افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس


افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

گجت‌نیوز نوشت: در اینجا به بررسی تعدادی از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم که با تکنولوژی‌های فوق‌العاده، طراحی بی‌نظیر و عملکرد فنی ایده‌آل خود نویدبخش آینده‌ای روشن برای این دسته اتومبیل‌ها هستند.

بازار خودروهای الکتریکی با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است و در سال ۲۰۲۲ شاهد فروش بیشترین تعداد خودروهای برقی در بازار بوده‌ایم. به نظر می‌رسد روند بیست ساله توسعه تکنولوژی در سال‌های اخیر کاملا جواب داده و کمپانی‌های مختلف، یکی پس از دیگری در حال رونمایی از محصولات الکتریکی خود هستند.

نتیجه این امر حضور گسترده خودروهایی در کلاس‌های عملکردی و قیمتی مختلف در بازاری‌ست که زمانی تنها در سلطه خودروهای گران قیمت تسلا قرار داشت. به این ترتیب رقابتی سالم و البته نفس‌گیر میان تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی شکل گرفته که مشتریان، برنده نهایی آن خواهند بود.

در سال ۲۰۲۲ علاقمندان به خودروهای الکتریکی گزینه‌های فراوانی در اختیار دارند و می‌توانند دستگاه‌های مختلفی، از کامیونت‌های برقی گرفته تا خودروهای سوپر اسپورت را خریداری کنند. البته تکنولوژی به کار رفته در این خودروها معمولا بسیار پیچیده است؛ اما سطح راحتی، امکانات و ایمنی این دسته محصولات اگر بیشتر از خودروهای بنزینی نباشد، کمتر هم نیست!

آن چه سال ۲۰۲۲ را به بازه مهمی در تاریخچه خودروهای برقی تبدیل می‌کند، افزایش چشمگیر مسافت پیمایش برخی خودروها با یک بار شارژ است که ضمن کاهش هزینه‌ها، ارزش خرید این خودروها را نیز ارتقا می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

عکس | چرا واردکننده بریتانیایی بر روی این خودرو چینی دست گذاشت؟

عکس | شکار جدید موشک هایپرسونیک در جنگ اوکراین

توییتر به چه کسانی تیک طلایی می‌دهد؟

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ و به معرفی مختصر هریک خواهیم پرداخت.

پورشه تایکان GTS

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

پورشه ابدا با خلاقیت و نوآوری بیگانه نیست و این امر را بارها نشان داده است. برای توسعه یک خودروی الکتریکی، این کمپانی آلمانی تصمیم گرفت از شاکله کلی طراحی سری خودروهای افسانه‌ای Porsche 911 استفاده کند. با این وجود طراحی موتور الکتریکی این محصول به حدی شگفت‌انگیز انجام شده که اثرات آن بدون شک تا سال‌ها در بازار خودروهای الکتریکی باقی مانده و رفته رفته به اتومبیل‌های ارزان‌تر هم انتقال خواهد یافت.

به همین جهت تایکان GTS یک خودروی برقی فوق‌العاده است که همان امضای همیشگی پورشه را در خود دارد. این خودرو در حقیقت محصول برگزیده پورشه برای رقابت در بازار خودروهای برقی رده بالاست و به نوعی، نمونه الکتریکی مدل پانامرا به شمار می‌رود.

قدرت ۵۹۰ اسب بخاری این پورشه قدرتمند از موتورهای الکتریکی تعبیه شده در جلو و عقب خودرو تامین می‌شود و باتری ۹۴.۳ کیلو وات ساعتی آن هم تضمین‌کننده پیمایش مسافت ۲۱۲ مایل با هر بار شارژ کامل است. علاوه بر این، سیستم ترمز این خودرو نیز مبتنی بر لنت‌های شش پیستونه است که به کمک اندازه بزرگ‌تر دیسک قادر به ارائه عملکرد بهینه‌تری نسبت به قبل هستند.

در کنار این ویژگی‌ها، قابلیت مدیریت فعال تعلیق تایکان که باعث رانندگی نرم و آرامی با این خودرو می‌شود، در کنار طراحی داخلی جذاب و خلاقانه آن از جمله مواردی هستند که آن را به یکی از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ تبدیل کرده‌اند.

ریماک نورا (Rimac Nevera)

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

کرواسی به عنوان کشوری که ارتباط چندان زیادی با صنعت اتومبیل‌سازی ندارد، با خودروی جدیدش گرد و خاک زیادی به پا کرده است. کمپانی ریماک یکی از تازه‌ترین بازیگران عرصه خودروهای الکتریکی است و نخستین محصول تجاری خود را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کرد.

با این که نخستین خودروی برقی این کمپانی به تازگی معرفی شده است، اما قدمت ریماک به سال 2013 باز می‌گردد. این کمپانی که در آن سال در زاگرب، پایتخت کرواسی، تاسیس شد، در سال 2016 یک خودروی کانسپت جذاب را به معرض نمایش گذاشت و دو سال بعد، با رونمایی از خودروی مفهومی C_Two، آن را به عنوان نخستین محصول تجاری خود معرفی کرد.

در آن زمان، ریماک یک کمپانی کوچک و جاه‌طلب بود که به عنوان نخستین پروژه، یک بی ام و را به خودرویی برقی تبدیل کرده بود. این بلندپروازی ریماک در نهایت منجر به تولید یک خودروی تمام برقی بسیار عالی شد که تحسین همه را در پی داشته است.

Nevera را باید یکی از وحشی‌ترین خودروهای الکتریکی حال حاضر بازار دانست که بر روی هر چهار چرخ خود از موتور الکتریکی استفاده می‌کند. همچنین باتری قدرتمند این خودرو نیز قادر است انرژی لازم برای تولید قدرت باورنکردنی 1914 اسب بخاری توسط این ابرخودرو را تامین کند!

به کمک این قدرت باورنکردنی، ریماک نورا قادر است ظرف کمتر از دو ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بدنه این خودرو از فیبر کربن ساخته شده و کابین راننده پر از تکنولوژی‌های جدید و جذاب است. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به سیستم Driver Coach اشاره کرد که به کمک نشانه‌های صوتی و تصویری به راننده مسابقه یا رالی کمک می‌کند که در هر دور، رکورد بهتری را از خود به جای بگذارد!

نکته جالب‌تر در خصوص این خودروی ریماک این است که تمامی قطعات آن داخلی بوده و طراحی و ساخت آن‌ها توسط مهندسین این کمپانی انجام شده است.‌ البته با در نظر گرفتن برچسب قیمتی بیش از دو میلیون دلاری این خودرو، انتظاری کمتر از این هم از این خودرو نمی‌رود!

ریویان R1T

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

خودروهای الکتریکی سابقه‌ای طولانی دارند و حتی در اویل قرن بیستم هم در شرف تصاحب بازار بودند. در آن زمان، خبری از تکنولوژی‌های مبتنی بر باتری‌های لیتیم یون نبود؛ اما خودروهای برقی موفق شده بودند بدون این باتری‌ها نیز موفق به پیمودن مسافت قابل قبولی شوند.

با این وجود اکثر خودروهای الکتریکی بازار، اتومبیل‌های سبک هستند و کمتر می‌توان یک وانت برقی با عملکرد ایده‌آل پیدا کرد. پاسخ به همین کمبود باعث موفقیت برند ریویان شد. البته فورد بین سال‌های 1998 تا 2002 خودروی الکتریکی Ranger را روانه بازار نمود. با این حال این خودرو تنها در یک ایالت از آمریکا و در تیراژ محدود 1500 دستگاه روانه بازار شد. این در حالی است که وانت ریویان آماده عرضه جهانی بود.

در کنار قابلیت‌های منحصربفرد و جذاب و مشخصات فنی عالی، وانت ریویان R1T به گفته بسیاری افراد، نه تنها فقط در میان وانت‌های برقی، بلکه در مقایسه با وانت‌های بنزینی و گازوئیلی نیز دستگاهی با عملکرد قابل اتکا به شمار می‌رود.‌

در ابتدا طرح‌های اولیه این پیکاپ به عنوان یک طرح مفهومی شناخته می‌شدند. با این وجود، در سال ۲۰۲۱ مشتریان به تدریج خودروهای پیش‌خرید شده خود را دریافت کردند تا فروش این محصول آغاز شود.

این خودرو که از چهار موتور برقی استفاده می‌کرد قادر به تولید قدرت ۸۰۰ اسب بخار بود و با هر بار شارژ، مسافت ۳۰۰ مایل را طی می‌نمود. علاوه بر این، اکسسوری‌ها و قابلیت‌های فوق‌العاده این خودرو، آن را به عنوان محصولی پیش‌رو در میان دیگر رقبا که عموما محصولات کمپانی‌های قدیمی‌تر آمریکایی بودند، متمایز می‌ساخت.

بر این اساس، ریویان R1T را باید یکی از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ دانست که قادر است در صورت حفظ همین سطح کیفی و البته افزایش تیراژ تولید، تا سال‌ها به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا کند.

فولکس واگن ID.4

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

نقشه راه فولکس واگن از کنار گذاشتن کامل خط تولید خودروهای احتراق داخلی تا سال 2035 حکایت دارد. با در نظر گرفتن این که نخستین خودروهای برقی این کمپانی به تازگی روانه بازار شده‌اند، این ادعا کمی بلندپروازانه به نظر می‌رسد. با این حال کراس اوور ID.4 آن‌قدر خودروی خوبی‌ست که می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت این کمپانی سرشناس آلمانی در عمل کردن به وعده‌هایش باشد.

خودروی ID.4 بر روی پلتفرم MEB فولکس واگن ساخته شده که در حال حاضر تنها در دسته محدودی از خودروها قابل استفاده است. این خودرو در مدل‌های مختلف دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل به بازار عرضه شده و بر اساس ظرفیت باتری انتخابی خریداران، می‌تواند با هر بار شارژ بین 209 تا 275 مایل را طی کند.

مسافت طی شده توسط این خودرو در میان خودروهای هم‌رده معمولی است و عملکرد کلی آن هم کاملا برای یک خودروی برقی خانواده کافی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، این اتومبیل برقی هدایت‌پذیری فوق‌العاده‌ای داشته و بیشتر با هدف راحتی طراحی شده تا عملکرد حرفه‌ای و قدرتمند! علاوه بر این، داشبورد خودرو نیز همانند سایر خودروهای فولکس واگن طراحی قابل قبولی دارد و می‌تواند رضایت خانواده‌ها را به خود جلب کند. البته رابط اطلاع‌رسانی این خودرو نواقصی دارد که با توجه به کلاس عملکردی و قیمتی قابل توجیه هستند.

فولکس واگن با ID.4 خود همان کاری را کرده که در آن کاملا تبحر دارد: ساخت خودرویی خوب با قیمت متوسط و قابل خرید که رانندگی راحتی را به خریداران ارائه دهد! به این ترتیب، این خودرو گویای رویکرد صحیح VW در خصوص خودروهای الکتریکی است و با شروع قیمت از 37500 دلار می‌تواند نشان‌دهنده آینده‌ای درخشان برای محصولات الکتریکی باشد.

فورد موستانگ ماخ ای (Mach-E)

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

فورد با معرفی مدلی تمام الکتریکی از خودروی موستانگ گرد و خاک زیادی در میان علاقمندان ایجاد کرد. نکته جالب اینجاست که این گرد و خاک هیچ ارتباطی به خوب یا بد بودن خودرو نداشت!

مساله اینجا بود که طرفداران دوآتشه خودروهای موستانگ از این که اسب خشمگین‌شان قرار بود به جای بلعیدن بنزین و گازوئیل از موتورهای الکتریکی استفاده کند خشمگین شده بودند! با این حال، پس از عرضه این خودرو و ارائه عملکرد ایده‌آل از سوی آن، بسیاری از ناراحتی‌ها از این محصول کاملا رفع شدند!

این خودروی مدرن فورد بر پایه پلتفرمی جدید و منحصربفرد عرضه شده بود و به طور کلی محصول ایده‌آلی به شمار می‌رفت. این کمپانی در ابتدا پروژه Ranger EV را به عنوان دست‌گرمی در دست کار داشت و حتی خودروی برقی Focus EV این کمپانی نیز چندان جالب توجه نبود. با این وجود، این مدل موستانگ یک خودروی برقی باارزش به شمار می‌رفت که هم موفق شد دل طرفداران نوستالژیک موستانگ را به دست بیاورد و هم هواداران جدیدی برای خود دست و پا کند.

با قابلیت پیشمایش 230 مایل با هر بار شارژ، خودروی ماخ ای در نیمه پایین جدول عملکردی خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، طراحی داخلی این اتومبیل بسیار خوب انجام شده و قابلیت‌های فراوانی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. مدل‌های جدید فورد همگی در بخش طراحی داشبورد و دیگر المان‌های داخلی خودرو عملکرد بسیار خوبی دارند و Mach-E نیز از این قضیه مستثنی نیست.

در کنار همه این موارد باید دقت داشته باشیم که Mach-E اصلا حس و حال یک موستانگ عضلانی V8 را نخواهد داشت. با این وجود، فورد موفق شده با این خودرو ترکیبی ایده‌آل از عملکرد آینده‌نگرانه و جادوی همیشگی خود را ارائه دهد تا مسیر روشنی را برای آینده خودروهای برقی این برند ترسیم کند.

GMC Hummer

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

شاید تعجب‌برانگیزترین اتومبیل حاضر در لیست بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ را باید مدل الکتریکی خودروی هامر GMC دانست.

برند هامر در سال 2010 به دلیل بالا بودن مصرف سوخت و نداشتن صرفه اقتصادی به فعالیت خود خاتمه داد. با این حال، کمپانی GMC در اقدامی هوشمندانه، این برند را با عرضه محصولی تمام الکتریکی احیا کرد. بنابراین علاقمندان به این خودروی آفرودی شبه نظامی می‌توانند بدون نگرانی از مشکلات مصرف سوخت و آلودگی هوا پشت فرمان یکی از این مدل‌ها بنشینند!

به گزارش CNBC، کمپانی GMC برای تولید هامر برقی با ال جی همکاری کرد و موفق به تولید یک پلتفرم خلاقانه باتری شد که قابلیت استفاده در محصولات الکتریکی و الکترونیکی متعددی را داشته و در آن از کبالت کمتری استفاده شده است.

هامر نخستین اتومبیلی است که از این تکنولوژی باتری استفاده می‌کند و علیرغم اندازه‌ای که دارد، با در اختیار داشتن باتری ۲۰۵ کیلو وات ساعتی شتاب‌گیری بسیار سریعی داشته و قادر است با هر بار شارژ مسافت ۳۲۹ مایل را بپیماید.

علاوه بر این، در طراحی کنسول و داشبورد خودرو هم از فناوری‌های متعددی استفاده شده است؛ تا جایی که پانل مرکزی کنترل آن با بهره‌گیری از موتور آنریل که برای طراحی محیط‌های گسترده و پهناور در بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده شده است.

هامر الکتریکی ترکیبی ایده‌آل از قدرت، راحتی و فناوری به شمار می‌رود. با این وجود شاید با در نظر گرفتن قیمت گزاف 100 هزار دلاری این محصول، بسیاری افراد از خرید آن منصرف شوند؛ اما GMC با ساخت این اتومبیل نشان داده که راه و روش تولید خودروهای برقی را به خوبی بلد است.

فورد F-150 صاعقه

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

قرار دادن یک باتری و موتورهای الکتریکی در یکی از باسابقه‌ترین خودروهای پیکاپ فورد طبیعتا نارضایتی‌ها و اعتراضات فراوانی را به همراه داشت. با این وجود پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، این خودروی فوق‌العاده سرانجام توانست خود را به علاقمندان تحمیل کرده و به اتومبیلی ایده‌آل برای آن‌ها تبدیل شود.

خودروی برقی F-150 صاعقه به نقطه شروعی قدرتمند برای فورد تبدیل شد که در نهایت به الکتریکی کردن تمامی خودروهای این برند منجر خواهد شد. بر خلاف بسیاری کمپانی‌های رقیب که خودروهای الکتریکی خود را به عنوان محصولاتی جدید بر روی پلتفرم‌های تازه طراحی می‌کنند، فورد تصمیم گرفت از بستری آشنا برای تعبیه موتورهای الکتریکی خود استفاده کند و از این طریق به سمت تولید این دسته محصولات حرکت کند.

این استراتژی نه تنها باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید شد، بلکه زمینه مقبولیت بیشتر این محصولات الکتریکی در میان کاربران قدیمی‌تر که با تغییر میانه خوبی ندارند را نیز فراهم کرد. خودروی صاعقه (Lightening) مجهز به دو موتور برقی و یک پک باتری قادر به تولید قدرت حداقل 452 اسب بخار است؛ هر چند که با استفاده از باتری قدرتمندتر می‌توان قدرت را تا 580 اسب بخار هم ارتقا داد.

همچنین میزان گشتاور تولیدی این خودرو نیز عدد قابل احترام ۷۷۵ پوند فوت است که باعث می‌شود پیکاپ برقی فورد در کمتر از پنج ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه برسد.

با اینکه طراحی بیرونی و داخلی مدل برقی F-150 تفاوت چندانی با مدل بنزینی ندارد، اما صاعقه از قابلیت‌های کاربردی و جذابی بهره می‌برد. یکی از این قابلیت‌ها، ویژگی Backup Power System است که می‌توان به کمک آن در هنگام قطعی برق منزل، از این خودرو به عنوان ژنراتور استفاده کرد و وسایل برقی را روشن کرد.

با توجه به موارد گفته شده، F-150 صاعقه یکی از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ است و برترین گزینه برای استفاده عمومی از یک خودروی پیکاپ برقی به شمار می‌رود؛ چرا که هم قیمت مناسبی داشته و هم توسط یک کمپانی خوشنام مثل فورد ساخته شده که پیش از این، بارها امتحان خود را پس داده است.

Polestar 2

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

برند پولستار ولوو در ابتدا به عنوان شرکتی فعال در زمینه ساخت مدل‌های سفارشی از خودروهای این کمپانی و تیون کردن آن‌ها بر سر زبان‌ها افتاد. با این وجود پس از تصاحب کمپانی چینی Geely توسط ولوو، پولستار عهده‌دار نقش جدیدی شد و تولید خودروهای الکتریکی برای بازار اروپا را بر عهده گرفت.

نخستین خودرو با برند پولستار، یک محصول هیبریدی لاکچری با نام پولستار ۱ بود. با این حال، کمی بعد نسل دوم این خودرو که این بار تماما الکتریکی طراحی شده بود، روانه بازار شد.

نسل دوم این خودرو قیمتی بسیار منطقی‌تر از نسل اول داشت و با قیمتی حدود یک سوم آن، به قیمت حدودا ۶۰ هزار دلار به فروش می‌رسید. این خودرو از طراحی داخلی بسیار ایده‌آلی بهره می‌برد که در آن از کلیدهای مکانیکی باکیفیتی استفاده شده بود. این کلیدهای مکانیکی روز به روز در حال کمرنگ‌تر شدن هستند. با این وجود، خودروهای مجهز به این کلیدها عموما با اقبال خوبی از سوی رانندگان روبرو می‌شوند.

پولستار ۲ همچنین نخستین خودرویی‌ست که به طور کامل با پلتفرم Android Auto ادغام شده و تجربه‌ای کامل و کم‌نقص را در اختیار کاربران دستگاه‌های اندرویدی قرار می‌دهد.

موتور الکتریکی 408 اسب بخاری Polestar 2 باعث شتاب‌گیری سریع آن شده و باتری 78 کیلو وات ساعتی آن قادر است با هر بار شارژ انرژی کافی برای پیمایش 300 مایل را تامین کند.

به طور خلاصه، پولستار ۲ ولوو را هم می‌توان یکی دیگر از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ دانست که صرفنظر از موتور الکتریکی، خودروی ایده‌آلی به شمار می‌رود. همچنین قیمت این خودرو نیز بسیار رقابتی است که ارزش خرید آن را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

شورلت بولت

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

خودروی برقی جمع و جور شورلت نیز یکی دیگر از اتومبیل‌های الکتریکی جذاب امسال است که چشم‌های فراوانی را به خود خیره کرده است.

این خودرو در حقیقت ارزان‌قیمت‌ترین مدل از اتومبیل‌های برقی شورلت به حساب می‌رود که با طراحی فشرده و قیمت بسیار منطقی خود محصولی جذاب برای علاقمندان به خودروهای برقی به شمار می‌رود.

البته نباید فراموش کنیم که این خودرو در ابتدا با مشکل بزرگ آتش گرفتن در هنگام شارژ روبرو بوده است. البته شورلت این مشکل را چندی پیش حل کرد و به این ترتیب، اتومبیل کوچک خود را به وسیله‌ای بدون مشکل و جذاب‌تر از قبل تبدیل نمود!

شروع قیمت شورلت بولت از 31500 دلار است که آن را در شما ارزان‌ترین خودروهای برقی بازار قرار می‌دهد. علیرغم این قیمت پایین، Chevrolet Bolt مجموعه‌ای کامل از قابلیت‌ها، امکانات و توانایی‌های جذاب را در اختیار راننده قرار می‌دهد که قیمت آن را به طور کامل توجیه می‌کند.

شورلت بولت از تنها یک موتور بر روی چرخ‌های جلو استفاده می‌کند و باتری ۶۲ کیلو وات آن انرژی لازم برای پیمودن مسافت ۲۵۰ مایل را فراهم می‌کند. همچنین در بخش طراحی داخلی هم این شورلت جدید احتمالا قادر است نظر اکثر علاقمندان به خودروهای متوسط را به خود جلب کند. از جمله قابلیت‌های چشمگیر این اتومبیل می‌توان به قابلیت سوپر کروز جنرال موتورز اشاره کرد که برای نخستین بار بر روی محصولی غیر از خودروهای کادیلاک قرار می‌گیرد.

البته بولت هنوز پتانسیل زیادی برای رشد دارد. به عنوان مثال، قابلیت رانندگی چهار چرخ متحرک و یا خروجی توان ۱۲۰ ولت از جمله مواردی هستند که این خودرو قادر به ارائه آن‌ها نیست. با این وجود، با در نظر گرفتن کلاس قیمتی این خودرو می‌توان آن را محصولی ایده‌آل و باارزش توصیف کرد.

هیوندای آیونیک ۵

افزایش خارق‌العاده تنوع ماشین‌های برقی / از پورشه سوپراسپرت تا وانت فورد و غول هامر/ عکس

هیوندای در بسیاری بازارهای جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا، شروع چندان درخشانی نداشت. با این حال پیشرفت‌های چشمگیر این کمپانی کره‌ای باعث شده که در حال حاضر محصولات فوق‌العاده‌ای در سبد محصولات آن قرار گیرند که عملکردی کاملا قابل رقابت با برترین خودروهای اروپایی و آمریکایی دارند.

یکی از این خودروهای عالی، Ioniq 5 است که به عقیده بسیاری کارشناسان و مجلات، بهترین خودروی شاسی بلند سال ۲۰۲۲ است. دلیل انتخاب این خودرو، طراحی منحصربفرد، طراحی ایده‌آل داخلی و تکنولوژی‌های سرآمد بوده است.

البته اطلاق نام شاسی بلند به این خودرو شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ چرا که ابعاد این خودرو کاملا جمع و جورتر از کلاس شاسی بلند است. با این حال، ارتفاع نسبتا زیاد سقف و پشت هاچ بک در کنار استفاده از تایرهای بزرگ تر از معمول باعث شده‌اند که این خودروی الکتریکی بتواند خود را در کلاس SUV ها جا دهد.

در طراحی این خودرو بیش از هر چیز سعی شده از خطوط منحنی به جای خط‌های صاف استفاده شود تا ظاهر این خودرو ضمن آشنا بودن به چشم اکثر افراد، آینده‌نگرانه به نظر برسد. البته، طراحی جذاب تنها ویژگی خاص آیونیک ۵ نیست!

این خودرو در مدل‌های تک موتوره و دو موتوره روانه بازار شده و قدرت آن در مقایسه با محصولات هم‌رده‌اش بالاتر از میانگین ارزیابی می‌شود. در عین حال، معماری ۸۰۰ ولت هیوندای باعث می‌شود که شارژ این گوشی از ده درصد تا هشتاد درصد در کم‌تر از ۱۸ دقیقه انجام شود. این شارژ فوق سریع تا کنون در میان خودروهای برقی بی‌سابقه بوده است.

کره‌ای‌ها با تولید Ioniq 5 یکی از بهترین خودروهای الکتریکی سال ۲۰۲۲ را تولید کرده‌اند که تکنولوژی و طراحی جذابی دارد. همچنین با قیمت پایه حدود 41000 دلار، ارزش خرید این خودرو هم بسیار بالاست و طراحی آن یادآور طراحی قدیمی خودروهای شاسی بلند، اما در قالبی کاملا مدرن و آینده‌نگرانه است.

58321

کد خبر 1698122

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !