فولاد گران‌؛ بدون مشتری!


دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : تقاضا برای خرید شمش فولاد از رینگ بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران فروکش کرد. استمرار روند افزایش بهای پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالا در شرایطی که از نرخ شمش و محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی کاسته می‌شود و صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد هر روز با چالشی جدید مواجه است، باعث شده است تا از میزان تقاضا در این بازار کاسته شود و به این ترتیب حجم فروش شمش فولاد به کمترین میزان پس از هفته ابتدایی شهریور امسال برسد. تضعیف بازار صادراتی شمش و محصولات فولادی احتمال کاهش بهای شمش فولاد در بازار داخل را مطرح کرده؛ اما این موضوع خبری ناخوشایند برای صنایع تکمیلی کشور است. نوردکاران کشور ظرف ماه‌‌‌های گذشته با کاهش محسوس تقاضای داخلی به دلیل رکود بخش ساخت‌‌‌وساز مواجه بوده‌‌‌اند، در این شرایط کاهش صادرات و افت درآمد ارزی می‌‌‌تواند چالش تامین نقدینگی آنها را به بحرانی جدی تبدیل کند.

فولاد گران‌؛ بدون مشتری!

غلبه سیگنال کاهشی در رینگ شمش داخل

رونق از رینگ معاملاتی شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران رخت بربست؛ این در حالی بود که ظرف هفته‌‌‌های قبل متقاضیان قابل‌توجهی در رینگ صنعتی شمش فولاد حضور داشته و برای کسب سهم از عرضه‌‌‌های فولاد رقابت داشتند. اما این هفته با فروکش‌کردن تب خرید هیجانی در رینگ بازار فیزیکی شمش فولاد از میزان تقاضا و حجم معاملات کاسته شد.

کاهش ثبت تقاضای سرمایه‌‌‌ای، دشوار شدن صادرات و ایجاد جریان کاهش نرخ در زنجیره آهن و فولاد مهم‌ترین دلایل خداحافظی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با رونق بود. ظرف روز پایانی آبان‌ماه فولادسازان بالغ بر 254‌هزار تن شمش فولاد را با نرخی در محدوده 13‌هزار تومان تا 14‌هزار و 200تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند که با احتساب دلار نیمایی 27‌هزار و 850تومان، محدوده نرخ دلاری عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا برابر 467 تا 510دلار به ازای هر تن بود. این در حالی است که هفته گذشته شمش فولاد ایران با میانگین نرخ 449دلار به ازای هر تن صادر شد. به این ترتیب حتی کف قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نیز 18دلار گران‌تر از نرخ صادراتی آن بود.

افزایش مستمر قیمت پایه بی‌‌‌توجه به وضعیت صنایع تکمیلی و وضعیت صادرات شمش و محصولات فولادی باعث شد تا بالاخره بازار فولاد نیز دچار رکود شود. به این ترتیب برای 254‌هزار تن شمش فولاد، تقاضایی برابر 70‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 25‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 13‌هزار و 600تومان منجر شد. این رقم کمترین میزان فروش شمش از این بازار پس از هفته ابتدایی شهریورماه امسال بود.

فرار سرمایه از رینگ صنعتی

فعالان بخش آهن و فولاد کشور، فرار سرمایه از بازار آهن و فولاد را از مهم‌ترین دلایل رکود در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عنوان می‌کنند. با توجه به شروع فصل سرما در کشور که زمان سنتی رکود در رینگ صنعتی بورس کالای ایران تلقی می‌شود، از تمایل به خرید شمش فولاد برای تبدیل آن به مقاطع طویل فولادی که عمدتا در ساخت مسکن به کار می‌رود، کاسته شده است. درواقع رکود در بخش ساخت‌‌‌وساز کشور و پیش‌بینی شدت‌گرفتن این رویه ظرف ماه‌‌‌های باقی‌مانده از سال‌جاری باعث شده است تا رینگ شمش فولاد نیز با روزهای رونق خداحافظی کند.

موانع صادراتی به رکود بازار داخل دامن زد

بخشی از رونق حلقه‌‌‌های میانی زنجیره آهن و فولاد در کشور به خریدهایی با انگیزه صادرات مربوط بود. با صدور مجوز صادراتی محصولات معدنی برای هر فرد حقیقی، برخی تجار نسبت به خرید شمش یا محصولات فولادی از بازار داخل و صادرات آن اقدام می‌‌‌کردند و این موضوع از رونق بازار داخل به‌‌‌خصوص در حلقه میانی زنجیره حمایت می‌‌‌کرد؛ اما ظرف روزهای اخیر صادرات شمش و محصولات فولادی از مرزهای غربی کشور دشوار شده و این موضو ع در کنار استمرار کاهش نرخ جهانی شمش فولاد از میزان صادرات شمش و محصولات فولادی کشور کاسته است.

بحران کارگری در انتظار صنایع تکمیلی

دشوار شدن صادرات فولاد کشور از مرزهای غربی بر روند فروش خارجی مقاطع طویل فولادی اثر منفی گذاشته است. این رویه در شرایطی که نوردکاران با چالش کاهش تقاضای داخلی نیز روبه‌رو هستند بر چالش تامین نقدینگی این بخش از صنایع تکمیلی کشور افزوده و این واحدها را در معرض بحران کارگری قرار داده است. در این شرایط، اصرار سیاستگذار به اعلام قیمت پایه شمش فولاد در نرخی به‌مراتب بالاتر از قیمت جهانی و صادراتی تحمیل زیانی مضاعف به حلقه پایانی زنجیره آهن و فولاد در کشور است که می‌‌‌تواند تبعات ناخوشایندی برای این صنعت و در ادامه کشور به همراه داشته باشد.

قیمت محصول پایانی تطابقی با مواد اولیه ندارد

میانگین نرخ ریالی فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران برابر 13‌هزار و 600تومان است. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده شمش فولاد برای نوردکار به 14‌هزار و 820تومان می‌‌‌رسد. با احتساب هزینه حمل حداقل 500تومانی برای انتقال این شمش به محل واحد نورد و در نظر گرفتن هزینه تبدیل ‌هزار و 400تومانی، قیمت تمام‌شده میلگرد تولیدی با این شمش برابر ‌16هزار و 680تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در بازه قیمتی 16‌هزار و 300 تا 16‌هزار و 600تومان نیز بدون مشتری مانده است. به این ترتیب نوردکاران کشور با بحران افزایش هزینه تولید در شرایط رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای حاکم بر بازار مواجه هستند.

فروکش‌کردن هیجان خرید آهن‌‌‌اسفنجی

با اعمال مصوبه لزوم دارا بودن کد بهین‌‌‌یاب برای ثبت‌سفارش آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران، از التهاب معاملات این محصول کاسته شد و نرخ فروش آن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته پایانی آبان‌ماه به 10‌درصد کمتر از میانگین بهای فروش در هفته قبل رسید. ظرف هفته پایانی آبان‌ماه بالغ بر 91‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی از سوی واحدهای احیا در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران با قیمت پایه 7‌هزار و 780تومان عرضه شد. برای این محصول تقاضایی برابر 125‌هزار و 500تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 82‌هزار تن از این محصول با میانگین نرخ 8‌هزار و 140تومان منجر شد.

واحدهای احیا در هفته قبل (شنبه 21 آبان) بالغ بر 72‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این محصول تقاضایی بالغ بر 165‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید و در نهایت کل محصول با میانگین نرخ 9‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. به این ترتیب اجرای مصوبه لزوم دارا بودن کد بهین‌‌‌یاب باعث فروکش کردن تقاضا و کاهش رقابت قیمتی در این بازار شد. اجازه فروش آهن‌‌‌اسفنجی به هر خریداری بدون درنظر گرفتن قید تولیدکننده بودن، در شرایطی که کشور با التهاب ارزی و بالا بودن انتظارات تورمی مواجه است، باعث شده بود تا بازار آهن‌‌‌اسفنجی با تلاطم قمیتی مواجه شود که خوشبختانه با مصوبه جدید معاون فرآوری وزارت صمت در محدودیت تقاضا، این التهاب از میان رفت.

کاهش التهاب در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی می‌‌‌تواند به افت التهاب در بازار شمش فولاد منجر شود. فولادسازان کشور ظرف هفته‌‌‌های گذشته با استناد به نرخ بالای فروش آهن‌‌‌اسفنجی و رشد هزینه تولید، خواهان بالاماندن قیمت پایه بدون توجه به سیگنال جهانی بودند. در این شرایط توقف روند صعود نرخ در بازار آهن‌‌‌اسفنجی پتانسیل تضعیف بهای شمش فولاد را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !