2 گام برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی


2 گام برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی

سرماخوردگی ویروسی است که حلق و گلو را آلوده می‌کند. بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی که عمدتا بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولا با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولا هفت تا ۱۰ روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته به طول بینجامد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، به طور عادی می‌توانید از یک کودکی که به مدرسه یا مهد می‌رود انتظار داشته باشید که برای شش تا ۱۰ بار در سال دچار سرما خوردگی شود. همچنین برای بزرگسالان می‌تواند دو تا چهار بار در یک سال اتفاق بیفتد. اگر چه این بیماری معمولا بی‌ضرر است اما نشانه‌های از جمله آبریزش بینی، گلودرد، سردردهای خفیف، تب پایین و از دست دادن اشتها ممکن است خیلی هم بی‌ضرر نباشد. هم‌اکنون هیچ درمان مشخصی برای سرماخوردگی وجود ندارد و اکثر افراد پس از طی دو هفته نقاهت بهبود می‌یابند و این امر تنها از طریق اقداماتی نظیر استراحت، نوشیدن مقدار زیادی مایعات انجام می‌پذیرد.

اما چگونه می‌توانیم از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟

گام اول

۱- به مقدار زیاد مایعات بنوشید. بدن را در حالت هیدراته نگه‌داشتن می‌تواند با جایگزینی مایعاتی که از دست داده‌اید و تب کرده‌اید، کمک کند و وضعیت را تا حدودی بهبود ببخشد. شما می‌توانید مقدار زیادی آب، نوشیدنی‌های گرم بنوشید اما به یاد داشته باشید که باید از مصرف قهوه، کافئین و نوشیدنی‌های گازدار بپرهیزید زیرا می‌توانند سبب دهیدراته‌شدن بدن (کم‌آبی) شوند.

۲- سوپ مرغ بخورید. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که در میان غذاهای خانگی، مصرف سوپ می‌تواند بهترین گزینه جهت کاهش التهابات، علائم و گرفتگی‌ها باشد. در صورتی که مرغ دوست ندارید، می‌توانید سوپ سبزیجات برای خود تهیه کنید. خوردن سوپ مرغ می‌تواند به‌سرعت علائم را به حداقل برساند و روند درمان را تسریع ببخشد.

۳- شست‌وشوی دهان و حلق با آب نمک می‌تواند یکی از راه حل‌های ساده جهت از بین بردن ویروس‌ها و حتی خارش‌های که در گلو احساس می‌شوند باشد. محلول آب‌نمک را می‌توانید تنها با اضافه‌کردن یک‌چهارم تا یک‌دوم قاشق سوپ‌خوری نمک در یک لیوان آب تهیه کنید.

۴- آبنبات‌های مخصوص سرماخوردگی که تسکین‌دهنده التهابات‌اند. این آبنبات‌ها حاوی داروهای ضد درد هستند و می‌توانند درد گلو را کاهش دهند. محصولاتی که حاوی اوکالیپتوس و کامفورند (camphor) و درد را تسکین می‌بخشند. هر دو تا سه ساعت آنها را مصرف کنید یا بر اساس دستورالعمل آن را مورد استفاده قرار دهید.

۵- استفاده از اسپری‌های بینی. احتقان و گرفتگی بینی یکی از بدترین علائم سرماخوردگی محسوب می‌شود. اسپری بینی می‌تواند به کاهش ترشحات کمک کند. این محصولات بی‌خطر را حتی می‌توان برای کودکان نیز استفاده کرد.

۶- بدن درد و گلودرد ناشی از سرماخوردگی را با داروهای بدون نسخه (OTC) تسکین دهید. بهره‌وری از داروهای OTC (ضد انعقاد، اسپری بینی یا آنتی‌هیستامین) ممکن است به از بین بردن درد و ناراحتی کمک کند. مسئله حائز اهمیت این است که طبق دستورالعمل درج‌شده روی برچسب محصول آن را استفاده کنید. استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن‌سدیم می‌توانند در تسکین درد نقش مهمی را ایفا کنند. به یاد داشته باشید که بدون تجویز پزشک به کودکان و نوجوانان آسپرین ندهید.

۷- تا حد ممکن استراحت کنید. استراحت به اندازه کافی می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. استراحت در خانه و نوشیدن میزان زیادی از مایعات می‌تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد. در طول روز سعی کنید بخوابید و حداقل هشت ساعت خواب شبانه را برای خود در نظر داشته باشید.

۸- یک محیط خواب راحت برای خود ایجاد کنید. خواب در یک اتاق خواب راحت و گرم بسیار مناسب است. با کنترل عواملی مانند دما، رطوبت و جریان هوا در اتاق ممکن است از افزایش علائم سرماخوردگی جلوگیری کنید.

دمای اتاق خواب را بین ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۲۱ تا ۲۳.۹ درجه سانتیگراد) تنظیم کنید و برای مرطوب نگه‌داشتن هوای اتاق خواب می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هوای تازه در اتاق جریان دارد تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید.

۹- داروهای مکمل را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد از داروهای مکمل به عنوان درمان‌های پیشگیری‌کننده بهره می‌برند. با این وجود مطالعات در مورد اثربخشی ویتامین C و زینک (روی) به عنوان داروهای درمان‌کننده سرماخوردگی ادامه دارد. از این داروها در صورتی استفاده کنید که پس از مصرفشان احساس بهتری دریافت کردید.

هم‌اکنون شواهد محدودی در مورد نتایج مصرف ویتامین C وجود دارد که دوره نقاهت را کاهش می‌دهد همچنین مطالعات روی مکمل غذایی زینک نشان می‌دهد در صورتی که ۲۴ ساعت بعد از سرماخوردگی مصرف شود می‌تواند علائمی مانند حالت تهوع و طعم ب دهان را از بین ببرد.

۱۰- پزشک را ملاقات کنید. معمولا سرماخوردگی بدون نیاز به ویزیت‌شدن بهبود می‌یابد. با این حال شرایطی وجود دارد که شما باید پزشک خود را ملاقات کنید. این موارد شامل گلودرد و تب بالای ۳۸.۵ درجه سانتی‌گراد برای بزرگسالان است. با بدتر شدن علائم مانند سردرد، استفراغ، سینوزیت و درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی نیاز است که حتما توسط پزشک ویزیت شوید.

در صورت تب‌کردن نوزادان سه‌ماهه یا کودکان خردسال باید شرایط آنها توسط یک متخصص اطفال مورد بررسی قرار بگیرد.

گام دوم

۱- این را به خود یادآوری کنید که درمان مشخصی برای سرماخوردگی وجود ندارد اما شیوه‌های موثری برای پیشگیری از بروز آن وجود دارد. انجام اقدامات اساسی مانند شستن دست‌ها، تمیزکردن محیط اطراف، شستشوی دهان با آب‌نمک کارهایی است که همگی می‌توانند خطر ابتلا به سرماخوردگی را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

بر خلاف آنفولانزا، واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی تاثیری ندارند زیرا این مسئله از طریق یک ویروس ایجاد می‌شود و آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان‌های عفونی موثرند.

۲- دست‌ها را مرتبا بشویید. یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی می‌تواند مرتبط به شستشوی مرتب دست‌ها باشد. این عمل در حقیقت سبب می‌شود تا گسترش باکتری‌ها و ویروس‌ها را به حداقل برسانید.

دست‌ها را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از محصولات ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دست‌هایتان را پس از حضور در مکان‌های شلوغ مانند مکان‌هایی برای حمل‌ونقل عمومی شسته‌اید.

۳- بینی و دهان خود را بپوشانید. هنگام سرفه یا عطسه همیشه بینی و دهان خود را با دستمال پوشش دهید. این کار سبب می‌شود تا از توزیع آلودگی‌ها جلوگیری شود. پوشش بینی و دهان شما در هنگام سرماخوردگی خطر ابتلا افراد دیگر به این ویروس را به حداقل می‌رساند. همچنین می‌توانید دیگران را تشویق کنید تا در هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانند.

۴- از حضور در فضاهای شلوغ تا جای ممکن بپرهیزید. سرماخوردگی به‌شدت بیماری مسری است؛ به‌خصوص برای کودکان و در مکان‌هایی که جمعیت بالایی دارد، به‌راحتی گسترش می‌یابد. کاهش زمان حضور در فضاهای عمومی شلوغ می‌تواند تا حدودی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کند.

اگر سرما خورده‌اید، بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید تا از گسترش آن جلوگیری کنید. پس سعی کنید از تماس با افراد آلوده خودداری و ظروف و وسایل شخصی‌تان را از فردی که سرما خورده است، جدا کنید.

۵- سطوح مختلف را ضدعفونی کنید. جرم‌ها و باکتری‌ها به‌سادگی در فضاهای مشترک مانند حمام یا روی سطوح آشپزخانه پخش می‌شوند. تمیز و ضدعفونی‌کردن این فضاها اغلب می‌تواند به جلوگیری از گسترش سرماخوردگی کمک کند. بر فضاهایی متمرکز شوید که مشترک است مانند حمام، دستشویی و سینک ظرفشویی آشپزخانه. همچنین می‌توانید دستگیره‌های در را ضدعفونی کنید.

منبع: فرادید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه 31 فروردین + فیلم