روزگار سیاه «قیر» با مالیات ارزش افزوده


روزگار سیاه «قیر»  با مالیات ارزش افزوده

دنیای اقتصاد - سید‌سجاد موسوی : ایران با تولید بیش از۶ میلیون تن قیر در سال ۱۳۹۹ و ۴/ ۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ رتبه چهارم دنیا را از نظر تولید این محصول دارد؛ به گونه‌ای که در سال گذشته بیش از یک و نیم میلیارد دلار ارزآوری از صادرات قیر نصیب اقتصاد شد و رتبه نهم صادرات کشور به این صنعت اختصاص یافت. همچنین نیاز جهانی قیر به بیش از ۱۱۰ میلیون تن در سال رسیده است که نشانگر اهمیت بالای این محصول در بازار انرژی جهانی است. با وجود این برخی از مشکلات و چالش‌ها در تامین مواد اولیه و همچنین دستورالعمل‌های غیر‌کارشناسی عرصه را بر تولید‌کنندگان تنگ کرده و کارشناسان صنعت قیر معتقدند فقدان نظرخواهی دولت از فعالان این عرصه اصلی‌ترین عامل در اتخاذ تصمیمات نادرست به شمار می‌رود. انجمن قیر ایران هم در همین راستا با امید به هم‌اندیشی هر چه بیشتر فعالان صنف و مسوولان، طی مراسمی ساختمان مرکزی را با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر کشور افتتاح کرد تا به عنوان محلی برای تبادل اطلاعات و هم‌افزایی مورد استفاده قرار گیرد.

روزگار سیاه «قیر»  با مالیات ارزش افزوده

به گزارش «دنیای اقتصاد» در این مراسم، داود محمدی، بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره انجمن قیر ایران، ضمن تشکر از مشارکت ۲۱ نفر از اعضا دراجابت دعوت وی در خرید ساختمان اظهار کرد: امیدواریم افتتاح این ساختمان نماد صنعت قیر کشور به عنوان اقدامی تشکل‌محور در انعکاس مشکلات صنعت به دولت و مجلس و تامین منافع مشترک موثر واقع شود.

ارز‌آوری یک و نیم میلیارد دلاری صادرات قیر

داود محمدی همچنین در حاشیه مراسم به «دنیای اقتصاد» گفت: متاسفانه امروز شاهد مشکلات مرتبط با موضوع عدم استرداد مالیات ارزش افزوده بعد از گذشت ۸ ماه از سال برای تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان هستیم، به گونه‌ای که نوعی بلاتکلیفی به وجود آمده است. یادآور می‌شود دولت محترم در راستای اجرای قانون بودجه موظف به حذف استرداد مالیات ارزش افزوده از کالاهای خام و نیمه خام نفتی بوده است؛ این در شرایطی است که طی سالیان گذشته همواره قیر به عنوان کالای تمام شده محسوب شده و تاسف‌بارتر اینکه با وجود گذشت ۸ ماه از ابلاغ بودجه، بخشنامه اجرایی این قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است (مهلت قانونی دولت یک ماه است) و طی ۸ ماه گذشته صادر‌کنندگان با هدف تامین ارز کشور به فعالیت صادراتی خود ادامه دادند و قطعا تبعات عطف بماسبق کردن بخشنامه آثار سنگین مالی و حقوقی خواهد داشت.

محمدی با اشاره به کیفیت قیر تولیدی ایران ادامه داد: خوشبختانه قیر ایران به‌دلیل کیفیت بالا از مزیت بالایی برای صادرات برخوردار است و به همین دلیل مورد استقبال کشورها قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که سالانه حدود ۴ میلیون تن قیر به ارزش یک و نیم میلیارد دلار صادر می‌شود. رئیس انجمن قیر ایران افزود: امیدواریم قانون‌گذاران و دولتمردان عزیز کشورمان در تصمیم‌گیری‌ها از این انجمن به عنوان تشکل تخصصی صنعت قیر نظرخواهی کنند. در این صورت خروجی تصمیمات به نفع صنعت، دولت، مصرف‌کننده نهایی و در نهایت اقتصاد خواهد بود.

محمدی با اشاره به مشکلات حراج باز در بورس کالا گفت: امروزه به خاطر مشکلات عرضه وکیوم باتوم در حراج باز علاوه بر افزایش غیرمنطقی نرخ مواد اولیه، بسیاری از شرکت‌ها در تامین مواد اولیه خود دچار مشکلاتی شدند. این در حالی است که انجمن قیر ایران به عنوان بانی تخصصی صنعت، قبل از اجرای حراج باز وکیوم باتوم در بورس کالا و طی مکاتبات متعدد، مخالفت خودرا به سازمان بورس اعلام کرد که متاسفانه موثر واقع نشد.

به هر حال واقعیت این است که این صنعت به خاطر تصمیمات غیرکارشناسی ضربات بسیاری متحمل شده و با ادامه این شرایط ممکن است آسیب‌های غیر‌قابل جبرانی به وجود بیاید.

ابهام در استرداد مالیات ارزش افزوده

سید‌حامد حسینی، مشاور عالی هیات‌مدیره انجمن قیر ایران و رئیس کمیسیون قیر اتحادیه اپکس، ضمن تشریح مشکلات ایجاد شده درباره قانون عدم استرداد مالیات ارزش افزوده قیر، خواستار توجه مجلس شورای اسلامی به عوارض این تصمیم شد و گفت: امروز یکی از عمده‌ترین مشکلات ما بحث مالیات ارزش افزوده است. با توجه به تبصره۲ ماده ۱۰ قانون ارزش افزوده، اگر ماده‌ای جزو مواد خام باشد، استرداد ارزش افزوده آن منتفی است و متاسفانه قیر را در گروه کالاهای خام، نیمه خام، معدنی و نفتی آورده‌اند. (براساس دلایل کارشناسی قیر، محصول تمام شده و نهایی محسوب می‌شود.) بر این اساس انجمن مکاتباتی با سازمان امور مالیاتی داشته که منتظر پاسخ آن سازمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما این است که به دلیل ادامه نداشتن چرخه تولید، قیر به عنوان یک محصول نهایی شناخته شود، تصریح کرد: موضوع استرداد ارزش افزوده سریعا باید تعیین تکلیف شود چون ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه در گردش شرکت‌های ارزآور که در صنعت قیر فعالیت دارند در قالب ارزش افزوده گرفتار شده است و با وجود اینکه در قانون زمان استرداد ارزش افزوده یک ماه تعیین شده است، با گذشت هشت ماه از سال هنوز بخشنامه اجرایی آن ابلاغ نشده و واحدهای صادر‌کننده نتوانسته مالیات ارزش افزوده خود را پس بگیرند.

فعالیت تشکل‌ها به جای احزاب

همچنین سید‌حمید حسینی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ضمن تشکر از فعالیت‌های انجمن در معرفی و حل مشکلات صنعت قیر، درباره نقش تشکل‌ها در یاری رساندن به دولت و انعکاس دقیق مشکلات اظهار کرد: یکی از بهترین مدل‌ها در کشور ما برای توسعه، با توجه به پا نگرفتن احزاب، فعالیت تشکل‌هاست و اگر از طرف دولت پذیرفته شوند، نقش عمده‌ای در توسعه ایفا می‌کنند. وی در ادامه، حضور اتحادیه و انجمن در کنار هم را از عوامل موفقیت صنعت قیر نام برد و گفت: امیدواریم بدون حضور تشکل‌ها جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره قیر برگزار نشود.

قول مساعدت برای پیگیری مشکلات

در ادامه برنامه ‌میهمان ویژه مراسم سید‌احمد رسولی‌نژاد، رئیس مجمع نمایندگان تهران و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام حمایت مجلس از تولیدکنندگان بر آمادگی حل مشکلات فعالان صنعت قیر تاکید کرد و پیشنهاد داد برای ارائه‌‌ توانمندی، خدمات و انعکاس مشکلات صنعت قیر، انجمن قیر ایران در نمایشگاه دائمی مجلس حضور یابد.

انجمن قیر به عنوان تنها تشکل رسمی و تخصصی صنعت قیر

این جلسه که به همت دبیرخانه انجمن قیر تشکیل شده بود از اهداف عمده آن توسعه کمیسیون‌های تخصصی با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان بوده که خروجی آن ارائه طرح‌های راهگشا با هدف حفظ منابع دولت و ملت است. این انجمن امید دارد به عنوان تنها تشکل تخصصی بخش خصوصی بتواند با توجه به جایگاه و رتبه ایران درتامین قیر منطقه و بازار بین‌الملل با مشاوره صحیح به مراجع قانونی و حاکمیتی از منابع ملی حمایت کند.

چالش‌‌های صنعت قیر

در ادامه این مراسم خبرنگار «دنیای اقتصاد» ضمن مصاحبه با تنی چند از اعضای انجمن قیر و پیشکسوتان صنعت ضمن بیان چالش‌‌هایی که درصدر گزارش آمده است، ضمن تشکر از حضور فعال روزنامه وزین دنیای اقتصاد، درخواست داشتند که در تحقق اهداف انجمن تعامل بیشتر داشته و به عنوان روزنامه معتبر اقتصادی و در راستای حمایت از منویات رهبری معظم انقلاب در حمایت از تولید در کمک به حل مشکلات اقتصادی گام‌‌های موثری بردارد.

روزگار سیاه «قیر»  با مالیات ارزش افزوده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


از من مپرس