انتقاد فضائلی از علم‌الهدی/ واکنش اسلامی به قطعنامه شورای حکام/ توضیحات وحیدی درباره مجوز تجمعات اعتراضی


انتقاد فضائلی از علم‌الهدی/ واکنش اسلامی به قطعنامه شورای حکام/ توضیحات وحیدی درباره مجوز تجمعات اعتراضی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد فضائلی از علم‌الهدی

مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در توییتی با انتقاد از احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد نوشت: « این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای 28 مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟»

انتقاد فضائلی از علم‌الهدی/ واکنش اسلامی به قطعنامه شورای حکام/ توضیحات وحیدی درباره مجوز تجمعات اعتراضی

گفتنی است آیت الله علم الهدی در خطبه های نمازجمعه گذشته گفته بود: «این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای 28 مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟»

***

واکنش اسلامی به قطعنامه شورای حکام

به گزارش تسنیم، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اظهار داشت: پیش از این هم گفته بودیم که صدور قطعنامه مشخصاً یک اقدام غیرسازنده برای حفظ فشار حداکثری است و هیچ کمکی به طرف‌های مقابل برای حل مسائل موجود نخواهد کرد.

اسلامی افزود: ما از مدیرکل آژانس هم شنیده بودیم و وی تأکید داشت که صدور قطعنامه کمکی به پیشبرد امور نخواهد کرد. به‌نظر می‌رسد سه کشور اروپایی و آمریکا به استفاده از انواع روش‌های مختلف فشار ازجمله صدور قطعنامه و تحریم عادت دارند و پرواضح است که این‌گونه فشارها بی‌سرانجام خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با ابراز اینکه "این اقدام اشتباه و تصویب قطعنامه علیه کشورمان همان‌طوری که پیش‌تر هم گفته شده بود، پاسخ محکمی از سوی ایران به‌همراه خواهد داشت"، تصریح کرد: برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون اقدام راهبردی مجلس پیش می‌رود و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران در پیشبرد این برنامه‌ها خللی ایجاد نخواهد کرد.

***

توضیحات وحیدی درباره مجوز تجمعات اعتراضی

احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که با شکل‌گیری اعتراضات در کشور بار دیگر بحث اختصاص محلی برای برگزاری تجمعات مطرح و گفته شد وزارت کشور متولی این امر است و در حال رسیدگی به این موضوع است این بررسی‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این موضوع ۲ مسئله دارد؛ نخست اصل مساله کسانی به هر حال به یک موضوعی اعتراض دارند، مسئله دیگر اینکه در یک مکان خاص باشد.

وزیر کشور با اشاره به این‌که با اصل اعتراضات ما مشکلی نداریم، تاکید کرد: در چارچوب قانون افرادی که اعتراض دارند، می‌توانند مجوز بگیرند و مشخص باشد طول آن چه مدتی است که می‌خواهند اعتراض خودشان را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی هم که می‌خواهند متولی اعتراضات باشند باید آن را در چارچوب خود کنترل کنند و این مانعی ندارد. البته باید در یک شرایطی که به هر حال شرایط بهتری باشد این کار انجام شود در اینصورت ما هم مشکلی نداریم.

وحیدی بیان کرد: درباره انتخاب محل قبلاً یک بار بحث و تصویب شده است، اما به دلایلی دستگاه‌های خارج از دولت یک اشکالاتی گرفتند که باید مجدداً بررسی شود.

وی درباره این‌که در این مدت احزابی برای برگزاری تجمعات درخواست داده‌اند و گلایه‌مند از وزارت کشور هستند، عنوان کرد: بله احزابی برای برگزاری تجمع درخواست دادند و جلسه با آنها برگزار شد اما آنها غالباً مجامع‌ خودشان را برگزار نکرده بودند و هنگامی که مجمع برگزار نکنند قانونی بودن کار خودشان زیر سوال می‌رود.

وزیر کشور تاکید کرد: موضوع بیشتر به خودشان بازمی‌گردد که آن مجامع را به موقع تشکیل دهند و سلسله کارهایی که باید اتفاق بیفتد، در واقع طبق قانون باشد.

***

روایت فرماندار سمیرم از ناآرامی‌ها در این شهر

مراد الیاس‌پور فرماندار سمیرم در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شهرستان سمیرم بعد از چند روز ناآرامی، اظهار کرد: روز ۲۷ آبان بعد از مراسم تدفین و خاکسپاری متوفیان، جَوِ شهر مقداری ملتهب شد و تجمعاتی از ساعت ۱۶ به بعد در میدان اصلی شهر شکل گرفت که متأسفانه عده‌ای به ساختمان‌های اداری سمیرم از جمله شهرداری، حوزه علمیه، اداره اوقاف و چند بانک تعرض کردند و خسارات زیادی را به این اماکن و به ویژه شهرداری وارد کردند. ساعت ۲۱ با حضور نیروهای حافظ امنیت، آرامش به شهر بازگشت و از دیروز شنبه ۲۸ آبان تمام مدارس، مغازه‌ها و ادارات باز بود و در حال حاضر اوضاع شهر به روال عادی باز گشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که این تجمعات و درگیرهای از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟ گفت: روز ۲۳ آبان اخبار و اطلاعاتی به فرمانداری واصل شده بود که امکان شکل‌گیری تجمع وجود دارد که بعد از ظهر روز ۲۴ آبان این تجمعات آغاز شد و به تدریج بر تعداد تجمع‌کنندگان افزوده شد، به طوری که در یکی از میادین شهر لاستیک آتش زدند و به مغازه‌های مردم و خودروها خسارت وارد کردند و با سر دادن شعارهای ساختار شکنانه سعی در ملتهب کردن بیشتر شهر داشتند.

فرماندار سمیرم افزود: حدود ساعت ۱۸ روز ۲۴ آبان تعدادی از بسیجیان محلات شهر بدون داشتن هیچ سلاحی و صرفاً برای ارشاد معترضان در صحنه حاضر شدند که متأسفانه با قمه، چاقو، چوب و چماق به این بسیجی‌ها حمله شد که در نتیجه تعدادی از آنان مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

الیاس‌پور تصریح کرد: ساعت ۲۱.۳۰ همان شب با حضور نیروهای حافظ امنیت از جمله بسیجیان، برهم زنندگان نظم عمومی متفرق شدند که البته باز هم شعارهای ساختار شکنانه دادند و به مبلمان شهری آسیب وارد و سپس نیروهای امنیتی آنان را متفرق کردند.

وی ادامه داد: روز ۲۵ آبان مجدداً این تجمعات از ساعت ۹ صبح شکل گرفتف به طوری که نیروی انتظامی و سپاه سمیرم از مرکز درخواست نیروی کمکی کردند. وقتی نیروهای کمکی به شهر رسیدند اغتشاشگران اقدامات شدیدی انجام دادند و از کوکتل مولوتف و سلاح‌های انفجاری و شکاری استفاده کردند و مجدداً به تأسیسات شهری آسیب وارد کردند و چند خودرو دولتی را به آتش کشیدند. نیروی انتظامی دعوت به آرامش کرد، اما تجمعات ادامه پیدا کرد و ساعت ۱۶ همان روز معتمدان شهر و بنده در میدان اصلی حضور یافتیم و دعوت به آرامش کردیم و حتی نیروهای حافظ امنیت عقب رفتند.

فرماندار سمیرم گفت: این توصیه‌ها ثمربخش نبود، به طوری که اغتشاشگران شروع به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف کرده و از سلاح‌های ساچمه زنی استفاده کردند. بعد از تاریکی هوا از پشت بام ساختمان‌ها با سلاح‌های جنگی به سوی نیروهای امنیتی شلیک کردند که در نتیجه دو نیروی حافظ امنیت به شدت مجروح شدند. سپس ماشین آتش نشانی را به آتش کشیدند و ماشین امام جمعه شهر را از داخل دفتر او بیرون کشیدند و آتش زدند و از تاریکی شب برای تخریب بیشتر شهر بهره بردند.

الیاس‌پور یادآور شد: از داخل جمعیت از سلاح‌های ساچمه‌زنی و جنگی استفاده می‌شد و آن سه نفری که از معترضان کشته شدند با گلوله جنگی مورد اصابت قرار گرفته بودند. نیروهای امنیتی به هیچ وجه به سوی این افراد شلیک نکردند، چراکه این نیروها سلاح جنگی همراه ندارند و مجاز به استفاده از چنین سلاح‌هایی نیستند. چگونگی کشته شدن این سه معترض از سوی مراجع قضایی در دست بررسی است. دو نفر از کشته‌شدگان مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته بودند و یک نفر دیگر بر اثر اصابت جسم سخت و برنده به سَر کشته شده است.

***

سردار حاجی‌زاده: در تولید موشک هایپرسونیک یک جهش نسلی اتفاق افتاده است

به گزارش فارس، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با بیان اینکه در حوزه موشکی در تراز جهانی جلو افتاده‌ایم، گفت: خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه ای شده است و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد.

وی ادامه داد: امروز در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپادها در تراز جهانی هستیم و حرکت‌هایی را که ارتش های بزرگ و قدرتمند دنیا ده‌ها سال قبل از ما شروع به کار کرده‌اند را به چالش کشیده است و بسیاری از دستاوردها نیز وجود دارد که روز حادثه اگر لازم باشد بیرون می‌آید مانند اصابت دشمن در فاصله یک هزار و 50 کیلومتری که البته این‌ها تصادفی نبوده و مرهون عمل به تعالیم اسلام، قرآن و از معجزات الهی است.

سردار حاجی‌زاده در پایان به حوزه فضایی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه فضایی اخیراً توانستیم به لطف الهی ماهواره بر قائم 100 را پرتاب بکنیم و این ماهواره بر با سوخت جامد هست و در سال جاری اولین ماهواره را با این ماهواره بر در مدار قرار خواهیم داد.

***

میرکاظمی: امیدواریم تا اواخر آذر ماه برنامه هفتم را به دست دولت برسانیم

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که اولویت سازمان برنامه و بودجه، ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس است یا قانون برنامه هفتم توسعه؟ گفت: هر دو برنامه آماده شده اند ولی مراحل نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۲ طی شده و سازمان برنامه و بودجه طبق روال لایحه بودجه را در اولویت قرار داده بود. نظر سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق بر این است که لایحه بودجه ۱۴۰۲ زودتر به مجلس تقدیم شود تا دچار چند دوازدهم نشویم‌.

وی در ادامه گفت: کارها با سرعت روی لایحه بودجه ۱۴۰۲ انجام شده است، چند روز گذشته تبصره ها را برای دولت ارسال کرده ایم. در عین حال چون نظر بر این شد که برنامه هفتم، بر لایحه بودجه مقدم شود، آن کار را هم سرعت بیشتر بخشیده ایم‌. امیدواریم تا آخر آذرماه برنامه هفتم را به دست دولت برسانیم.

رئیس سازمان برنامه بوجه در پاسخ به این سوال که اگر بودجه دچار چند دوازدهم شود، سازمان برنامه و بودجه چه تدابیری اتخاذ می کند، گفت: اگر بررسی برنامه هفتم بر لایحه بودجه مقدم شود، بایستی زمان بیشتری در دولت صرف آن شود، زیرا سیاست ها اخیرا ابلاغ شده است، ما اولویت را به بودجه اختصاص داده بودیم زیرا سال آینده را که نمی توانیم بدون بودجه آغاز کنیم. پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه این است که لایحه بودجه مقدم بر برنامه هفتم شود.

میرکاظمی در پایان افزود: در جلسات مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه نظر کارشناسی بر این شده بود که بودجه چون طولانی می شود و صحیح نیست چند دوازداهم شود، به همین دلیل در ابتدا به بودجه وزن بیشتری بدهیم. پس از آنکه تصمیم بر این شد که برنامه هفتم به مجلس ارائه شود، به برنامه هم وزن بیشتر دادیم.

***

روایتی از اتفاقات دیشب مهاباد

به گزارش تسنیم، پس از فراخوان روزهای گذشته رسانه‌های ضدانقلاب و معاند برای اعتصاب کسبه و بازاریان در سطح کشور، عده‌ای از آشوبگران و اغتشاشگران در شهر مهاباد در‌صدد تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی در این شهر برآمدند.

‌پروژه ضدانقلاب برای اغتشاش در شهر مهاباد طی روز گذشته به اوج خود رسید و آشو‌بگران با حمله به منازل برخی از مردم به‌ویژه نیروهای امنیتی و نظامی به غارت منازل آنها پرداختند و در ادامه با حضور ‌در خیابان‌های اصلی به‌دنبال افزایش ناامنی بودند.

اغتشاشگران با حمله به اماکن عمومی، تخریب اموال خصوصی مردم، انسداد معابر و تهدید مردم با سلاح گرم تلاش داشتند ‌در سطح شهر رعب و وحشت ایجاد کنند و از عصر روز گذشته، ‌اغتشاشگران به خانه مردم وارد شدند و شرایط بسیار ملتهبی را در شهر ایجاد کردند تا جایی که خانه چندین نفر از شهروندان نیز توسط آشوبگران به آتش کشیده شد.

پس از اعتراض مردم به این شرایط در محله‌های اصحاب‌سفید و پشت‌تب‌ که طی دو ماه گذشته این محلات محل جولان اغتشاشگران و برخی تیم‌های تروریستی بود، آشوبگران وقتی اوضاع را مساعد ندیدند اقدام به فرار کردند و در برخی منازل در این منطقه مخفی شدند.

نیروهای حافظ امنیت شب گذشته با ورود به این منطقه ضمن برقراری آرامش در شهر مهاباد، اقدام به رصد، شناسایی و دستگیری لیدرها و سردسته‌های اصلی آشوبگران و برخی تیم‌های تروریستی کردند. در زمان حاضر امنیت در مهاباد برقرار شده است و مردم و کسبه به فعالیت روزانه خود مشغول هستند.

طبق آخرین گزارش‌ها اکثر عناصر و عواملی که طی روزهای گذشته در اغتشاشات و آشوب‌ها دست داشته‌اند دستگیر شده‌اند و در این عملیات هیچ کسی کشته و یا مجروح نشده است.‌

***

یادداشت ولایتی درباره موضع ایران در قبال آذربایجان

به گزارش تسنیم، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در یادداشتی نوشت: «در هفته‌های اخیر برخی از روی ناآگاهی و برخی از روی غرض‌ورزی شایع کردند که ایران می‌خواهد با جمهوری آذربایجان بجنگد. این ناجوانمردانه‌ترین تهمت به ایران است. ایران بنا ندارد که به هیچ کشور همسایه چه در قفقاز، چه نقاط دیگر به خصوص همسایگان خود کوچکترین تعرضی داشته باشد، به ویژه مردم هم‌جنس، هم‌نژاد، هم زبان، هم‌دین، هم‌مذهب، هم‌سنت و هم‌تاریخ ما یعنی مردم جمهوری آذربایجان نور چشم ما هستند...

اما مداخله گر‌هایی که هر روز به بهانه‌ای قصد ورود به منطقه را دارند، باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران و اکثر کشور‌های منطقه اجازه نخواهند داد که دیگران به این بهانه در اینجا لانه کرده، ایجاد فساد کنند. آن‌ها حتماً موفق نخواهند شد، زیرا مردم این منطقه از رشد کافی برخوردارند و خود می‌توانند منطقه‌شان را اداره کنند.

با اطلاع باید بگویم، با این‌که به هر علتی بین ما و آذری‌های شمال ارس جدایی افتاده، ما درصدد این نیستیم که مرز‌ها را برداریم و جایی را تصرف کنیم. مردم آذربایجان کشورشان را اداره می‌کنند و این نوع سخنان و اتهامات نامربوط جایگاهی ندارد و آن‌ها (دشمنان ایران و آذربایجان) بدانند که سعی بیهوده می‌کنند. اقتدار ایران امروز به گونه‌ای است که دشمنان و از جمله آمریکا و صهیونیسم نیز از آن حساب می‌برند، ولی این برای دشمنان ما، دشمنان آذربایجان و دشمنان کشور‌های همسایۀ ما است و نه برای دوستان ما.

از سوی دیگر، یک سخن مهم این است که تجربۀ جهان نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تشنج و مشکلات در نقاط مختلف جهان، اختلافات مرزی است و لذا برای حکومت ما با تجربه فراوان و ارزشمند مسلم است که اگر کوچک‌ترین تغییری در مرز‌ها ایجاد شود تا همیشه به صورت زخمی کهنه بر پیکره کشور‌های مجاور باقی می‌ماند و لذا خواهان خوشبختی برای ملت خود و ملت‌های منطقه و همسایه هستیم و نمی‌خواهیم این آرامش موجود در آن‌جا برهم‌بخورد؛ ولی اگر قرار باشد کسی از ۶ کشور منطقه بخواهد با بَرهَم زدن مرزها، امنیت را در شمال غرب ایران بر هم بزند، قطعاً با آن مخالفت می‌کنیم و جلوی او خواهیم ایستاد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد