خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلم


خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلم

خروج محله محروم نفرآباد از فریز، خبری بود که ساکنان این نقطه از شهر ری را به رؤیای زندگی بهتر نزدیک می‌کرد اما پیدا شدن مالکی با حکم قضائی، ۲۵ خانوار را در خطر سلب مالکیت قرار داده است تا جای خانه‌ آنها هتل ساخته شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، محله "نفر آباد" شهرری با قدمتی بیش از 400 سال که روزگاری به دلیل پوشش گیاهی، تنوع آب و هوایی و همچنین قرارگیری در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مکان ییلاقی و محل رفت‌وآمد درباریان شاه بوده و نیز بر اساس برخی مستندات در مسیر جاده ابریشم قرار داشته امروز تبدیل به محله‌ای قدیمی با خانه‌هایی فرسوده شده و فقط چند بنای تاریخی باقی مانده، حکایت از رونق و شکوه آن سال‌ها دارد.

"نفر آباد" به دلیل همجواری با حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در 30 سال گذشته فریز شده بود و اجازه ساخت‌وساز در آن وجود نداشت تا جایی که با وجود موقعیت خوب این محله، بیشتر ساختمان‌ها فرسوده و بعضاً به دلیل عدم اجازه ساخت‌وساز و فرسودگی بیش از حد، از سوی مالکان رها شده بود و مشکلاتی را از نظر امنیتی و اجتماعی در این محله و البته در همین مدت 30 ساله ایجاد کرد.

چندی پیش پیگیری‌های مداوم نمایندگان شهر ری در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید و طرحی ایرانی_اسلامی با ارتفاع ساختمان‌های 4 طبقه که از حیث نمای ساختمان‌ها و المان‌های مورد استفاده، منطبق با سازه‌های تاریخی باقی مانده و طرح‌های سنت محور باشد و هویت تاریخی محله را حفظ کند با رعایت حداکثری حقوق شهروندان به تصویب و به مرحله اجرا رسید و قرار است روح زندگی در این محله قدیمی که اکثر منازل آن خالی از سکنه بود، دمیده شده و این محله به مانند گذشته رونق می‌یابد.

پس از پیروزی انقلاب برخی از زمین‌های این محله به مردم کم‌بضاعت و محرومان اعطا و در قبال آن اسنادی از سوی بنیاد مسکن صادر شده که تاکنون از ارزش و اعتبار برخوردار بوده اما حالا که با تمهیدات و پیگیری نمایندگان مردم و مطالبه اهالی، این محله از فریز خارج شده و اجازه ساخت و ساز در آن صادر شده، مدعیانی برای برخی از املاک واگذار شده که حالا سرپناه 25 خانوار است پیدا شده و با هدف ساخت هتل در نزدیکی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) قصد پس گرفتن و تملک زمین‌های اهدایی بنیاد مسکن دارند.

در این سال‌ها اسناد صادر شده از بنیاد مسکن به قدری معتبر بوده که بسیاری از منازل مسکونی فروخته و اسناد نیز واگذار شده است اما حالا این 25 خانواده در محله‌ای کم برخوردار که هیچ سرپناه دیگری ندارند باید منازل خود را تخلیه و به مدعیانی که در این سال‌های سخت هیچ خبر و نامی از آن‌ها نبوده تحویل دهند.

اهالی نفر آباد برای دفاع از حقوق خود پیگیری‌های متعددی داشتند اما همچنان پاسخ صریح و مورد قبولی از نهادهای متولی دریافت نکردند و در حال حاضر تنها امیدشان به دستگاه قضائی است که قول پیگیری امور این شهروندان را داده و در حال بررسی این موضوع است.

خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلم

چندی پیش اهالی محله نفر آباد به منظور پیگیری امور مربوط به ادعای مالکیت اراضی در دادگستری شهر ری حضور یافتند و خبرگزاری تسنیم نیز برای پیگیری این مطالبه در محل حاضر شد و شرح این ماجرا را از زبان اهالی، نمایندگان آن‌ها و سپس مرجع قضائی درخصوص واگذاری زمین ها که توسط بنیاد مسکن و ساخت ساختمان‌ها که توسط اهالی انجام شده جویا شد.

اهالی نفر آباد در دادگستری شهر ری مذاکرات زیادی در زمینه چگونگی دریافت زمین و اسناد داشتند و مستندات لازم به رئیس دادگستری ارائه شد و از سوی رئیس دادگستری قول و وعده‌هایی در زمینه پیگیری حقوق این مردم رنج کشیده و مظلوم داده شد اما 25 خانواده ساکن این محله همچنان در التهاب و نگرانی به سر می‌برند و از روزی که تنها سرپناه خود را از دست دهند واهمه دارند.

خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلم

آقای جعفری مردی میانسال و یکی از مالکان اهالی نفر آباد که اخیراً دچار مشکلاتی در زمینه مالکیت ملک مسکونی خود شده به خبرنگار تسنیم گفت: 43 سال پیش این اراضی از سوی بنیاد مسکن به خانواده‌های متقاضی واگذار شده و اهالی با اسناد بنیاد مسکن و دریافت مجوزهای لازم اقدام به ساخت و ساز کردند.

وی ادامه داد: اینجا محله‌ای کم برخوردار است و اهالی در این سال‌ها با اطمینان از اسنادی که دارند، خود را صاحب این املاک می‌دانستند و حالا اگر خانه‌ها را از ما بگیرند، تنها سرپناه خود و خانواده را از دست می‌دهیم.

خانم محمدی یکی دیگر از ساکنان نفرآباد که نگران از دست دادن تنها سرمایه زندگی چندین ساله خود است، به خبرنگار تسنیم گفت: این خانه را سال‌ها پیش با دسترنج همسر مرحومم خریدیم اما حالا با این ادعای مطرح شده تنها سرمایه زندگی خود را از دست می‌دهیم و نمی‌دانم از فردای خلع ید باید چطور و کجا زندگی کنیم.

خانم ابراهیمی بانویی نیز که دو دختر جوان دارد از میان جمعیتی که در محل تجمع کرده بودند، جلو آمد و گفت: همسرم کارگر است و نمی‌تواند پیگیر امور اداری باشد، تمام مراحل رسیدگی قضائی را با دخترانم انجام دادیم.

این خانم ادامه داد: خانواده 4 نفره ما به نظر و رأی دستگاه قضا امیدوار است زیرا اگر رأی به نفع ما صادر نشود جایی برای رفتن نداریم.

پسری جوان از میان جمعیت جلو آمد و گفت: پدرم از عصبانیت و نگرانی شدید و به دلیل سابقه بیماری قلبی در بیمارستان بستری شده اما امروز که همه همسایه‌ها در این جا جمع هستند اصرار داشته به نمایندگی از خانواده 6 نفره خودمان اینجا حاضر باشم.

وی ادامه داد: این خانه تنها دارایی پدر است که در سال‌های جوانی با سختی و مشقت زیاد گوشه به گوشه آن را خودش با همان دستان پینه بسته ساخته اما حالا یک مدعی برای این زمین‌ها پیدا شده و سریعاً برای ما حکم تخلیه ارسال شده است.

این پسر جوان گفت: در حکمی که دریافت کردیم فقط 10 روز مهلت تعیین شده که از خانه‌ای که پدر کارگرم با دست‌های خودش ساخته بیرون برویم اما چرا وقتی حکم را صادر کردند به این فکر نکردند که این خانواده 6 نفره با پدر بیمار کجا باید بروند؟!

خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلمرئیس دادگستری ری: تنها راه توقف پرونده نفر آباد رأی و نظر رئیس قوه قضائیه است

داریوش قاسمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به تعیین تکلیف 25 خانوار محله نفر آباد اظهار داشت: در مراجعه‌ای که اهالی نفر آباد به دادگستری داشتند درخواست شد تمام پرونده‌ها و آراء صادر شده را به دادگستری تحویل دهند تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد زیرا با وجود مشترک بودن مشکل، برخی آراء تعارض دارد.

وی افزود: در برخی پرونده‌ها حکم به خلع ید و قلع و قمع صادر شده و در برخی دیگر حکم مبنی بر پرداخت ثمن و خسارت به نرخ روز صادر شده و مالکان باید مبلغی را برای خرید زمین پرداخت کنند لذا برای پیگیری از دادگستری استان تهران موضوع در دستور کار قرار گرفت تا تمهیدات استان دریافت شود.

رئیس دادگستری شهرستان ری در ادامه با اشاره به تلاش دستگاه قضائی برای دفاع از حقوق شهروندان گفت: این موضوع را با اجرای ماده 477 پیگیری می‌کنیم، این ماده قانونی در مورد آرائی است که خلاف بیّن شرع است، در واقع این آراء به رئیس کل دادگستری اعلام و با دستور این مقام قضائی کارگروهی کارشناسی موضوع را بررسی و در صورت تأیید بر خلاف بیّن شرع بودن، نتیجه را جهت نقض به رئیس قوه قضائیه اعلام می‌کنند.

قاسمی زاده تصریح کرد: رأی از سوی کارگروه صادر و به شاکیان ارائه می‌شود و تنها راه توقف پرونده رأی این کارگروه و نظر رئیس قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: این آخرین مرحله از پیگیری قضائی این پرونده‌ها است که موضوع از سوی کارشناسان قضایی بررسی می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان ری در پایان با اشاره به واگذاری زمین‌ها از سوی بنیاد مسکن و خرید و فروش املاک در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هر ارگان دولتی که زمین‌ها را به افراد واگذار کرده در حال حاضر باید پاسخگو باشد و در شرایط فعلی باید خسارت و غرامت لازم را به مدعی فعلی این املاک یا مالکان 40 ساله پرداخت کند.

خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلم

رئیس شورای شهرستان ری: در حد توان و ظرفیت پیگیر مطالبه شهروندان نفر آباد هستم

جعفر شربیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی و احیای محله نفر آباد اظهار داشت: پس از تصویب نهایی طرح بازآفرینی برای محله نفر آباد در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در محله صورت می‌گیرد زمین‌های این منطقه ارزش بیشتری یافته و طبق شواهد موجود سرمایه‌گذاران و سودجویان برای تملک این املاک اقدام کردند.

وی افزود: اخیراً برخی از خریداران فرصت را مناسب دیده و در محله نفر آباد برای خرید زمین‌ها اقدام می‌کنند و در این میان با دلسرد کردن مالکان از اجرای طرح برای خرید املاک دسیسه می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در ادامه گفت: سودجویان عدم افزایش ارتفاع را عامل نبود جذابیت برای سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز اعلام کردند و قصد در خرید املاک فرسوده منطقه برای ساخت پروژه‌های خود را دارند.

شربیانی تصریح کرد: طرح بازآفرینی در نفر آباد با 60 درصد سطح اشغال در 4 طبقه اجرا می‌شود با این امتیاز که طبقه همکف مسکونی است و پارکینگ نخواهد شد.

وی افزود: در سایر نقاط شهر تهران امکان کاهش سطح اشغال و افزایش طبقات وجود دارد اما در محله نفر آباد به دلیل هم‌جواری با آستان حضرت عبدالعظیم (ع) امکان افزایش ارتفاع بیش از 4 طبقه وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ابراز داشت: با توجه به طرح تحول محله نفر آباد و اعتبار 250 میلیاردی شهرداری تهران برای ساماندهی منطقه و اجرای پروژه‌های زیرساختی قطعاً شاهد رونق این محله پس از رکودی طولانی خواهیم بود.

شربیانی بیان کرد: تلاش کردیم هویت منطقه و زنده‌بودن و تحرک موجود را با ایجاد طرح‌های محرک و با کمک شهرداری تهران اجرایی کنیم که طبیعتاً پس از بروز اتفاقات خوب در منطقه مشکلاتی نیز آر این حیث ایجاد خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری در واکنش به بی‌سرپناه شدن دست‌کم 25 خانوار خاطرنشان کرد: در حد توان و با استفاده از ظرفیت شورای شهر تهران و شهرستان ری پیگیر مطالبه این شهروندان خواهم بود و تلاش می‌کنیم حقوق مالکان فعلی در چارچوب قانون حفظ شود.

خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلم

رئیس بنیاد مسکن ری: شهروندان نفرآباد برای راهنمایی و مشاوره به بنیاد مسکن ری مراجعه کنند

نخعی رئیس بنیاد مسکن شهرستان ری با تأکید بر پیگیری مشکل اهالی نفر آباد اظهار داشت: واگذاری زمین به این شهروندان در سال 58 لغایت 61 انجام‌شده و مستقیماً از سوی بنیاد مسکن کشور انجام‌ شده است و مدارکی از اسناد واگذار شده در اداره شهر ری موجود نیست.

وی افزود: شهروندان در صورت نیاز به راهنمایی با مراجعه به بنیاد مسکن ری از مشاوره‌های لازم برای پیگیری بهتر امور از واحد حقوقی بنیاد مسکن کشور برخوردار می‌شوند و اداره بنیاد مسکن به منظور راهنمایی و پیگیری امور در چارچوب قانون در خدمت شهروندان است.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان ری در ادامه گفت: با توجه به مشکلات خاصی که در این محله ایجاد شده بهتر است موارد پرونده‌ها در واحد حقوقی بنیاد مسکن پیگیری شود زیرا این اقدام در گستره کار ادارات شهرستانی نیست و در مدارج بالاتر امکان تسریع رسیدگی وجود دارد.

بر اساس این گزارش از 25 خانوار محله نفرآباد که اخیرا در زمینه مالکیت دچار مشکلاتی هستند، بیش از 20 خانوار در سال های گذشته اقدام به خرید این املاک کردند و بهای روز این خانه ها را به صاحبان اولیه پرداخت کردند اما حالا برای حفظ سرمایه زندگی چندین ساله خود تنها امیدشان به تصمیم رئیس قوه قضائیه است.

خروج از فریز نفرآباد؛ رؤیای نوسازی ـ کابوس هتل‌سازی/ 25 خانوار دست به دامان قوه قضائیه شدند + فیلم

گزارش از مریم باحور

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا