برزیل–صربستان، شروع رویایی برای داور ایرانی


برزیل–صربستان، شروع رویایی برای داور ایرانی

قضاوت یکی از بازی‌های مهم مرحله گروهی جام جهانی به علیرضا فغانی محول شده است.

بازی اول از گروه G، مسابقه‌ای که بین تیم‌های برزیل و صربستان روز پنجشنبه ساعت ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود برای داوری که دیدار رده بندی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را سوت زده است، چنین انتخابی دور ذهن نبود.

در روسیه همه منتظر بودند کولینا سوت دیدار پایانی جام جهانی بین تیم‌های فرانسه و کرواسی را به علیرضا فغانی بدهد. اما داور آرژانتینی برای قضاوت این بازی انتخاب شد و علیرضا فغانی بازی تیم‌های انگلیس و بلژیک را سوت زد که اهمیتش کمتر از دیدار پایانی نبود. بعد از بازی خبر‌هایی نقل شد که کولینا گفته یک فینال به علیرضا فغانی بدهکار هستم.

در دوره قبلی جام جهانی علیرضا فغانی به سبب قضاوت‌های شایسته‌ای که داشت، بهترین گزینه برای حضور و قضاوت در بازی پایانی جام جهانی بین تیم‌های فرانسه و کرواسی بود و این می‌توانست تبدیل به بزرگترین افتخار برای جامعه داوری فوتبال کشورمان شود، اما در نهایت ترجیح فیفا انتخاب داور آرژانتینی بود. انتخابی که چیزی از شایستگی‌های این داور خوب فوتبال کشورمان کم نکرد.

این جام جهانی با جام جهانی قبلی برای علیرضا فغانی متفاوت است. او به سبب تغییر جغرافیای زندگی از لیست داوران بین‌المللی فوتبال ایران خط خورده است. گذر از سن ۴۵ سالگی به طور حتم نمی‌تواند، دلیل قانع‌کننده‌ای برای حذف علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی فوتبال ایران در سال ۲۰۲۳ باشد. به این خاطر که فیفا مدت‌هاست محدودیت سنی را برای داوران برداشته است و داوران در صورت سلامت جسمی و قبولی در تست‌های آمادگی جسمانی می‌توانند، با گذر از این سن هم بازی‌های مهم و بین‌المللی را سوت بزنند. تصمیم کمیته داوران فدراسیون فوتبال برای حذف علیرضا فغانی یک تصمیم بد بود. بدون شک اگر علیرضا فغانی در یک کشور دیگر آسیایی زندگی می‌کرد، فدراسیون فوتبال ملی آن کشور تا جایی که علیرضا فغانی توان داشت، نام او را در لیست داوران بین‌المللی قرار می‌داد تا افتخارات دیگری هم برای داوری ملی رقم بخورد.

این تصمیمی است که از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته داوران اتخاذ شده است و جنگ با آن به ضرر علیرضا فغانی تمام می‌شود. به خوبی می‌دانیم علیرضا فغانی با این تصمیم کنار آمده و در دوحه به دنبال اثبات خود به کمیته داوران و انتقام‌گیری نیست چراکه چنین واکنشی در نهایت موجب برهم خوردن تمرکز او می‌شود. از سویی علیرضا فغانی پیش‌تر شایستگی خود را در داوری به همه ثابت کرده است و دوحه یک فرصت برای پایان خوب در داوری بین‌المللی است و نه انتقام.

برزیل–صربستان، شروع رویایی برای داور ایرانی

قضاوت خوب در دیدار برزیل – صربستان موجب می‌شود تا علیرضا فغانی برای قضاوت یک بازی مهم دیگر در مرحله گروهی انتخاب شود؛ و در ادامه مراحل حذفی و تکرار این قضاوت‌های خوب دست فیفا را برای انتخاب داور ایرانی برای حضور در بازی نهایی باز می‌گذارد. این باید مهمترین هدف تیم داوری فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ باشد. علیرضا فغانی اگر به عنوان داور دیدار نهایی در دوحه برگزیده شود، دیگر بازی باقی نمانده که سوت نزده باشد و اگر کمیته داوران او را از لیست داوران بین‌المللی فوتبال ایران در سال ۲۰۲۳ کنار نمی‌گذاشت، با این اتفاق او از داوری برای همیشه خداحافظی می‌کرد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)