رکورد استخراج و تولید با کیفیت ؛ نتیجه واگذاری پتاس خور و بیابانک به راهبر


رکورد استخراج و تولید با کیفیت ؛ نتیجه واگذاری پتاس خور و بیابانک به راهبر

سرپرست مجتمع پتاس خور و بیابانک اعلام کرد: در دوره بهره برداری جدید این مجتمع توسط راهبر، میزان استخراج و تولید افزایش و نیز کیفیت محصولات ارتقا یافت

رکورد استخراج و تولید با کیفیت ؛ نتیجه واگذاری پتاس خور و بیابانک به راهبر
به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، سید حسین شهامی ضمن بیان این مطلب گفت: طی سال ۱۴۰۰ بالاترین رکورد استخراج ماده معدنی در طول دوره بهره‌برداری معدن پتاس خور و بیابانک ثبت شد و با ۱۲ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، حدود ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب ماده معدنی شورابه طی سال ۱۴۰۰ استخراج شد.

وی افزود: این رشد ناشی از سرمایه‌گذاری انجام‌شده و توسعه عوارض استخراج شورابه (چاه، کانال و آبگیر) در معدن مذکور بود.

برنامه افزایش ظرفیت تولید به ۱۰۰ هزار تن

سرپرست مجتمع پتاس خور و بیابانک گفت: به رغم تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های مصرف برق در فصل تابستان، این مجتمع طی سال ۱۴۰۰ با تولید ۳۷ هزار تن کلرید پتاسیم، رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ را ثبت کرد.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۶ این مجتمع موظف به افزایش ظرفیت تولید پتاس به ۱۰۰ هزار تن در سال است، گفت: از ابتدای شروع به کار شرکت راهبر در مجتمع پتاس، با تدوین طرح جامع اکتشاف پلایا‌های کویر مرکزی ایران درصدد عملیاتی کردن نقشه راه اکتشاف و تجهیز معادن پتاس پلایا‌های خوروبیابانک، میانی و ترود است.

وی افزود: این اقدام با هدف فراهم کردن زمینه تولید محصولات قابل استحصال از شورابه‌ها برای سال‌های آتی است. از این رو، تاکنون ۲ دستگاه حفاری اکتشافی خریداری و در معدن مستقر شده تا با تکیه بر نتایج حاصل از مطالعات گمانه‌ها، نقشه جانمایی توسعه عوارض استخراج شورابه (چاه، کانال و آبگیر) در این معادن تهیه و پیاده‌سازی شود.

دستاورد‌های سال ۱۴۰۰

شهامی با اشاره به دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ملی برای محصول پتاس از سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان یکی از اقدامات شاخص مجتمع پتاس در سال ۱۴۰۰، گفت: این دستاورد در نتیجه تولید باکیفیت محصول طبق استاندارد ملی ۵۲۸۵ و حضور مستمر و تأثیرگذار در بازار حاصل شده و تأمین بخشی از نیاز تولیدکنندگان داخلی کود‌های کشاورزی کشور را به دنبال داشته است.

وی افزود: همچنین طی سال ۱۴۰۰، دستاورد‌های ارزشمندی در حوزه بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی کسب شده که “خانه بهداشت کارگری نمونه ملی (کشوری) “ و انتخاب به‌عنوان “معدن سبز“ از آن جمله است.

فراهم کردن شرایط از سوی ایمپاسکو

سرپرست مجتمع پتاس خور و بیابانک خاطرنشان کرد: مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به عنوان دستگاه نظارت عالیه قرارداد راهبری، از ابتدای واگذاری ضمن انجام وظیفه نظارتی خود همواره سعی کرده شرایط فعالیت راهبر را به گونه‌ای فراهم کند که بخش خصوصی مستقر در مجتمع، جز دغدغه عملیاتی و تولیدی، مشغله دیگری نداشته باشد.

به وجود نیامدن مشکلات واگذاری‌های در راهبری‌ها

سرپرست مجتمع پتاس خور و بیابانک درباره روش واگذاری مجتمع‌ها به راهبر تشریح کرد: با توجه به اینکه در واگذاری به روش راهبری، مالکیت مجموعه همواره در اختیار دولت است، به طور قطع مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها مربوط به سال‌های اخیر، به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: با روش فعلی، به دلیل تفویض اختیار نشدن به بخش خصوصی برای فروش تجهیزات، تغییر کاربری و فروش اراضی، جذابیتی برای فعالیت‌های ناسالم وجود نداشته و تنها بخش خصوصی توانمند و مصمم به سرمایه‌گذاری و فعالیت تولیدی، وارد این عرصه می‌شود.

شهامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، دولت هم از جهت اختیار نظارت بر مدیریت صحیح مصرف منابع و صیانت از اموال مجموعه، همواره ناظر بر اعمال راهبر و نگهبان بیت‌المال خواهد بود؛ بنابراین در صورت قصور احتمالی راهبران، ایمیدرو به‌عنوان دستگاه نظارت، به سهولت می‌تواند مانع از انحراف عملکرد شود و حتی نسبت به خلع ید راهبر متخلف اقدام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی