رویگردانی بانک‌ها و بورسی‌ها از دولت؟


رویگردانی بانک‌ها و بورسی‌ها از دولت؟

اتفاق عجیب در بازار دولتی منتهی به یکم آذر ماه رخ داده است. در این بازار که دولت از مسیر فروش اوراق از بانک‌ها و بورسی‌ها در آمدزایی می‌کند هیچ اوراقی به فروش نرسید. برخی بالابودن تاریخ سررسید را یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش مشارک نهاد‌های مالی در این بازار می‌دانند.

رویگردانی بانک‌ها و بورسی‌ها از دولت؟

بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته بیست و هفتم هیچ فروشی را ثبت نکرده است. دولت در هفته‌های متوالی با فروش اوراق بدهی دولتی به خریداران اقدام به درآمدزایی کرده و از این مسیر سعی می‌کند تا نیاز‌های نقدینگی خود را برطرف کند.

برخی این مسیر درآمدزایی در دولت را اتفاقی مهم در اقتصاد ایران می‌دانند. چرا که معتقدند هر چه دولت در بازار اولیه اوراق بیشتری بفروشد در نتیجه پول کمتری چاپ شده و پایه پولی رشد کمتری را تجربه خواهد کرد. این مانع بر سر رشد پایه پولی یک موضوع مهم در جلوگیری از رشد تورم به شمار می‌آید.

هفته صفر دولت در بازار اولیه اوراق بدهی

در هفته منتهی به یکم آذر ماه، مجموع اوراق خریداری شده از دولت برابر با صفر بوده است. در این بازار که عمده خریدارانش بانک‌ها و موسسات بورسی هستند، مشتریان نه مشارکتی داشته و نه نسبت به اوراق عرضه شده تمایلی را نشان داده اند.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در این هفته دو دسته اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه منتشر شده است. عدم خرید اوراق از دولت در حالی ثبت شده که نرخ سود اوراق عرضه شده در بازار اولیه سطح بالایی را رقم زده است.

نرخ سود بالای اوراق عرضه شده در بازار اولیه

در هفته بیست و هفتم بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در این هفته دو دسته اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه عرضه شده است. نرخ سود اوراق عرضه شده در این بازار به ترتیب برابر با ۲۲.۵۳ درصد و ۲۲.۲۴ درصد بوده است. طبق داده‌های بانک مرکزی در این بازار، این بالاترین نرخ‌های سود اوراق عرضه شده در بازار اولیه دولتی به شمار می‌آید.

در کنار نرخ سود بالا‌ی اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه، اما تاریخ سررسید اوراق بالا بوده و در سطح ۳ سال قلمداد می‌شود. برخی این تاریخ سررسید بالا را عامل رویگردای بانکی‌ها از خرید اوراق بدهی دولتی در این بازار می‌دانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...