مهرداد به جای رستم؛ آیا اوضاع وزارت راه به سامان می‌شود؟


مهرداد به جای رستم؛ آیا اوضاع وزارت راه به سامان می‌شود؟

به نظر می‌رسد تصمیم اخیر رئیسی با انتقاد‌ها و مخالفت‌های بسیاری در افکار عمومی مواجه شود. اما در نهایت تصمیم گیرنده نمایندگان مجلس هستند که قرار است در هفته آینده به بررسی گزینه جدید وزارتخانه بپردازند.

فرارو- سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های پیشنهادی دولت برای جایگزینی رستم قاسمی گفت: «تا این لحظه آقای مهرداد بذرپاش گزینه اصلی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است.»

همین صحبت‌ کافی بود تا موجی از انتقاد‌ها و اکنش به حضور بذرپاش در شبکه‌های اجتماعی به راه بیافتد. یکی از کاربران با اشاره به عدم سابقه و مرتبط بذرپاش با این وزارتخانه نوشت: «مثلا قاسمی بره بذرپاش بیاد؟! میشه بگید بذرپاش از راه شهرسازی چی میدونه؟! قاسمی هم از راه شهرسازی چیزی ندونست و آخرشم این شد.»

به نظر می‌رسد تصمیم اخیر رئیسی با انتقاد‌ها و مخالفت‌های بسیاری در افکار عمومی مواجه شود. اما در نهایت تصمیم گیرنده نمایندگان مجلس هستند که قرار است در هفته آینده به بررسی گزینه جدید وزارتخانه بپردازند.

رحمت اله فیروزی در این باره به فرارو گفت: «من نظر خاصی ندارم و باید صبر کرد دیدی چه می‌شود و برنامه ایشان به چه شکل است. اما به هرحال آقای رئیس جمهور به ایشان اعتماد کرده و ما هم باید به انتخاب و تصمیم آقای رئیسی اعتماد کنیم». او در پاسخ به این سوال که آیا سابقه و تحصیلات مرتبط برای اعضای کمیسیون با به طور کلی نمایندگان اهمیتی دارد یا خیر، عنوان کرد: «اهمیت دارد، اما همانطور که گفتم بهتر است که به انتخاب آقای رئیس جمهور اعتماد کنیم. با این‌حال صبر کنید تا آقای بذرپاش به مجلس بیایند و برنامه شان را ارائه کنند.»

اگر رئیسی گزینه‌ای با سابقه مرتبط دارد، انتخاب بذرپاش از بزرگترین اشتباهاتش است

مهرداد به جای رستم؛ آیا اوضاع وزارت راه به سامان می‌شود؟در همین خصوص محسن کوهکن نماینده ادوار مجلس در گفتگو با فرارو عنوان کرد: «وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای است که هم در حوزه شهرسازی و هم راه و مسکن و... یک مجموعه بسیار گسترده است. اگر کسی فکر کند که برای جایگاه وزارت باید فرد دارای تحصیلات شهرسازی یا معماری باشد، اشتباه فکر می‌کنند و یک بعدی نگاه کردن است. زیرا به عقیده من به طور کلی در بحث چنین جایگاه‌هایی، مسئله توانمندی در حوزه مدیریت بسیار حائز اهمیت است. یعنی به عقیده من اگر فردی دارای یک ذهن دوار باشد و یک فرد کلان‌نگر باشد و مسائل و مشکلات را درست بفهمد و تحلیل کند، بهترین گزینه برای وزارت است.»

وی تاکید کرد: «درست است که تحصیلات و تجربیات مرتبط می‌تواند مدیری که به مشخصه‌ها او اشاره کردم را به بهترین گزینه برای وزارتخانه تبدیل کند، اما منظور من این است که توان مدیریتی به مراتب از تحصیلات و سابقه مرتبط مهم‌تر است. به طور کلی در چنین وزارت خانه‌هایی مشاوران و معاونان و زیرمجموعه‌هایی در حوزه‌های مختلف وزارتخانه، حضور دارند که اطلاعات لازم را در اختیار وزیر قرار می‌دهند؛ بنابراین مهم این است که یک فرد بتواند در شرایط مختلف تمامی این نظرات را دریافت و بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.»

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: «در کنار این‌ها باید در نظر داشت که وزیر قرار است تصمیم در سطح کلانی و ستادی بگیرد نه تخصصی – سطحی. نباید فراموش کرد که ما در دولت مختلف بار‌ها وزرایی را در راس امور داشتیم که با وجود عدم تحصیلات و سابقه مرتبط، کارنامه خوبی از خود به جا گذاشتند. این‌ها نشان دهنده آن است که وزارتخانه بیشتر از اینکه نیازمند تحصیلات و سابقه باشد، به یک مدیر نیاز دارد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا مهرداد بذرپاش مشخصه‌های مدیر مناسب و موفق را دارد یا خیر، گفت: «راستش آقای بذرپاش عمدتا هرجا که حضور داشتند به قول آقای ناطق نوری «جلو پنجره» فعالی داشتند. به این معنی که هرجا آقای بذرپاش فعالیت داشته، بخش تبلیغاتشان به شدت پرکار بود. الان، اما نمی‌خواهم به این بپردازم که آیا این مسئله پرکار بودن تبلیغات آقای بذرپاش در هر سمتی که حضور داشتند، خوب است یا خیر، به عقیده من ایشان یک ویژگی دارند که شاید این در وزارتخانه به کارشان بی آید. آقای بذرپاش به شدت انسان پرکار و پیگیری هستند؛ لذا ممکن است بتوانند عملکرد خوبی در وزارتخانه داشته باشند.»

کوهکن در پایان تاکید کرد: «به نظر من اگر آقای رئیسی گزینه‌ای دارند که تحصیلات و سابقه اجرایی مرتبط دارد، اما آقای بذرپاش را برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب می‌کنند، یکی از بزرگترین اشتباهاتشان را رقم خواهند زد. زیرا این وزارتخانه در دولت بسیار مهم و کلیدی است. اما گر چنین فردی را در اختیار ندارند، آقای بذرپاش شاید به همان دلیلی که عرض کردم، بتوانند موفق عمل کنند.»

این وزارتخانه اصلا یک وزارتخانه عادی نیست

مهرداد به جای رستم؛ آیا اوضاع وزارت راه به سامان می‌شود؟اما علی‌محمد نمازی فعال اصلاح طلب دیدگاه متفاوتی دارد. او در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «واقعیت این است که عملکرد آقای رستم قاسمی اگر ضعیف‌تر و بدتر از باقی وزرا نبوده باشد، به همان اندازه ضعیف بود. یکی از دلایلش هم این بود اصلا سابقه و تحصیلات مرتبط با این وزارتخانه را نداشتند. این وزارتخانه اصلا یک وزارتخانه عادی نیست و به طور قطع از اهمیت بسیاری برخوردار است و به تبع این اهمیت، کار در آن هم بسیار سخت و سنگین است و آقای قاسمی صلاحیت و توانمندی لازم برای حضور در جایگاه وزارت در این وزارتخانه را نداشتند.»

وی تاکید کرد: «در ابتدا خیلی هم با توپ پر آمدند و مدعی شدند که می‌توانند در سال‌های حضورشان ۴ میلیون مسکن بسازند. اما حالا بیش از یک سال گذشته و من حداقل هیچ اخباری مبنی بر اینکه جایی یک کلنگ برای این خانه‌ها زده شده، نشنیدم. در مجموع می‌خواهم بگویم که آقای رستم قاسمی عملا در این مدت جز حاشیه هیچ دستاوردی نداشتند و اگر از ایشان درباره کارنامه خود در این مدت بپرسید من مطمئنم که حرفی برای گفتن ندارند. من با قطعیت می‌گویم که ایشان نه در مسکن نه در راه و فرودگاه و... هیچ کاری در این یک سال و خرده‌ای انجام ندادند.»

نمازی در خصوص انتخاب مهرداد بذرپاش عنوان کرد: «برای من عجیب است تا امروز صحبت از رفتن هر وزیری به میان آمد، نام مهرداد بذرپاش برای جایگزینی مطرح شد. ایشان یک مدت در صنعت خودرو بودند. بعد سازمان محاسبات که کار حساب‌رسی و آمار و ارقام هستند، رفتند. در هیچ کدام هم تحصیلات و تجربه مرتبط نداشتند و کارنامه درخشانی هم نداشتند. آیا واقعا تا این حد دچار قحط الرجال شدیم یا آقای رئیسی هیچ فرد کارآمدی ندارند که برای هر گوشه‌ای از دولت نام بذرپاش مطرح می‌شود و الان هم به احتمال زیاد به وزارت راه و شهرسازی می‌روند؟!»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403