جنگ یارانه‌ها؛ آمریکا «موجودیت» صنایع اروپا را تهدید می‌کند


جنگ یارانه‌ها؛ آمریکا «موجودیت» صنایع اروپا را تهدید می‌کند

پولیتیکو نوشت: صنایع اروپا به دلیل قیمت های بالای گاز و یارانه های جدید رقبای آمریکایی در وضعیت اضطراری قرار دارند و موجودیت آنها به دلیل قانون ضد تورم آمریکا تهدید می شود.

جنگ یارانه‌ها؛ آمریکا «موجودیت» صنایع اروپا را تهدید می‌کند

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست، تارنمای پولیتیکو به نقل از دو مقام اتحادیه اروپا نوشت: این اتحادیه در وضعیت اضطرار بسر می برد و برای جلوگیری از محو شدن صنایع اروپایی از صحنه، بدست رقبای آمریکایی شان، یارانه بزرگی را آماده کرده است.

این رسانه با اشاره به اینکه اکنون صنایع اروپا با دو ضربه از سوی آمریکا مواجه است، افزود: اگر قیمت های انرژی به دلیل جنگ روسیه به اندازه کافی برای ضربه زدن به آنها کافی نبوده باشد، طرح یارانه های صنعتی دولت بایدن به ارزش ۳۶۹ میلیارد دلار برای حمایت از صنایع سبز به موجب قانون کاهش تورم، این فشار را دو برابر کرده است.

مقام های اتحادیه اروپا اکنون بیم آن را دارند که تجار با فشار غیرمسئولانه ای برای تغییر سرمایه گذاری های جدید در آمریکا به جای اتحادیه اروپا مواجه باشند.

«تِری برتون» رئیس صنایع اتحادیه اروپا هشدار داده که بسته یارانه جدید بایدن، چالشی علیه موجودیت اقتصاد اروپا است.

برتون در هشدار خود درباره چالش اقتصادی اتحادیه اروپا درخواست‌های رهبران تجاری در سراسر اروپا را تکرار می‌کرد که درباره وقوع طوفانی مهیب برای تولیدکنندگان هشدار داده اند. به گفته آنها این کمی شبیه غرق شدن است.

کمیسیون اروپا و کشورهایی از جمله فرانسه و آلمان دریافته‌اند که اگر می‌خواهند از تبدیل این قاره به یک زمین بایر صنعتی جلوگیری کنند، باید سریع وارد عمل شوند. به گفته این دو مقام ارشد اتحادیه اروپا، بروکسل اکنون در حال کار بر روی یک طرح اضطراری برای انتقال پول به صنایع کلیدی با فناوری پیشرفته است.

به گفته این مقام ها، راه حل آزمایشی که بروکسل اکنون برای مقابله با یارانه های آمریکا آماده کرده است، استفاده از صندوق حاکمیت اروپا است که اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنرانی سپتامبر گذشته خود به آن اشاره کرد و هدف از آن کمک به سرمایه گذاری در اروپا با استفاده از استانداردهای انرژی سبز است.

مقام های ارشد اتحادیه اروپا به پولیتیکو گفتند که این اتحادیه باید به سرعت عمل کند زیرا شرکت ها در حال تصمیم گیری در مورد مکان ساخت کارخانه های آینده خود برای همه چیز از باتری ها و خودروهای الکتریکی گرفته تا توربین های بادی و ریزتراشه ها هستند.

قانون آمریکایی کاهش تورم، به ویژه مشکلی خاص برای خودروسازان اروپایی از جمله فرانسوی و آلمانی است زیرا مصرف کنندگان را تشویق به خرید خودروهای برقی از آمریکا می کند.

پایتخت های اروپایی این امر را عامل تضعیف تجارت آزاد جهانی می دانند و بروکسل به دنبال انعقاد قراردادی است که شرکت های این کشور می توانند از منافع مشابه آمریکایی ها برخوردار شوند.

در شرایطی که یک راه حل دیپلماتیک بعید به نظر می رسد و بروکسل می خواهد از یک جنگ تجاری همه جانبه اجتناب کند، رقابت یارانه ها اکنون به عنوان یک پلان بی (طرح جایگزین) محتمل به نظر می رسد.

برای تحقق چنین هدفی، جلب حمایت آلمان و کمیسیونرهای لیبرال اقتصادی مانند والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت و مارگرت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، مهم خواهد بود.

در نشست وزرای تجارت اتحادیه اروپا در روز جمعه، بروکسل امیدوار است که شفافیت بیشتری از برلین درباره این که آیا آنها مایل به شکستن تابوی یارانه خود هستند یا خیر، دریافت کند.

روز سه‌شنبه، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان و برونو لومر همتای فرانسوی وی ، با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار «سیاست صنعتی اتحادیه اروپا شدند که شرکت‌های اتحادیه را قادر می‌سازد در رقابت جهانی به‌ویژه از طریق رهبری تکنولوژیک پیشرفت کنند».

آنها خواستار رویکردی مشترک در مقابل چالش ناشی از قانون تورم آمریکا شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید