پیشرفت اقتصادی بدون اعتلای فرهنگی مورد قبول ما نیست / مناطق جدید آزاد را به سرعت عملیاتی می‌کنیم


پیشرفت اقتصادی بدون اعتلای فرهنگی مورد قبول ما نیست / مناطق جدید آزاد را به سرعت عملیاتی می‌کنیم

عبدالملکی گفت: ممکن است ما با ایجاد منطقه آزاد جدید مخالف بوده باشیم، اما وقتی قانون‌گذار مصوب کرده است، همه ما باید از آن تمکین کنیم و مناطق آزاد جدید را به سرعت عملیاتی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، حجت الله عبدالملکی، امروز یکشنبه (۲۹ آبان) در نشست با فعالان فرهنگی منطقه آزاد اروندکه در مسجد جامع خرمشهر برگزار شد، خطاب به فعالان فرهنگی آبادان و خرمشهر، ضمن تشریح سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۲ تبیین شده است، اظهار کرد: الگوی اقتصاد ما، اقتصاد مقاومتی‌ است که دارای ۲ رکن اساسی شامل فرهنگ جهادی و تقویت تولید ملی می‌ شود و این ۲ قطب، مستلزم برنامه ریزی فرهنگی و اقتصادی است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، از شاخص‌هایی همچون تقویت صادرات، تأمین مالی خارجی، انتقال فناوری، تقویت تولید و اشتغال و عمران، آبادانی و رفاه مردم آن سرزمین را به عنوان مأموریت اصلی مناطق آزاد نام برد و افزود: در مدت حضور در دبیرخانه شورای عالی، ۲ مقوله فرهنگ و اقتصاد را در اولویت‌های خود قرار دادیم و بر همین اساس، در ۲ سفر ابتدایی به منطقه آزاد چابهار و اروند، نشست با فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفت که هم دغدغه‌ها شنیده شود و هم راهکارها در راستای بهبود عملکرد ذیل اقتصاد مقاومتی استماع شود.

وی با اشاره به نشست مفید با فعالان فرهنگی منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: از فعالان فرهنگی این منطقه درخواست دارم که در همه موضوعات خود را درگیر کنند چرا که فرهنگ در بطن تمامی فعالیت های فردی و اجتماعی انسان است، گرچه مشکل اقتصاد است، اما پیشرفت اقتصاد منوط به اعتلای فرهنگ است.

عبدالملکی، بر ضرورت تلاش برای پیشبرد مناطق آزاد به تراز مورد نظر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و ادامه داد: تقریباً همه بزرگان نظام، نسبت به گذشته مناطق آزاد انتقاد دارند، اما این نافی کارکرد این مناطق نیست، مناطق آزاد ادبیاتی در اقتصاد مقاومتی دارد و معنی این منطقه آزاد، لیبرالیسم اقتصادی نیست.

وی با اشاره به اظهارنظرهای اسبق خود در خصوص توسعه کمی مناطق آزاد کشور، عنوان کرد: در چند سال گذشته با اینکه کمیت مناطق آزاد رشد کند مخالف بودم، چرا که افقی که انتظار می‌رفت هنوز در این مناطق محقق نشده است، اگر ما توانستیم منطقه‌ای مثل اروند را عاری از هر گونه بیکاری کنیم، آن وقت می‌توانیم در خصوص ایجاد یک منطقه آزاد جدید تصمیم بگیریم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، با تأکید بر اینکه بحث کارشناسی و اجرا و تمکین به قانون دو بحث متفاوت است و در مقوله اجرا، فصل‌الخطاب قانون است، بیان کرد: ممکن است ما بحث‌های کارشناسی در این خصوص داشته باشیم و با ایجاد منطقه جدید مخالف بوده باشیم، اما وقتی قانون‌گذار مصوب کرده است که منطقه آزاد جدید باید ایجاد شود، همه ما باید از آن تمکین کنیم و مناطق آزاد جدید را به سرعت عملیاتی خواهیم کرد اما مبتنی بر ادبیات اقتصاد مقاومتی پایه‌های آن را صحیح پی‌ریزی کنیم تا قطب رفاه، پیشرفت، جذب سرمایه خارجی و صادرات شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت اقتصادی که به همراه خود ارتقای فرهنگی نداشته باشد، مورد قبل ما نیست، یاد آور شد: اگر در حیطه های مختلف رشد اقتصادی دست یابیم اما در فرهنگ و مسائل اجتماعی مشمول اعتلاء نشویم، برای ما قابل قبول نخواهد بود.

در این نشست، فعالان فرهنگی و نمایندگان هر قشر از جمله جامعه هنری، دانشجویان، دانش‌آموزان، طلاب، جوانان و ... به بیان دغدغه‌های خود و ارائه راهکار پرداختند.

پایان پیام/660

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)