تاثیر کاهش مالیات سهام روی بورس / اعتماد به بازار برمی‌گردد؟


تاثیر کاهش مالیات سهام روی بورس / اعتماد به بازار برمی‌گردد؟

بر اساس اعلام شورای‌عالی بورس قرار است مالیات فروش سهام 80 درصد کاهش یابد. این کاهش 80 درصدی چه پیامدی برای بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، چند هفته پیش بود که سازمان بورس بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه را ابلاغ کرد و بر همین اساس قرار است قرار است مالیات فروش سهام 80 درصد کاهش یابد.

روز گذشته در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران‌قوا و با پیگیری سازمان بورس و به منظور حمایت از سهامداران، کاهش 80 درصدی مالیات فروش سهام به تصویب رسید. برخی از کارشناسان عقیده دارند که این کاهش مالیات می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بورس برگرداند و به نوعی وضعیت را تغییر دهد.

نرخ مالیات چقدر بود؟

در گذشته نرخ خرید و فروش سهام ۱.۲۵ درصد بود. روز گذشته اعلام شد با کاهش ۸۰ درصدی این عدد به ۸۵ صدم درصد می‌‌رسد. این افت مالیات کاهش کارمزد برای نوسان‌گیران و معامله‌گران را در پی دارد.

یعنی سهم مالیات دولت از فروش سهام از ۰.۵ به ۰.۱ درصد می‌رسد که در نهایت هزینه معاملات را برای سهامداران خرد کاهش می‌دهد.

اکنون معامله‌‌گران پس از خرید سهام ۱.۰۳ درصد از ارزش سهام آنها کم می‌شود و تا سربه‌سر شدن این مبلغ کسر شده در این شرایط بازار زمان زیادی لازم است. در نهایت به واسطه این مصوبه سهامداران بورسی از معاملات خود سود بیشتری می‌برند.

خریداری شده آن‌ ها کم می‌شود و تا سربه‌ سر شود زمان می‌برد که با اعمال این مصوبه معامله‌گران به سود بیشتری دست خواهند یافت و این مهم موجب ترغیب معامله‌گران برای خرید و فروش سهام خواهد شد. انتظار می ‌رود که تراکنش‌ها با این قانون افزایش پیدا کنند.

رونق بورس بیشتر می‌شود؟

کارشناسان عقیده دارند که اجرای مصوبه‌های جدید می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بورس افزایش دهد. کاهش 80 درصدی مالیات یک خبر مثبت و محرک برای ورود پول جدید به بازار سرمایه که به صورت ناچیز می‌تواند سود سهامداران را افزایش دهد.

یکی از فعالان بازار سرمایه در صفحه خود در خصوص کاهش 80 درصدی مالیات نوشت: کاهش مالیات و کاهش هزینه‌های معاملاتی می‌تواند به افزایش انگیزه‌های معاملاتی در فعالان بازار و همچنین افزایش ارزش معاملات و افزایش کارایی بازار منجر شود.

مالیات بر نقل ‌و انتقال سهام چیست؟

مالیات بر نقل ‌و انتقال سهام به سهام‌ قابل واگذاری در بورس مربوط می ‌شود و واگذار کننده آن سهام به این دلیل که از این واگذاری درآمد کسب می‌ کند، باید این نوع مالیات را پرداخت کند که از هر مبادله سهام و سهم ‌الشرکه مالیات مقطعی به میزان چهار درصد ارزش اسمی آن‌ ها وصول می ‌شود و وجه دیگری به عنوان مالیات فوق، مطالبه نخواهد شد.

برای انجام این کار، کارگزار بورس موظف است که مالیات نقل و انتقال سهام را در زمان انتقال، از انتقال ‌دهنده وصول و به حساب مشخص شده سازمان امور مالیاتی واریز کند. درمدت زمان ۱۰ روز از تاریخ انتقال سهام، رسید آن را همراه با تعداد و مبلغ فروش سهام مورد انتقال را به اداره امور مالیاتی محل ارائه دهد.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی