2 ادعای ضد ایرانی آمریکا و انگلیس/عصبانیت اصولگراها از تیم ملی فوتبال


2 ادعای ضد ایرانی آمریکا و انگلیس/عصبانیت اصولگراها از تیم ملی فوتبال

اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است؛ از پاسخ تهران به قطعنامه شورای حکام تا ادعای جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران.

به گزارش اقتصادنیوز، استعفای رستم قاسمی از دولت ابراهیم رئیسی، ادعای جدید رابرت مالی درباره ایران و همچنین اقدام متقابل ایران در برابر قطعنامه شورای حکام از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) در وین قطعنامه جدیدی را در محکومیت «عدم همکاری ایران» با این نهاد تصویب کرد و ایران نیز اعلام کرد حتما پاسخی جامع و منظم هسته‌ای به این قطع نامه آژانس خواهد داد.

در همین رابطه و بر اساس آنچه خبرگزاری مهر نوشته است، سازمان انرژی اتمی کشورمان در روزهای گذشته دو آبشار IR۲m و IR4 را در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز) راه‌اندازی کرد و فرآیندهای آغاز گازدهی دو آبشار دیگر را نیز در دستور کار قرار داد.

همچنین فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز در سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فوردو) از طریق ماشین‌های IR۶ آغاز کرد. با توجه به جمع‌آوری ماشین‌های IR۱و جایگزینی آن‌ها با ماشین‌های قدرتمند و پیشرفته‌ی IR۶ عملاً ظرفیت سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی به ۱۰ برابر رسید.

اقدامی که با واکنش آمریکا رو به رو شد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در فردو را تأیید کرد.

2 ادعای جدید علیه ایران

همچنین، سیاست خارجی ایران در روز گذشته با دو ادعا از سوی آمریکا و انگلستان رو به رو بود. از یک سمت، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با شبکه الجزیره گفت:« باید با هوشیاری گام‌های ایران در زمینه پرونده هسته‌ای را تحت نظر داشته باشیم. ایران اکنون به روسیه در جنگ با اوکراین کمک می‌کند.»

از سوی دیگر نیز، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس، در پاسخ به این سوال که چند روز پیش، کن مک‌کالم، رئیس آژانس اطلاعات داخلی انگلیس مدعی شد که «سرویس اطلاعاتی متخاصم» ایران مستقیما تهدیداتی علیه انگلیس طراحی کرده بودند؛ گفت:« بدترین این اقدامات شامل جاه‌طلبی آن‌ها برای ربایش یا حتی کشتن انگلیسی‌ها یا اشخاص داخل خاک انگلیس بود که دشمن آن‌ها محسوب می‌شدند. ما تنها از ماه ژانویه شاهد حداقل ده تهدید احتمالی بوده‌ایم.»

در همین راستا، یک شبکه اسرائیلی هم مدعی شد که موساد پشت پرده مطرح شدن ادعایی مبنی بر وجود تهدیدهایی از سوی ایران علیه شهروندان انگلیسی بوده است.

خداحافظی رستم قاسمی با دولت رئیسی

اما، در این سوی میدان رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی با موافقت ابراهیم رئیسی از سکانداری این وزارت خانه استعفا داد تا دومین خروجی کابینه دولت سیزدهم لقب بگیرد.

قاسمی اگر چه در این مدت گرفتار حواشی زیادی از جمله انتشار عکس های خصوصی‌اش با همسر دوم و بازداشت مشاور عالی‌اش رو به رو بود اما، علت استعفای او را تشدید بیماری اعلام کردند.

در این میان، برخی گمانه زنی ها درباره جانشین رستم قاسمی مطرح شده است که سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی درباره آن گفت:« مهرداد بذرپاش گزینه اصلی برای جایگزینی رستم قاسمی است.»

عصبانیت اصولگرایان از فوتبالیست ها

بازی های جام جهانی قطر چند روزی است که آغاز شده است و در همین راستا بازی تیم ملی ایران مقابل انگلستان با حواشی رو به رو شد. از نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان گرفته تا باخت سنگین 6 بر 2 مقابل سه شیرها.

اما، سرود نخوان فوتبال با واکنش های تندی از سوی رسانه های اصولگرا مواجه شد. مانند روزنامه کیهان که در گزارشی با تیتر «ایران 2- انگلیس، اسرائیل، آل سعود و وطن‌فروشان داخلی وخارجی 6» برخی بازیکنان تیم ملی ایران را که سرود ملی را زمزمه نکردند «بی‌غیرت» خواند.

روزنامه سیاست روز نوشت:« گرچه گفته می شــود فضای استادیوم از سوی برخی ایرانی نماهایی که از دیگر کشورها به قطر آمده اند، علیه تیم ملی بود و شــعارها و ناســزاهای غیر اخلاقی علیه تیم سر داده می شد، با این وجود اعضای تیم بهترین کاری که می توانستند انجام دهند خواندن سرود ایران اســلامی با قوت و قدرت هر چه بیشتر بود. ســرود را می خواندند و از سوی ایرانی نماها فحش می شنیدند بهتر نبود؟»

روزنامه همشهری هم نوشت:« مسلما نه در داخل و نه در خارج از ایران هیچ‌یک از هموطنان خواستار تحریم سرود ملی نیستند؛ حتی در بین گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور هم فقط تجزیه‌طلبان به این کارزار پیوسته‌اند و با آن همراهی می‌کنند و دیگر گروه‌ها و اشخاص دست‌کم حساب خود را در این مسئله از گردانندگان و حامیان کارزار تحریم تیم ملی و سرود ملی ایران جدا کرده‌اند؛ چون نیک می‌دانند بدنامی‌اش تا ابد چون داغ ننگ بر پیشانی‌شان نقش خواهد بست.»

اقدام پارلمان علیه دانشجویان معترض

همچین، حمله جدید سپاه پاسداران به مقر گروهک پاک در اقلیم کردستان، طرح جنجالی مجلس علیه دانشجویان معترض و واکنش های ادامه‌دار به خداحافظی احمد زیدآبادی از دنیای سیاست از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی