اسرار مراقبت از مو؛ جلوگیری از نازک شدن مو با چند راهکار ساده


اسرار مراقبت از مو؛ جلوگیری از نازک شدن مو با چند راهکار ساده

نازک شدن مو یکی از علائم رایج ریزش مو است و این مشکل ممکن است به‌دلیل برخی شرایط پزشکی، تغییرات هورمونی، سبک زندگی و حتی کمبودهای تغذیه‌ای ایجاد شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ جلوگیری از نازک شدن مو باعث می‌شود ریزش موی شما کاهش یابد. نازکی موها معمولا به‌تدریج اتفاق می‌افتد، به این معنی که شما زمان کافی برای مشخص کردن علت خواهید داشت تا بتوانید بهترین اقدامات درمانی را پیدا کنید. بنابراین در ابتدا باید علت نازک شدن مو را پیدا کنید و سپس به راه‌های درمان و جلوگیری از آن بپردازید.

علت نازک شدن مو چیست؟

استفاده بیش از حد از محصولات حالت‌دهنده مانند ژل و اسپری مو

استفاده مکرر از مواد شیمیایی برای مو مانند رنگ کردن و حالت دادن به مو

بستن محکم مو که سفتی و فشار روی ریشه‌ مو وارد می‌کند و به‌مرور زمان باعث شکستگی و نازکی موها می‌شود.

کمبود مواد مغذی مانند آهن و اسید فولیک

استرس فیزیولوژیکی مانند جراحی، بارداری، بیماری روحی و استرس روانی ناشی از هر بحران شخصی

عدم تعادل هورمونی، به‌ویژه پس از زایمان

کاهش وزن ناگهانی که ممکن است باعث استرس فیزیکی در بدن و در نهایت منجر به ریزش و نازکی مو شود.

شرایط پزشکی خاص، مانند بیماری‌های خود ایمنی نظیر آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) و شرایط نقص ایمنی

قطع مصرف ناگهانی قرص‌های ضد بارداری

تغییرات هورمونی

اختلال پوستی یا عفونت

کمبود ویتامین D

ابتلا به اختلالات اشتهایی

ماساژ پوست سر

جلوگیری از نازک شدن مو

در ادامه روش‌های درمانی را که می‌توانید برای به حداقل رساندن ریزش و نازک شدن مو به کار بگیرید، خواهیم گفت.

ماساژ پوست سر

برای جلوگیری از نازک شدن مو ماساژ پوست سر جریان خون را تقویت می‌کند، پوست سر را نرم می‌کند و احساس آرامش فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از نازک شدن مو است. مطالعه‌ای نشان داده است که ماساژ پوست سر برای تثبیت ریزش مو، ضخیم‌تر شدن موها و ترویج رشد مجدد مو در افراد مبتلا به مشکلات ریزش مو بسیار مؤثر است. با این حال، نیاز به مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی ماساژ پوست سر برای رشد مو است.

هنگامی که موهای خود را می‌شویید، به‌آرامی با نوک انگشتان به اطراف پوست سر خود فشار وارد کنید تا جریان خون تقویت شود. برای دریافت نتایج بهتر برای جلوگیری از نازک شدن مو، می‌توانید از ماساژور دستی پوست سر استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست را نیز از بین ببرید.

مصرف مولتی‌ویتامین

مصرف مولتی‌ویتامین یکی از راه‌های جلوگیری از نازک شدن مو است. سوء تغذیه ناشی از اختلالات خوردن می‌تواند باعث کمبودهای تغذیه‌ای شود و در نتیجه موجب ریزش و نازکی مو شود. کمبود مواد مغذی مانند آهن، اسید فولیک، اسیدهای آمینه، ویتامین های ۱۲B ،D و زینک ممکن است باعث ریزش مو شود. بنابراین لازم است به پزشک مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون متوجه شوید که دقیقا کدام ویتامین‌ها در بدن شما با کمبود روبه‌رو هستند.

با این حال برای جلوگیری از نازک شدن مو ، اگر از قبل مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید، باید از مصرف هرگونه ویتامین اضافی خودداری کنید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه انجام این کار باعث ضخیم شدن قطعی موهای نازک می‌شود، وجود ندارد و دریافت بیش از حد برخی از مواد مغذی ممکن است در واقع بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

مکمل‌های اسید فولیک

یکی دیگر از راه های جلوگیری از نازک شدن مو اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند. همچنین به فولیکول‌های مو کمک می‌کند تا موهای جدیدی تولید کند. بنابراین مکمل‌های اسید فولیک باعث جلوگیری از نازک شدن مو است. برای مقابله با کمبود اسید فولیک، از غذاهای غنی از اسید فولیک مانند کلم بروکسل، اسفناج و کلم بروکلی استفاده کنید. همچنین می‌توانید تحت نظر پزشک از مکمل‌های اسید فولیک استفاده کنید.

استفاده از ماینوکسیدیل

از روش های دارویی برای جلوگیری از نازک شدن مو ماینوکسیدیل یک داروی موضعی برای درمان ریزش مو است. این داروی بدون نسخه اگر روزی دوبار روی سر مالیده شود، باعث جلوگیری از نازک شدن مو می‌شود و قادر است لکه‌های طاسی را بپوشاند. با این حال، قبل از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک مشورت کنید زیرا مصرف بی‌رویه این دارو ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

استفاده از شامپوهای مخصوص

شامپوهای مخصوص موهای نازک یا ریزش مو حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه هستند تا پوست سر را سالم‌تر نگه دارند. چنین محصولاتی به موهای شما حجم می‌دهد و بنابراین موهای شما ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. مصرف این شامپوها می‌تواند برای افرادی که موهای نازک یا به‌طور طبیعی کم‌پشتی دارند مفید باشد. برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه، از این محصولات طبق دستورالعمل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا به شما یک شامپوی قوی و مناسب معرفی کند.

بیوتین

در این روش از جلوگیری از نازک شدن مو بیوتین یا ویتامین B۷ یک ماده‌ی مغذی محلول در آب است که به‌طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می‌شود. اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، بعید است که بیوتین پایینی داشته باشید. در حالی که بیوتین به تجزیه‌ آنزیم‌های بدن شما کمک می‌کند، شواهد کمی وجود دارد که می‌تواند به ضخیم شدن مو نیز کمک کند. اگر مکمل‌های ویتامین B۵ مصرف می‌کنید، نباید بیوتین مصرف کنید. زیرا وقتی این دو مکمل با هم مصرف شوند، می‌توانند اثربخشی یکدیگر را خنثی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا