نباید از خاک عراق تهدیدی متوجه امنیت ایران شود


نباید از خاک عراق تهدیدی متوجه امنیت ایران شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اقدامات گروهک‌های تروریستی از خاک اقلیم کردستان عراق علیه ایران، گفت: انتظار ایران این است که از خاک عراق هیچ گونه تهدیدی متوجه امنیت کشورمان نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه ۳۰ آبان ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: هفته گذشته هفته پرکار و پرتحرکی را در حوزه دیپلماسی خارجی شاهد بودیم. سفر وزیر خارجه عمان به تهران و دیدار وی با رئیس جمهور را داشتیم و مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور در ارتباط با موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای انجام شد.

وی بیان کرد: همچنین شاهد سفر معاون وزیر خارجه ارمنستان به تهران بودیم و وی با وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد. همچنین گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایانش در کشورهای آفریقای جنوبی، پاکستان، جمهوری آذربایجان، قطر و عراق انجام شد. علاوه بر این، نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر وزیر خارجه با رؤسا و نایب رئیس گروه‌های دوستی مجلس شورای اسلامی انجام شد که در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌های پارلمانی میان مجلس شورای اسلامی با مجالس کشورها و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی بود.

کنعانی در مورد اقدامات سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو در واکنش به قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفت: موضع وزارت امور خارجه در ارتباط با این تحول شب گذشته منتشر و به صورت رسمی اعلام شد.

وی بیان کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ قطعنامه‌ای که متأسفانه با اقدام سیاسی دولت آمریکا و سه کشور اروپایی در رویکرد سیاسی صورت گرفت و عملاً آن را با فشار سیاسی به شورای حکام تحمیل کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اینکه جزئیات اقدام به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران چه بوده است، ان‌شاء‌الله سازمان انرژی اتمی متناسب با شرایط و نیاز اطلاع‌رسانی خواهد کرد و بنده در جایگاهی نیستم که درباره جزئیات اقدام صحبت کنم.

ایران شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را در جهان دارد

کنعانی تاکید کرد: همان طور که در مواضع منتشر شده ما مورد اشاره قرار گرفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این ارتباط در جریان قرار گرفت و اقدام به عمل آمده با حضور ناظران سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت. صدور قطعنامه با انگیزه‌های سیاسی در حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای را در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهان دارد و هم بیشترین بازرسی‌های انجام شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های ایران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: انتظار این بود که در واکنش به اقدام مثبت جمهوری اسلامی ایران و همکاری‌های سازنده کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات سیاسی پرهیز شود و اجازه دهند که همکاری‌های خوب با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه متعاقب گفتگوهای اخیر هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با دبیرکل و مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وارد روند جدیدی شده بود، این روند ادامه پیدا کند و طرفین بتوانند به نتایج خوبی برسند اما اقدام این چهار کشور متأسفانه نشان داد همچنان مایل هستند با رویکردهای سیاسی فعالیت‌های فنی میان ایران و آژانس را دچار خلل کنند.

ایران در ارتباط با آژانس به تکالیف خود پایبند است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: لذا در این زمینه جمهوری اسلامی ایران واکنش لازم را همانطور که از قبل هم اعلام کرده بود، نشان داد و مبنای جمهوری اسلامی در ارتباط با آژانس این است که انجام تعهد و تکلیف در مقابل حقوق است. اگر جمهوری اسلامی تکالیفی در ارتباط با آژانس دارد، حتماً حقوقی هم دارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به تکالیف خود پایبند است و همواره در تعامل و ارتباط نزدیک و سازنده با آژانس اثبات کرده است که به روند تعامل و همکاری و انجام تکالیف خود پایبند است و در همین چارچوب فعالیت‌ها و اقدامات خود را ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: باید اجازه دهند که جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب موضوعات فنی و خارج از فشارهای سیاسی که بر آژانس وارد می‌شود، مسائل خود را حل و فصل کنند. آنهایی که در آژانس به این قطعنامه رأی دادند، اقدام سازنده‌ای نکرده‌اند.

کنعانی با اشاره به انتشار اولین شماره مجله دیپلمات، گفت: این اقدام با پیشنهاد و ابتکار عمل وزیر امور خارجه پیگیری شد و توسط مرکز سخنگوی و دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به مرحله انتشار رسید. امروز یک نسخه از آن را در اختیار خبرنگاران قرار دادیم، چرا که قطعاً خبرنگاران با تجربه در حوزه سیاست خارجی می‌توانند به تقویت محتوای این مجله و مفید بودن هر چه بیشتر آن کمک کنند.

برای بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان آرزوی موفقیت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: امروز شاهد اولین بازی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جام جهانی قطر هستیم و برای بازیکنان تیم ملی کشورمان آرزوی موفقیت و پیروزی می‌کنیم. ان‌شاء‌الله همه ما شاهد بازی خوب، دیدنی و جذاب توأم با نتیجه مطلوب برای تیم ملی جمهوری اسلامی باشیم تا دل مردم ایران شاد شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر، گفت: ما دیدگاه خودمان را نسبت به این موضوع مطرح کردیم. نگاه جمهوری اسلامی ایران این است که سیاسی کردن موضوع حقوق بشر به هیچ وجه سازنده نیست و استفاده ابزاری از حقوق بشر نمی‌تواند به پیشبرد ارزش‌ها و اهداف جامعه جهانی در ارتباط با حقوق بشر کمک کند.

کنعانی اظهار داشت: اقدام کشورهای غربی از جمله آلمان در ارتباط با طرح موضوعات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، با انگیزه‌ها و رویکرد سیاسی است و ما اینگونه اقدامات را محکوم می‌کنیم. معتقدیم که رویکرد سیاسی نسبت به مقوله حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن غیرسازنده است و هیچ کمکی به ارتقای حقوق بشر در هیچ کشوری یا جامعه جهانی نخواهد کرد.

دولت آلمان سوابق تیره و تاری در ارتباط با حقوق بشر دارد

وی افزود: کشورهایی که به مقوله حقوق بشر اهمیت می‌دهند، باید در برابر اینگونه رویکردها بایستند. دولت آلمان در طول تاریخ سوابق تیره و تاری در ارتباط با حقوق بشر دارد. علاوه بر این، کشورهایی در حال پیشگامی برای استفاده ابزاری از حقوق بشر در قبال ایران هستند که خودشان سوابق حقوق بشری تیره و تاری دارند. مجدداً تاکید می‌کنم که دولت آلمان در طول تاریخ سوابق تاریکی در زمینه حقوق بشر دارد و فاقد جایگاه سیاسی و اخلاقی است و حق اقدامات اینگونه علیه کشورهای مستقل از جمله ایران را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برخی از کشورهایی که در شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور دارند و حتی عضو دائم شورای امنیت هستند، در طول تاریخ جنایات زیادی علیه بشریت مرتکب شده و صلح و امنیت بشریت را به خطر انداخته‌اند. آنان جان هزاران انسان را در جنگ‌ها و مداخلات غیرقانونی مختلف، قربانی امیال سیاسی خود کردند

کنعانی تاکید کرد: قطعاً این اقدامات به جایی نخواهد رسید و معتقدیم ادعاهای حقوق بشری علیه کشورهای مستقل و استفاده از آنها برای پیشبرد اهداف سیاسی، مخل روند ارتقای موضوع حقوق بشر به عنوان موضوع دارای جایگاه رفیع در جامعه جهانی است.

واکنش ایران در برابر رفتارهای غیرسازنده، متقابل خواهد بود

وی در پاسخ به سوالی در مورد نامه شورای حکام درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و استفاده از مکانسیم ماشه، گفت: مایل به پیش‌بینی و اظهارنظر درباره اقدامات این دسته از کشورها نیستم. جمهوری اسلامی ایران همان طور که قبلاً هم اعلام کرده است، در مقابل تعامل سازنده، تعامل سازنده خواهد داشت و در برابر رفتارهای غیرسازنده، واکنش متقابل و مؤثر خواهد داشت. ما در عمل اثبات کردیم که در ارتباط با هر گونه اقدام احتمالی غیرسازنده از سوی این دسته از کشورها، واکنش جدی، قاطع و مؤثر خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: به کشورهایی که با استفاده از مجامع بین‌المللی و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی به دنبال رویکردهای سیاسی و اعمال فشار علیه کشورهای مستقل هستند، توصیه می‌کنم که از اینگونه رویکردهای غیرسازنده دست بردارند و سازمان‌های غیرتخصصی و بین‌المللی را سیاسی نکنند و اجازه دهند تا اینگونه سازمان‌ها فعالیت‌های رسمی و قانونی خود را انجام دهند.

کنعانی در مورد سفر رافائل گروسی به تهران، گفت: متعاقب سفر هیئت عالیه جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگان سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه، مذاکرات خوبی با آژانس صورت گرفت و توافق‌هایی نیز انجام شد. با شرایط جدیدی که رخ داد و برنامه سیاسی که توسط آمریکا و کشورهای اروپایی صورت گرفت و قطعنامه سیاسی در شورای حکام علیه ایران صادر شد، لازم است موضوعات ارزیابی مجدد شود و سازمان انرژی اتمی اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

پاسخ سیاسی و حقوقی ایران به اقدامات رسانه‌های لندن‌نشین علیه ایران

وی در مورد اقدامات رسانه‌های لندن‌نشین علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: هم اقدامات سیاسی و هم دیپلماتیک در واکنش به این کار صورت گرفته است. متأسفانه این رسانه‌ها مانند یک اتاق عملیات و اتاق جنگ برای ایجاد آشوب، بی ثباتی و ناامنی در جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند. ما در جلسات قبل هم به برخی از این اقدامات طرف ایرانی اشاره کردیم و اقدامات سیاسی ما ادامه دارد. اقدامات حقوقی هم انجام شده است و دستگاه دیپلماسی از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده و نهادهای حقوقی ذیربط جمهوری اسلامی در این زمینه اقدام و عمل خواهند کرد.

کنعانی در مورد تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: سکوت مجامع بین‌المللی متأسفانه یکی از دلایل استمرار حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی و اقدام این رژیم علیه تمامیت ارضی سوریه است که عدم واکنش جدی و بازدارنده مجامع مسئول بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و عدم واکنش جدی کشورهای مستقل و مؤثر در این ارتباط موجب این اتفاق شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه سوریه و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور قطعاً نقض صریح و فاحش مقررات بین‌المللی است و از نظر ما محکوم است. مجامع بین‌المللی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید واکنش جدی نسبت به این موضوع انجام دهند و قطعاً همه جهانیان در این مورد مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند.

وی متذکر شد: متأسفانه مردم سوریه در طول سالیان گذشته به طور متوالی و متمادی قربانی اقدامات غیرقانونی و تجاوزات رژیم صهیونیستی بوده‌اند و ما در این ارتباط از هرگونه اقدام دولت سوریه برای حفاظت از خود و حمایت از امنیت مردم این کشور حمایت می‌کنیم.

نباید از خاک عراق برای تهدید ایران استفاده کرد

کنعانی درباره اقدامات گروهک‌های تروریستی از خاک اقلیم کردستان عراق علیه ایران، گفت: انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که از خاک عراق هیچ گونه تهدیدی متوجه امنیت جمهوری اسلامی ایران نشود و خاک عراق به عنوان محل و نقطه تهدید علیه جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار نگیرد. انتظار داریم دولت عراق و مقامات دولت محلی کردستان عراق به مسئولیت بین‌المللی خود عمل کنند و همچنین به تعهداتی که در چارچوب مذاکرات دوجانبه با مقامات جمهوری اسلامی داده‌اند، عمل کنند.

وی افزود: علی رغم قول‌های مکرری که ما از مقامات دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق دریافت کرده‌ایم، این اتفاق رخ نداد و در نتیجه، جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حقوق قانونی خود برای حفاظت از امنیت مرزها و امنیت شهروندان خود برای تأمین امنیت و دفع تهدید اقدام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان یادآور شد: ما در یک ماه گذشته شاهد برگزاری دو جلسه در تهران و بغداد میان مسئولان عالیه امنیتی دو کشور بوده‌ایم و در این دو جلسه انتظارات و توقعات جمهوری اسلامی به وضوح بیان و تاکید شد که نباید اقلیم کردستان عراق محل و نقطه تسلیحات و تجهیزات برای داخل ایران باشد و این تسلیحات و تجهیزات در اختیار آشوبگران و تروریست‌ها برای سلب امنیت شهروندان ایرانی و ایجاد اخلال در امنیت جمهوری اسلامی قرار گیرد.

ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذارد

کنعانی تاکید کرد: متأسفانه تا الان این انتظارات جمهوری اسلامی ایران برآورده نشده است. ایران معتقد به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و این موضوع برای ما بسیار مهم است. گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی که در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان عراق هستند، قبل از اینکه امنیت ایران و امنیت شهروندان و مرزبانان ما را نقض کنند، با این اقدامات مسلحانه تروریستی حاکمیت عراق را نقض کرده‌اند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از بسط حاکمیت دولت عراق در طول نوار مرزی مشترک میان ایران و عراق به ویژه در اقلیم کردستان استقبال و حمایت می‌کند و امیدواریم دولت عراق با این اقدام و بسط حاکمیت و سلطه خود در مناطق مرزی، از ادامه اقدامات گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی پیشگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا، گفت: ما دوران مختلفی را از سلطه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مراکز سلطه آمریکا تجربه کرده‌ایم و در طول سالیان متمادی از سیاست خصمانه دولت آمریکا و مراکز رسمی این کشور علیه جمهوری اسلام چیزی کم نشده است.

به تحولات داخلی و جابه‌جایی‌های حزبی در آمریکا توجه نمی‌کنیم

وی تاکید کرد: ما به تغییر و تحولات داخلی و جابه‌جایی‌های حزبی در مراکز سلطه دولت آمریکا توجه نمی‌کنیم. انتظار دولت و ملت ایران این است که دولت آمریکا از اقدامات خصمانه و غیرقانونی علیه دولت و ملت ایران دست بردارد و اجازه دهد روند مناسبات بین‌المللی در مدار صحیح خود حرکت کند.

کنعانی در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره پایبند به مسیر مذاکره است و میز مذاکره را ترک نکرده و تا الان مسئولانه عمل کرده است. امیدواریم طرف‌های مقابل در همین چارچوب و مسئولانه عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای وزیر خارجه عراق مبنی بر تمایل ادامه مذاکرات تهران و ریاض، اظهار داشت: بارها گفتیم که مذاکرات انجام شده به توافقاتی منجر شد که اگر این توافقات اجرایی شود، می‌تواند زمینه‌ساز برداشتن گام‌های جدید برای ادامه مذاکرات در بخش‌های سیاسی دو کشور شود. ما همچنان منتظر این اقدامات هستیم.

وی در مورد سفر وزیر خارجه عمان به تهران و بحث آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: رابطه ما با عمان بسیار دوستانه و سازنده است. موضوعات مختلفی برای گفتگو و همکاری در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد که گفتگوهای اخیر در تهران متمرکز بر همین موضوعات بود. مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور روند رو به رشدی را در یک سال گذشته داشته و تقویت این مناسبات و تحکیم آن نیازمند مشورت‌های نزدیک دو کشور در حوزه بانکی و اقتصادی است.

در حال تکمیل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نجات هشت ماهیگیر ایرانی توسط نیروی دریایی پاکستان