رژیم صهیونیستی مجوز اکتشاف گاز لبنان توسط قطر را صادر کرد


رژیم صهیونیستی مجوز اکتشاف گاز لبنان توسط قطر را صادر کرد

یک ماه بعد از توافق ترسیم مرز دریایی بین تل‌آویو و بیروت، رژیم صهیونیستی به قطر اجازه داد تا عملیات اکتشاف در میدان گازی قانا-صیدون لبنان را آغاز کند.

رژیم صهیونیستی مجوز اکتشاف گاز لبنان توسط قطر را صادر کرد

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست از شبکه تلویزیونی «آی۲۴نیوز»، انتظار می رود کنسرسیوم انرژی قطر جایگزین شرکت های روسی، فرانسوی و ایتالیایی شود که قرار بود در این پروژه مشارکت داشته باشند.

براساس اظهارات وزیر انرژی لبنان، کنسرسیوم انرژی قطر توسعه ۳۰ درصد میدان گازی قانا-صیدون را برعهده خواهد داشت.

هفته گذشته، رژیم صهیونیستی قراردادی را با شرکت فرانسوی توتال و شرکت ایتالیایی انی برای محاسبه سهم این رژیم از میدان گازی قانا-صیدون امضا کرد.

براساس توافق ترسیم مرز دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی، این رژیم ۱۷ درصد از درآمدهای حاصل از استخراج گاز را دریافت خواهد کرد.

چند هفته پیش، شرکت فرانسوی «توتال» اعلام کرد که پس از توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر ترسیم مرزهای دریایی، به زودی فعالیت‌های اکتشافی خود برای جستجوی گاز در سواحل لبنان در دریای مدیترانه را آغاز خواهد کرد.

این شرکت نفتی در بیانیه‌ای افزود: توتال انرژی و شریک ایتالیایی آن شرکت «انی»، توافق‌نامه‌ای را با (رژیم) اسرائیل تحت عنوان توافق چارچوب کاری برای اجرای توافق‌نامه مرزی امضا شده طی ماه گذشته میلادی با میانجی‌گری آمریکا، امضا کردند.

در این بیانیه آمده است: تولید گاز در سمت لبنان و در منطقه موسوم به بلوک ۹ انجام خواهد شد و اسرائیل نیز طبق توافق جداگانه‌ای که با توتال امضا کرده است، غرامت گاز استخراج شده از سمت خود را دریافت خواهد کرد.

توتال در ادامه اعلام کرد این شرکت ۶۰ درصد از سهم این عملیات را در اختیار خواهد داشت و شرکت انی نیز مالک درصد باقی مانده خواهد بود.

بر پایه این گزارش، انتظار می‌رود که حفاری‌ها در این زمینه در سال میلادی آینده آغاز شود.

توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی پنج آبان در ساختمان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل "یونیفل" در منطقه ناقوره واقع در جنوب لبنان بسته شد.

این توافق پس از امضا توسط رئیس جمهوری لبنان و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قالب دو نامه جداگانه از طرف لبنان و رژیم اسرائیل به آموس هوکشتاین نماینده آمریکا به عنوان میانجی مذاکرات طرفین سپرده شد.

این توافق که با موضع محکم مقاومت اسلامی و موضع متحد مقامات لبنانی بدست آمد، حقوق اقتصادی این کشور را از دست اندازی رژیم صهیونیستی مصون می‌دارد.

بر اساس این توافق، خط ۲۳ به عنوان مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی تعیین شده و میدان گازی قانا به طور کامل حق لبنان شناخته شده است، در مقابل میدان گازی کاریش در شمال فلسطین اشغالی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس