هلال احمر صرفاً وظیفه انتقال آنتی بیوتیک های وارداتی را داشته است


هلال احمر صرفاً وظیفه انتقال آنتی بیوتیک های وارداتی را داشته است

در حالی که برخی تلاش داشته اند تا مسئولیت آنتی بیوتیک های وارداتی را متوجه هلال احمر کنند مشخص شده است که سازمان هلال احمر صرفا وظیفه انتقال این دارو از خارج کشور به داخل را داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود یک ماه قبل بود که مساله کمبود برخی از اقلام دارویی از جمله داروهای آنتی‌بیوتیک در کشور، مردم را چالش‌ها و مشکلات گوناگونی مواجه ساخته بود و جمعیت هلال احمر، به‌منظور نقش‌آفرینی در جهت حل این کمبود، اقدام به وارد کردن محموله ۴۹ تنی آنتی‌بیوتیک به کشور کرد.

علیرضا عسگری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در خصوص جزئیات واردات محموله آنتی‌بیوتیک کودکان گفته بود: اولین محموله دارویی مشتمل بر سوسپانسیون آنتی بیوتیک اطفال به حجم نزدیک به ۴۹ تن، از کشور هند توسط شرکت بازرگانی سهاکیش سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر وارد کشور شد.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر عنوان کرده بود: این محموله مشتمل بر انواع آنتی‌بیوتیک‌های مورد نیاز مانند سفالکسین، سفیکسیم، کوآموکسی کلاو، آموکسی سیلین و آزیترومایسین است که هر کدام از اینها نیز براساس دوز مصرفی کودکان تقسیم‌بندی می‌شوند.

از صبح امروز، در فضای مجازی تصویر نامه‌ای از مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو خطاب به شرکت بازرگانی سهاکیش منتشر شد که طی آن جمع‌آوری دو درصد از سوسپانسیون‌های کوآموکسی کلاو ابوت به علت ناکافی بودن جزئی میزان ماده موثره نسبت به دامنه مجاز مورد تأیید این سازمان را دستور داده است.

نکته قابل تأمل این است که هلال احمر به‌منظور رفع کمبود آنتی‌بیوتیک و بنابر اعلام نیاز سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و با همکاری وزارت امور خارجه، نسبت به واردات محموله آنتی بیوتیک فوق‌الذکر در هفتم آبان‌ماه سال جاری از کشور هند اقدام کرده است.

شرکت سهاکیش هلال احمر نیز به‌دنبال درخواست‌های سازمان غذا و دارو و در راستای انجام وظایف بشردوستانه حمل و نقل محموله فوق را بر عهده گرفت و مسئولیتی جز انتقال این محموله بر عهده نداشته است.

این در حالی است که پس از ورود محموله آنتی‌بیوتیک، این محموله بلافاصله برای توزیع در میان شرکت‌های پخش مورد تأیید سازمان غذا و دارو، به این سازمان تحویل داده شد و فرایند توزیع، توسط سازمان غذا و دارو صورت گرفت.

اکنون و با گذشته سه هفته پس از ورود داروهای مذکور، سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای تعداد محدودی از یک بچ مشخص را ریکال (فراخوانی) کرده است و بر همین اساس با توجه یه اینکه هلال احمر صرفاً مسئولیت انتقال محموله دارویی را بر عهده داشته، لذا مسئولیت پاسخ‌گویی پیرامون علت ریکال بر عهده سازمان و دارو است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در