شناسایی 5 سایت برتر زمین گردشگری در گیلان


شناسایی 5 سایت برتر زمین گردشگری در گیلان

مدیرکل زمین شناسی گیلان، با اشاره به پایان پروژه شناسایی پتانسیل‌های ژئوتوریسم استان گیلان، گفت: محور دامنه جنوب غربی قله درفک، محور لوشان - جیرنده، محور اشکورات، محور ماسوله و محور قله اسپیناس برای این منظور در نظر گرفته شده است.

مدیرکل زمین شناسی گیلان، با اشاره به پایان پروژه شناسایی پتانسیل‌های ژئوتوریسم استان گیلان، گفت: محور دامنه جنوب غربی قله درفک، محور لوشان - جیرنده، محور اشکورات، محور ماسوله و محور قله اسپیناس برای این منظور در نظر گرفته شده است.

به گزارش «دنیای سفر» مسلم امانی در گفت وگو با ایسنا، گیلان را یکی از استان‌های گردشگرپذیر و مستعد از نقطه نظر گردشگری طبیعی دانست و اظهار کرد: یکی از جنبه‌های گردشگری طبیعت محور که در این استان تاکنون مورد توجه کامل قرار نگرفته، بحث زمین‌گردشگری(ژئوتوریسم) است، در حالی که امکان سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه فعالیت‌های زمین‌گردشگری در استان گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم در رونق صنعت گردشگری، معرفی ظرفیت‌های زمین‌گردشگری (ژئوتوریسم) است، گفت: این امر علاوه بر بهره‌برداری صحیح و پایدار از پدیده‌ها و عوارض زمین‌شناختی، سبب حفظ و نگهداری از آنها در مقابل صدمات و تخریب‌ها می‌شود و به عنوان دستمایه‌ای ارزشمند برای توسعه زمین گردشگری به کار خواهند رفت.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با اشاره به اجرای پروژه پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان، عنوان کرد: زمین‌گردشگری با تاکید بر بهره‌برداری پایدار و حفاظت از میراث زمین شناختی از رویکردهای جدید و تخصصی گردشگری است.

امانی با اشاره به اهمیت مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، افزود: این سازمان یکی از پیشگامان مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در سطح جهان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی ویژه از جمله زمین‌ساخت جنبا، فعالیت‌های رسوبی، فرسایشی، آذرین و دگرگونی دارای اهمیت ویژه‌ای است، خاطرنشان کرد: در این راستا اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان نیز بنا به وظیفه حاکمیتی خود در سال ۱۳۹۳ اقدام به شناسایی پتانسیل‌های ژئوتوریسمی تحت پروژه‌ای با عنوان «معرفی و ارزیابی ژئوسایت‌ها و پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان» کرده است.

مدیرکل زمین شناسی گیلان بررسی و شناخت میراث زمین شناختی استان و معرفی علمی و صحیح آنها را بستری مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری وابسته به زمین شناسی(ژئوتوریسم و زمین گردشگری) دانست و اضافه کرد: به منظور فهرست برداری از ژئوسایت ها و مشخص کردن موقعیت مکانی آنها، پیمایش‌های میدانی در چهار مرحله غرب، جنوب، شرق، جلگه و سواحل استان گیلان صورت پذیرفت و موقعیت سایت ها ثبت و تصویربرداری از سایت ها انجام گرفت و گزارش نهایی در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه پس از مشخص شدن ژئوسایت های برتر، محورهای زمین‌گردشگری در استان تعریف شد، عنوان کرد: محور دامنه جنوب غربی قله درفک، محور لوشان - جیرنده، محور اشکورات، محور ماسوله و محور قله اسپیناس برای این منظور در نظر گرفته شده است.

امانی با اشاره به پایان پروژه شناسایی پتانسیل‌های ژئوتوریسم استان گیلان، متذکر شد: پدیده‌های ژئوتوریسمی گیلان همچون آبشارهای زیبا با لایه‌های آهکی بی‌نظیر، فرسایش پوست‌پیازی در گدازه‌های بازالتی، فسیل‌های جانوری و گیاهی و آمونیت‌های بسیار بزرگ، ساختارهای منحصربفرد گسلی، چین خوردگی‌ها، پدیده‌های کارستی و غارها دارای پتانسیل آموزشی بین‌المللی است.

مدیرکل زمین شناسی گیلان با بیان اینکه ظرفیت‌سازی در بخش زمین گردشگری می‌تواند بستر جدیدی را درخصوص توسعه اقتصادی استان ایجاد کند، گفت: ژئوتوریسم علاوه بر ایفای نقش آموزشی و علمی سبب توسعه گردشگری منطقه و توسعه پایدار خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر