اعدام 17 نفر در کمتر از یک ماه در عربستان


اعدام 17 نفر در کمتر از یک ماه در عربستان

سازمان ملل متحد اعلام کرد که دولت عربستان در کمتر از یک ماه گذشته ۱۷ نفر را در این کشور اعدام کرده است.

اعدام 17 نفر در کمتر از یک ماه در عربستان

به گزارش راهبرد معاصر، سازمان ملل متحد اعلام کرد که عربستان سعودی از 10 نوامبر 17 نفر را اعدام کرده است.

به گزارش المیادین، سازمان ملل متحد تاکید کرد که مجازات اعدام در عربستان سعودی تنها پس از اجرای احکام تایید می‌شود، بنابراین در زمان مناسب هیچ اطلاعاتی در مورد افراد محکوم به اعدام وجود ندارد.

بر اساس گزارش سازمان مذکور،«حسین ابوالخیر» شهروند اردنی ممکن است در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام باشد.

بدین ترتیب، شمار اعدام‌شدگان این کشور از آغاز 2022 بر اساس تجمیع آمارهای رسمی اعدام که توسط دولت عربستان منتشر شده به 138 تن رسیده است.

این در حالی است که عربستان در سال 2021 مجموعا 69 حکم اعدام و در سال 2020 مجموعا 27 حکم و در سال 2018 مجموعا 187 حکم را اجرا کرده بود.

سازمان عفو بین‌الملل تیز با صدور در بیانیه‌ای این اعدام‌ها را نشانه آن دانست که عربستان به توقف داوطلبانه اعدام در پرونده‌های مربوط به مواد مخدر که در سال 2021 توسط شورای حقوق بشر عربستان تصویب شده بود احترام نمی‌گذارد.

اوایل اکتبر سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر فاش کرد که مقامات سعودی حکم اعدام 15 زندانی آزادی بیان را صادر کردند و بدین ترتیب، 53 نفر از جمله 8 نوجوان در معرض خطر اعدام قرار دارند.

سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر تاکید کرد که 8 نوجوان از جمله «عبدالله الحویطی» ،« محمد اللباد »،« یوسف المناسف» ،«سجاد آل یاسین»،« حسن الفرج»، «مهدی المحسن» ،«عبد الله الدرازی» و «جواد قریریص» در معرض اعدام قرار دارند.

این درحالی است که اخیرا کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان پس از افزایش صدور احکام اعدام توسط دادگاه کیفری ریاض علیه شهروندان عربستانی از زندانیان سیاسی گرفته تا فعالان و تظاهرکنندگان در بیانیه‌ای به بررسی وضعیت خطرناک انسانی و حقوق بشری در عربستان پرداخت.

این کمیته تاکید کرد که صدور مستمر این احکام خودسرانه، نادرستی ادعاهای رژیم سعودی مبنی بر رعایت حقوق بشر و لغو حکم اعدام را ثابت می کند.

این کمیته با تاکید بر اینکه کارنامه رژیم سعودی در اعدام شهروندان بسیار جدی است، افزود: در ماه مارس سال جاری میلادی 81 نفر از جمله 41 زندانی سیاسی و عقیدتی به طور همزمان در این کشور اعدام شدند.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان تاکید کرد: یکی از دلایلی که رژیم سعودی را به نقض حقوق بشر و افزایش تعداد اعدام‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی تشویق می‌کند، سکوت بین‌المللی در قبال این جنایات و قتل عام‌ها و عدم رسیدگی به جنایات مرتکب شده و تحریم نکردن حکومت سعودی است.

یک سازمان حقوق بشری در ماه آگوست نیز اعلام کرد که علی رغم وعده‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی مبنی بر تخفیف در مجازات اعدام، تعداد افرادی که در شش ماهه اول سال 2022 توسط عربستان سعودی اعدام شده‌اند، تقریبا دوبرابر اعدام شدگان در سال 2021 است.

عربستان سعودی از مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی، زندانیان آزادی بیان ، معترضان و منتقدان به طور خودسرانه استفاده می‌کند و این درحالی است که این احکام کاملا ناعادلانه و تا حد زیادی با شکنجه و بدرفتاری همراه است. ناعادلانه بودن سیستم قضایی در عربستان سعودی علاوه بر جلوگیری از هرگونه فعالیت جامعه مدنی، مانع از پاسخ‌گویی به تداوم اعدام‌های خودسرانه می‌شود.

رژیم آل سعود همچنان در صدر کشورهایی است که بیشترین اعدام‌ها را دارد و از این مجازات به مکرر استفاده می‌کند تا مردان، زنان و حتی افراد زیر سن قانونی را تحت تاثیر قرار دهد و این درحالی است که بسیاری از آن‌ها مخفیانه و برخلاف قانون اسلامی و قوانین بین‌المللی مجازات می‌شوند.

حکومت سعودی صدها حکم اعدام را اجرا کرده است و به رغم تمام وعده‌هایی که برای توقف این نوع احکام داده شده است، همزمان احکام جدیدی را صادر کرده است./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس