وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟


وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟

اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید برای بارداری اقدام کنید، شاید برایتان مفید باشد که بدانید وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟

وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
شاید تا به حال در اطرافیان خود شاهد این موضوع بوده‌اید کسانی که اضافه وزن یا کمبود وزن شدید دارند در هنگام اقدام به بارداری دچار مشکلاتی می‌شوند یا بارداری صورت نمی‌گیرد. شاید برخی بر این باور باشند که این نکته تاثیر چندانی بر بارداری ندارد و مشکلات دیگری دلیل اصلی اقدامات بی‌نتیجه زوجین است، اما اینطور نیست. در ادامه به صورت جامع خواهیم گفت که وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • چگونه بفهمیم وزن خوبی برای بارداری داریم؟
  • وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
  • چاقی در دوران بارداری چه تاثیری بر سلامت مادر و جنین می‌گذارد؟
  • نکاتی برای داشتن وزن سالم قبل از بارداری

بیشتر بخوانید: سونوگرافی های دوران بارداری

وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
اکثر مردم می‌دانند که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد یا کمبود وزن شدید باعث ضعف سیستم ایمنی و عضلانی بدن می‌شود. اما بسیاری از این موضوع بی اطلاعند که این امر می‌تواند باروری و شانس داشتن یک نوزاد سالم را نیز کاهش دهد. اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، باید درباره این موضوع که وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟ بیشتر بدانید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب

چگونه بفهمیم وزن خوبی برای بارداری داریم؟


وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص کمبود یا اضافه وزن، محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) است. جداول زیادی به صورت آنلاین موجود است که قد و وزن خود را در آن وارد می‌کنید تا BMI خود را به دست آورید. BMI بین ۱۹ تا ۲۴ طبیعی در نظر گرفته می‌شود. کمتر از ۱۹ کم وزن محسوب می‌شود و فردی که BMI آن بین ۲۵ تا ۲۹ است، دارای اضافه وزن بوده و بیشتر از ۳۰ نیز چاق در نظر گرفته می‌شود.

مطالب پیشنهادی: ریزش مو در بارداری و هر آنچه باید درباره آن بدانید | نی‌نی‌بان

وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟


وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
برخی از زنان دارای کمبود وزن یا اضافه وزن مشکلی برای باردار شدن ندارند. اما بسیاری دیگر مشکلاتی در باردار شدن خواهند داشت که اغلب به دلیل مشکلات تخمک گذاری یا عدم آزادسازی تخمک از تخمدان‌ها به وجود می‌آید.

کمبود وزن در زنان اغلب باعث چرخه‌های قاعدگی نامنظم می‌شود و ممکن است باعث توقف کامل تخمک گذاری شود. در بسیاری از موارد زنانی که BMI کمتر از حد طبیعی دارند در مقایسه با زنان با وزن طبیعی، بیشتر از یک سال طول می‌کشد که بارداری موفق داشته باشند. به منظور رفع این مشکل زنان دچار کمبود وزن باید برای درک علت این وضعیت و توسعه راهکارهایی برای اصلاح آن به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.

وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
BMI بیشتر از حد طبیعی نیز ممکن است به چرخه‌های قاعدگی نامنظم و تخمک گذاری منجر شود. با این حال، حتی زنان چاق با چرخه تخمک‌گذاری طبیعی، نرخ بارداری کمتری نسبت به زنان با وزن طبیعی دارند، بنابراین تخمک گذاری تنها مشکل موجود نیست. مراجعه به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی قبل از باردار شدن می‌تواند به شناسایی سایر اختلالات مرتبط با چاقی که بر بارداری تأثیر می‌گذارد مانند بیماری تیروئید، مقاومت به انسولین و دیابت کمک کند.

بیشتر بخوانید: بارداری در اولین نزدیکی، چقدر احتمال داره؟

چاقی در دوران بارداری چه تاثیری بر سلامت مادر و جنین می‌گذارد؟


وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
اگر دچار اضافه وزن باشید و مشکلی نیز برای باردار شدن نداشته باشید، ممکن است در دوران بارداری دچار مشکلاتی شوید یا سلامت جنین به خطر بیفتد. مطالعات نشان می‌دهد که چاقی و اضافه وزن در دوران بارداری عوارض زیادی را برای مادر و جنین در پی خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقط جنین
  • ابتلای مادر به فشار خون بالا در دوران بارداری
  • ابتلای مادر به پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری)
  • ابتلای مادر به دیابت بارداری
  • عدم امکان زایمان طبیعی
  • مرده زایی

وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
همچنین نوزادانی که از مادران دارای اضافه وزن متولد می‌شوند ممکن است با خطر چاقی در دوران کودکی و بزرگسالی، نقایص مادرزادی و سایر مشکلات سلامتی مواجه شوند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: مصرف زردچوبه در بارداری، چه مزیت هایی دارد؟

نکاتی برای داشتن وزن سالم قبل از بارداری


وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
اگر دچار کمبود وزن یا چاقی هستید، قبل از هچیز برای اقدام به بارداری باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده تا از تمامی عواملی که از بارداری شما جلوگیری می‌کنند، آگاه شوید. در کنار این اقدامات نکات زیر نیز می‌تواند به داشتن وزنی سالم قبل از باداری کمک کنند.

  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید که از ۵ گروه غذایی سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها، نان و غلات سبوس‌دار، لبنیات، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و تخم مرغ، دانه‌ها و آجیل‌ها، تهیه شده باشد.
  • مصرف غذاهای ناسالم از جمله چیپس، بیسکویت، گوشت‌های چرب، شیرینی‌ها، کیک‌ها و فست فودها را کاهش دهید و آن‌ها را فقط در مقادیر کم مصرف کنید.
  • وعده‌های غذایی منظم بخورید و میان وعده‌های سالم و مقوی را جایگزین تنقلات ناسالم کنید.
  • آب را تا آن جایی که می‌توانید جایگزین نوشیدنی‌های شیرین و الکلی کنید.
  • برای کاهش وزن از یک بشقاب کوچکتر برای کمک به کاهش حجم غذا استفاده کنید.
  • هر روز فعالیت‌های بدنی منظم مانند پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود داشته باشید.
  • برنامه غذایی سالم و ورزش را با همسرتان شروع کنید تا شانس باردار شدن و داشتن فرزند سالم را افزایش دهید.

مطالب پیشنهادی: نکاتی طلایی که هنگام خرید لباس بارداری به کمکتان می‌آیند

کلام آخر


وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟
همان طور که اشاره کردیم، نداشتن وزن طبیعی نه تنها مشکلات سلامتی بسیاری را برای زنان به همراه دارد بلکه بر شانس بارداری آن‌ها نیز تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت. در این مقاله سعی داشتیم با بررسی این موضوع که وزن چه تاثیری روی قدرت باروری خانم‌ ها دارد؟ شما را نسبت به عوارض و خطرهایی که نداشتن وزن طبیعی برای مادر و جنین ایجاد می‌کند، آگاه‌تر کنیم. فراموش نکنید که هر چه به وزن مناسب نزدیکتر باشید، شانس شما برای باردار شدن و داشتن یک نوزاد سالم بیشتر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا