 90 درصد برای پاسخ به تقاضا خوب است.»

درحالی که هنوز تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه به جایی نرسیده است، برخی از کشورهای اروپایی خواهان تعیین سقف قیمتی برای گاز این کشور نیز شدند اما کمیسیون اروپا با این کار مخالف و معتقد است، بهترین رویکرد برای مهار هزینه های انرژی در بحبوحه وخیم شدن بحران هزینه های زندگی در سراسر این اتحادیه نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج