تصویب پایه های تشویقی برای اعضای هیات علمی


تصویب پایه های تشویقی برای اعضای هیات علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:برای افزایش انگیزه اعضای هیات علمی پایه های تشویقی در هیات امنا و دولت تصویب شد. تعریف پایه های تشویقی برای یاوران علمی نیز در اصلاح آیین نامه استخدامی این همکاران در حال پیگیری است.

تصویب پایه های تشویقی برای اعضای هیات علمی

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در چهاردهمین نشست هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی با تبریک هفته بسیج افزود: هر فردی در هر جای دنیا که از پیشرفت‌های ایران اسلامی خرسند و خوشنود باشد، بسیجی محسوب می شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان گفت: پیشرفت های علم و فناوری در سایه امنیت و آرامش ناشی از فداکاری های شهدا و ایثارگران به دست آمده است و وظیفه ما حفظ و ارتقا و تبیین دستاوردها برای نسل جوان است.

زلفی‌گل گفت: رسیدن به جمعیت دانشجویی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در سالهای اخیر در مقایسه با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری قبل از انقلاب اسلامی، قرار گرفتن ۸۴۰ عضو هیات علمی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و کسب رتبه ۱۵ تولید علم دنیا تنها بخشی از دستاوردهای آموزش عالی است.

وی افزود: پیش از انقلاب هیج مجله پژوهشی معتبر بین‌المللی نداشتیم، اما فقط در یک سال گذشته ۲۰ مجله پژوهشی کشورمان وارد نمای‌ های بین المللی شد و ۱۰۹ مجله هم در سال های گذشته وارد این فهرست شده بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود مبحث نظارت و ارزیابی را برای تحقق بهره وری بسیار مهم دانست و تاکید کرد: تعریف شاخص‌های بهره وری در وزارت علوم و ایجاد سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی دو مطالبه اصلی اینجانب از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.

زلفی‌گل با تأکید بر محور قرار گرفتن شاخص‌های بهره وری برای تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ستادی و دانشگاهی و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که امکان نظارت همگانی بر فعالیت همه موسسات آموزش عالی فراهم شود.

وزیر علوم با بیان اینکه در دنیای جدید، رقابت همه جانبه جایگزین تنازع بقا شده است؛ در رقابت کمیت و کیفیت هر باهم مورد توجه است و در میدان رقابت، نوآوری و نوآفرینی تعیین کننده است.

وی گفت: هدف از رقابت افزایش بهره وری و بهبود کیفیت زندگی است و نوآوری و نوآفرینی دانش بنیان است؛ تولید علم و دانش در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری اتفاق می‌افتد؛ علم نور است، شفافیت و شفافیت زایی در ذات علم و دانش نهفته است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه استانداردسازی و استاندارد پذیری برای هر محصولی به ویژه علم و فناوری و نوآوری و منابع انسانی یک ضرورت است، گفت: ارزیابی دستگاه اجرایی بر مبنای استانداردهای جهان شمول و بومی در راستای افزایش بهره وری و بهبود کیفیت زندگی و امید به زندگی است.

وی اظهار داشت: تولید علم مرجعیت و مصرف علم، رفاه بشری ایجاد می‌کند؛ احصای شاخص های بهره‌وری درون و برون سازمانی تکلیف آموزش عالی است.

زلفی گل تاکید کرد: برای افزایش بهره‌وری، آیین‌نامه‌ها و مقررات و قوانین باید بر اساس شاخص های بهره وری طراحی تدوین تصویب و اجرا شوند و اجرای درست قوانین و مقررات آیین نامه ها باید موجب ارتقای شاخص های بهره وری شود و البته پیش نیاز ارتقای بهره وری تعیین اهداف واقعی و صحیح است.

وی افزود: پیش نیاز بعدی داشتن برنامه دانش بنیان بر اساس اسناد فرادستی است؛ بدیهی است برنامه‌ریزی باید کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد و چون در برنامه‌ریزی‌ها اولویت ها، بسیار مهم است، تعداد اولویت ها باید محدود باشد؛ زیرا اگر اولویت زیاد باشد مثل این است که اولویتی تعیین نشده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه در وزارت علوم در دوره جدید پنج اولویت را مبنای برنامه ریزی قرار داده‌ایم، گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد تناور و نوآور پروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش، اولویت های اعلامی وزارت علوم هستند.

وزیر علوم تاکید کرد: مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت باید برنامه های راهبردی دانشگاه ها را رصد و ارزیابی مستمر کند. پویش، پالایش و پیرایش مستمر شاخص های بهره وری و و روزآمد کردن آنها بسیار مهم است.

ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهره وری

وی با اشاره به اینکه اجاد نظام سنجش و انگیزش لازم برای ارتقای وجاهت و جایگاه بحث ارزیابی نیز ضرورت دارد، گفت: در همین راستا با پیشنهاد مرکز نظارت و ارزیابی برای ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهره‌وری موافقت شد.

وزیر علوم تاکید کرد: طراحی و اجرای نظام هوشمند ارزیابی یک نیاز نیست بلکه تکلیف است.

وی اظهار داشت: بهترین راهکار برای نظارت و ارزیابی، ایجاد بستر شفافیت و نظارت همگانی مردم بر موسسات آموزش عالی است.

وزیر علوم گفت: از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم انتظار می‌رود سامانه نظام اندازه گیری بهره وری "ناب" را ذیل سامانه نان تعریف و راه اندازی کند و خروجی این نظام در رتبه بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موثر خواهد بود.

در این نشست از هیات‌های نظارت و ارزیابی استانی برگزیده تجلیل شد. نشست دبیران هیئت‌های نظارت استانی فردا نیز در دانشگاه تهران ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس