ذخیره 2.6 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها


ذخیره 2.6 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها

ذخیره ۲.۶ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها،قطع انشعاب آب۱۲هزار تهرانی بد مصرف و ۴۰ میلیارد تومان به پرونده‌های خسارت برق پرداخت شده است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

ذخیره 2.6 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها

به گزارش ایران اکونومیست، ذخیره ۲.۶ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها، قطع انشعاب آب ۱۲ هزار تهرانی بد مصرف، ۴۰ میلیارد تومان به پرونده‌های خسارت برق پرداخت شده است، ۶۳ درصد خانوارهای تهرانی بیشتر از الگو آب مصرف می‌کنند و جلوگیری از انتشار ۱۶۴ میلیون تن آلاینده هوا و گاز گلخانه‌ای از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بوند.

۶۳ درصد خانوارهای تهرانی بیشتر از الگو آب مصرف می‌کنند

سید علی سیدزاده گفت: از ۶۳ درصد خانوارهایی که بالای الگو‏، آب مصرف می‌کنند، چهار درصد یا ۱۵۰ هزار خانوار بد مصرف هستند که بیش از دو برابر الگو‏، آب مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی اکنون مصرف لحظه‌ای آب در تهران ۳۹ هزار لیتر بر ثانیه است که میانگین مصرف در سال گذشته ۳۵ هزار لیتر بر ثانیه بوده است. وضعیت بارندگی در تهران ۷.۳ میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و با میانگین بلندمدت‌، ۷۸ درصد کاهش داشته است.

تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر ابلاغ شد

در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم در خصوص ضرورت پیوست زیست‌محیطی در توسعه صنعتی و اولویت محیط‌زیست بر توسعه، در قالب طرح‌های تشویقی، ایجاد و گسترش جذابیت اقتصادی و اهداف سازمانی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر را در برنامه دارد.

بر این اساس، بیشترین افزایش نرخ مربوط به فناوری زیست توده است، به گونه‌ای که میانگین نرخ خرید تضمینی از این فناوری ۱۳۰ درصد رشد داشته و در بین فناوری‌های زیست توده، فناوری مربوط به "فرآیندهای حرارتی (ترموشیمیایی) از جمله زباله سوزی، گازی سازی و پیرولیز" با رشد ۱۸۳ درصدی رتبه نخست رشد نرخ خرید تضمینی را به خود اختصاص داده است. بر این اساس نرخ خرید تضمینی این فناوری از ۷,۷۷۰ ریال به ۲۲,۰۰۰ ریال رسیده است.

افزایش یک درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

غلامرضا کوشکی رئیس مرکز کنترل دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: گزارش‌ها حاکی از رسیدن میزان مصرف به بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز در بخش خانگی و تجاری، طی هفته جاری است.

رئیس مرکز کنترل دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه میزان افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری نسبت به هفته گذشته، یک درصد بوده است، گفت: با توجه به کاهش دما در روزهای آینده، به طور قطع، شاهد افزایش مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری خواهیم بود.

۴۰ میلیارد تومان به پرونده‌های خسارت برق پرداخت شده است

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی صنعت برق گفت: رقمی حدود ۴۰ میلیارد تومان از مجموع ۵۸ میلیارد تومان بدهی قابل پرداخت، از پرونده خسارت برق پرداخت شده است.

یاقوتی در مورد تعداد پرونده خسارات برق گفت: پرونده‌های ثبت شده در سال گذشته ۹۴ هزار مورد بوده که ۱۸۹۰ مورد از آنها مربوط به آتش سوزی بوده و بقیه مربوط به تجهیزات و نزدیک به ۷۰ پرونده هم مربوط به فوت بوده است.

ضربه جدی‌قطعی‌گاز به صنایع بورسی کشور / مقایسه اشتباه قطعی گاز وبرق

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: پلکانی کردن افزایش قیمت گاز سیاست مناسبی است به شرطی که اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی تورم‌زا نباشد. به این معنی که وقتی سیاست افزایش قیمت برای مصرف کننده‌های گاز خانگی را اجرا می‌کنیم باید ابزار لازم برای کاهش مصرف گاز را هم برای آنها تعریف کنیم. اگر اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی بدون اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی انجام شود، در واقع به این معنی است که هزینه‌اش از مخاطب دریافت می‌شود و به این صورت تمام مردم یک افزایش قیمت تحمیلی بابت اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز را متحمل می‌شوند، به این دلیل با اجرای این طرح به این صورت فقط تورم برای ما به ارمغان می‌آید و موفقیتی در اجرا نخواهیم داشت.

وی درباره زیان صنایع بورسی و غیر بورسی از ناترازی گاز گفت: ضربه‌ای که زمستان‌ها از کسری تراز گاز طبیعی به صنایع بورسی و غیر بورسی وارد می‌شود خیلی جدی است. درست است که صنایع تابستان امسال را با اجرای برنامه‌هایی بحران کمبود برق را پشت سر گذاشتند، ولی واقعیت این است که این اتفاق در بحث گاز امکان پذیر نیست زیرا گاز به عنوان خوراک صنایع استفاده می‌شود.

صنعت برق پس از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است

علی اکبر محرابیان در حاشیه افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای انقلاب صنعت برق وابستگی صد درصدی داشت در حالی که اکنون ۹۵ درصد قطعات برقی محصول داخلی است. همچنین مهمترین هدف گذاری ما آن است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز شاهد بهینه سازی مصرف باشیم تا شدت مصرف کاهش یابد. محرابیان افزود: تلاش می‌شود تولید برق کشور معطوف به رشد تولید و صنعت کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: امسال تابستان در بخش خانگی شاهد کاهش مصرف بدون قطعی برق بودیم. میزان صرفه جویی حاصل شده در بخش خانگی و تجاری به بخش صنعت و تولید کشور اختصاص داده شد و این مسیر ادامه خواهد یافت.

محرابیان گفت: سنکرون اولیه با شبکه روسیه انجام شده و اقدامات فنی برای سنکرون مشترک شبکه برق بین ایران، آذربایجان، ارمنستان و روسیه انجام می‌دهیم تا بتوانیم با روسیه ارتباط برقی داشته باشیم و این باعث پایداری برق کشور می‌شود. موضوع تهاتر جز برنامه‌های اصلی مذاکره کنندگان است، زمان‌هایی که ما نیاز داریم برق را از کشورهای مختلف از جمله آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان وارد می‌کنیم و زمان‌هایی که مازاد داریم به کشورهای نیازمند صادر می‌کنیم. البته تبادل برق همانگونه که در قراردادهای سال گذشته داشتیم ادامه می‌دهیم.

ذخیره ۲.۶ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در مجموعه نمایشگاه یک حرکت جمعی برای ساخت داخل صورت گرفته است، اظهار داشت: تا پیک برق آینده نزدیک به ۶ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی افزوده خواهد شد.

اسکندری اضافه کرد: موضوع قیمت برق در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را کارشناسان اقتصادی بررسی و با توجه به مباحث کلان انرژی کشور تصمیم خواهند گرفت.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات جدی توسعه نیروگاهی کشور، تکمیل سیکل‌ترکیبی نیروگاه‌ها و به عبارتی ساخت بخش بخار است، عنوان کرد: خوشبختانه از لحاظ راندمان نیروگاه‌ها جز و کشورهای درحال توسعه و یا از میانگین به بالا در دنیا هستیم و جهت‌گیری مجموعه برق حرارتی کشور به سمتی است که بخش بخار نیروگاه‌هایی که بدون مصرف سوخت برق تولید می‌کنند را در برنامه اصلی خود قرار دهد و در سایر بخش‌ها هم نیروگاه‌های کلاس F و بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر در مخازن نیروگاه‌ها سوخت ذخیره شده است.

جلوگیری از انتشار ۱۶۴ میلیون تن آلاینده هوا و گاز گلخانه‌ای

سید جلال نورموسوی سرپرست مدیریت اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز اعلام کر: باتوسعه گازرسانی درکشور از انتشار ۱۶۴ میلیون تن آلاینده هوا و گازگلخانه‌ای جلوگیری کرده و گازرسانی روستایی تأثیر بسزایی درحفظ محیط زیست وکاهش سوخت‌های فسیلی داشته است

وی همچنین با قدردانی از مصوبه اخیر وزیر نفت برای تسهیل در اجرایی شدن پروژه‌های محیط زیستی منطقه پارس جنوبی به‌منظور کاهش انتشار SO۲ و مشعل‌سوزی، ادامه داد: با پیشرفت به‌هنگام پروژه‌های مصوب دولت که تاکنون حدود ۲۶ درصد پیشرفت داشته‌اند، شاهد بهبود محسوس و قابل توجهی در کیفیت محیط زیست منطقه عسلویه خواهیم بود.

پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در بخش انرژی

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه پنهانی که در حوزه انرژی به مردم پرداخت می‌شود رقم خیلی بالایی است. دو سال پیش عدد ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار رقم یارانه پنهان اعطایی به مردم بوده است که عدد خیلی بزرگ و قابل توجه بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: اما گزارشی که هم اکنون درباره میزان یارانه پنهان منتشر شده، نشان می‌دهد بالای ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در حوزه انرژی به مردم پرداخت می‌کنیم.

مصرف غیر مجاز ۱۵۰۰ مگاواتی برق در رمز ارز

آرش کردی مدیر عامل توانیر، در نشست خبری گفت: از سال ۱۴۰۰ رمز ارز در دست برسی بود و پیگیر نقش رمز ارزها در شبکه برق بودیم زیرا دوره‌های مختلفی را در این رابطه طی کرده‌ایم.

وی افزود: قدر السهمی برای رمز ارزها در شبکه برق وجود دارد؛ بخشی که مجاز هستند، براساس قوانین در اوج بار برقشان قطع می‌شوند اما بخش‌های غیرمجازی نیز هستند که سعی در شناسایی آنها داریم. که پیش بینی می‌شود میزان استفاده این بخش بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات باشد.

کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده می‌کنند

عبدالرسول پیشاهنگ مدیر شرکت مادر تخصصی برق حرارتی امروز در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری گفت: ما در تابستان ۶۹ هزار مگاوات نیاز مصرف داریم، اما در زمستان این مقدار به ۳۰ هزار مگاوات می‌رسد زیرا مقداری از آن ظرفیت کولینگ است و از ابتدای مهر ماه تا پایان اردیبهشت ماه نیروگاه‌های فرسوده و نیروگاه‌های راندمان پایین از مدار خارج می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ترجیح ما استفاده از سوخت مایع است، در این زمینه توضیح داد: از ۱۳۲ نیروگاه تنها ۱۴ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و سایر نیروگاه‌ها از گازوئیل استفاده می‌کنند یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: تهران از سال ۸۸ تا کنون مصرف مازوت نداشته و سوخت دوم در نیروگاه‌های تهران گازوئیل است.

برای تعمیر ۱۰ هزار مگاوات تعمیر نیروگاهی در ونزوئلا آمادگی داریم

مسعود مرادی، مدیر عامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در نشست خبری در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران افزود: کشور ونزوئلا اعلام نیاز برای تعمیر ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه داشته که تفاهم‌نامه‌ای هم در این زمینه منعقد شده است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود این موضوع در سفر رئیس مجلس به این کشور پیگیری شده تا اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی گفت: توانایی داریم این ۱۰ هزار مگاوات نیاز تعمیرات ونزوئلا را به طور کامل انجام دهیم.

میزان آلایندگی نیروگاه‌ها از سایر بخش‌ها بسیار کمتر است

ساناز جعفرزاده، مدیرکل برنامه ریزی تولید شرکت برق حرارتی در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری در خصوص راهکارهای صورت گرفته برای کاهش آلودگی نیروگاه‌ها اظهار کرد: علی‌رغم این‌که نیروگاه‌ها را عامل اصلی آلودگی هوا می‌دانند، میزان آلایندگی این بخش از سایر بخش‌ها بسیار کمتر است.

وی با بیان این‌که پنج شاخص تعیین آلودگی در کشور وجود دارد که اگر یکی از این شاخص‌ها رعایت نشود آلودگی اتفاق می‌افتد، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در طول ۱۰ سال گذشته شاخص ذرات عامل آلودگی بوده است، زمانی که این شاخص افزایش یابد میزان آلودگی افزایش پیدا می‌کند.

جعفرزاده اضافه کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته گوگردزدایی سوخت باید در پالایشگاه‌ها صورت بگیرد چرا که این کار مشکل اساسی آلودگی سوخت مازوت را به طور کامل برطرف خواهد کرد.

همکاری وزارت نیرو و شرکت پالایش و پخش برای تأمین سوخت زمستانی

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در نشست حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه صنعت برق اظهار داشت: ناترازی مالی باعث شده سراغ روش‌های مدیریت مصرف جدید و راهکارهایی برای توسعه سرمایه گذاری دنبال کنیم و نیروگاه بسازیم.

وی در ادامه گفت: اکنون همکاری خوبی بین وزارت نیرو، وزارت نفت و پالایش و پخش فرآورده برای تأمین انرژی زمستان صورت می‌گیرد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در حوزه تشویق از ۵۶ میلیون قبض ۲۲ میلیون قبض مشمول تشویق شدند یعنی ۴۰ درصد شامل پاداش صرفه جویی شدند.

انشعاب آب ۱۲ هزار تهرانی بدمصرف قطع شد

طبق اعلام مرکز کنترل آب تهران، طی امروز میزان حجم ذخایر مخازن ۸۶۱۳۷۸ مترمکعب و میزان تولید هم ۳۴۶۱۴ لیتر بر ثانیه شد، میزان مصرف لحظه‌ای در این لحظه ۳۸۷۱۴ لیتر بر ثانیه است.

بنابراین گزارش، در شهر تهران ۴ درصد مشترک بدمصرف و ۶۰ درصد مشترک پرمصرف داریم که متأسفانه ۶۰ درصد از آب شرب را مصرف می‌کنند.

بر همین اساس، از ابتدای مهر تاکنون انشعاب آب بیش از ۱۲ هزار خانوار بدمصرف تهرانی به طور موقت قطع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا