کتاب نتیجه 10 سال پژوهش میدانی بر نفیس ترین کاشی کاری های باقیمانده از دوران قاجار است


کتاب نتیجه 10  سال پژوهش میدانی بر نفیس ترین کاشی کاری های باقیمانده از دوران قاجار است

 کیانوش معتقدی کتاب«کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار»را نتیجه ۱۰ سال پژوهش میدانی روی نفیس‌ترین کاشی‌های باقیمانده از دوره قاجار دانست و گفت: این کتاب به مطالعه وبررسی تحولات تصویری درکاشی‌های ابنیه سلطنتی عصرقاجار در دارالخلافه طهران می پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب "کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار" به نویسندگی "کیانوش معتقدی" در ۲۷۲ صفحه به تازگی از سوی نشر دانیار منتشر شده است.

در مقدمه کتاب "کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار" آمده است: "کاشی و کاشی‌کاری طهران در عصر قاجار "پژوهشی تاریخی- توصیفی برای شناسایی و معرفی سبک کاشی و کاشی کاران طهران در عهد قاجار است که به بررسی ساختار تزئینی کاشی های هفت رنگ و زیر لعابی در ابنیه باقیمانده از این دوره می پردازد.

با وجود آنکه سبک کاش‌کاری کاخ ها، مساجد و خانه های تهران در دوران فتحعلی شاه تحت تاثیر مستقیم مکتب کاشی‌کاری شیراز بود، سفالگران و کاشی سازان عهد ناصری در سبک تهران رونق تازه ای به این هنر دادند و حجم بالای کارگاه ها در کنار نو آوری های تکنیکی در ساخت بدنه و تاثیر فناوری های نو (چاپ و عکاسی) و شیوه نقاشی زیر لعابی، مسبب زایش سبکی اختصاصی برای کاشی و کاشی نگاران تهران گردید . در اینجا موضوع کاشی به عنوان یک عنصر تزئینی در معماری ایرانی با توجه به کارکردهای تصویری و سبک نقاشی آن طبقه بندی شده است . نقوش کاشی های تهران در این پژوهش به پنج گروه اصلی تقسیم شده است؛نقوش انسانی و فیگوراتیو(چهره پادشاهان،رجال و خارجی ها)نقوش حیوانی و پرندگان، نقوش گیاهی و اسلیمی،نقوش هندسی و کتیبه.

کتاب نتیجه 10  سال پژوهش میدانی بر نفیس ترین کاشی کاری های باقیمانده از دوران قاجار است

"کیانوش معتقدی"، نویسنده و پژوهشگر هنر اسلامی درباره این کتاب به خبرگزاری شبستان توضیح داد : کتاب «کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار » نتیجه ده سال پژوهش میدانی نویسنده روی مجموعه نفیس ترین کاشی‌های باقیمانده از دوره قاجار است، به مطالعه و بررسی تحولات تصویری در کاشی‌های ابنیه سلطنتی عصر قاجار در دارالخلافه طهران می پردازد. در این کتاب علاوه بر بررسی پیشینه ساخت کاشی و خشت های لعابدار از دیرباز تا سده سیزدهم هجری، شیوه های ساخت و تولید ، سبک نقاشی و مهمترین کاشیکاران طهران در عهد ناصری تا انقلاب مشروطه ارائه شده است. در این اثر بیش از ۴۰۰ نمونه از انواع کاشی های هفت رنگ و زیرلعابی مختص کاخ ها و بناهای تهران با کیفیت عالی منتشر شده است. از جمله بناهایی که کاشی‌های آنها برای نخستین بار در این کتاب منتشر شده اند میتوان به کاشی های کاخ سلطنت آباد ، کاخ گلستان ، عمارت مسعودیه، خانه مقدم، خانه قوام السلطنه، خانه فرمانفرمائیان، مسجد سپهسالار ، اشاره کرد.

وی افزود: چارچوب نظری این کتاب بر اساس طبقه بندی موضوعی کاشی ها و سبک شناسی آثار هنرمندانی چون علی محمد اصفهانی ، استاد آقاجان کاشی پز، استاد محمدحسن اصفهانی،استاد مصطفی ، محمدقلی شیرازی و ... سامان یافته است.

کیانوش معتقدی تصریح کرد: در این مجموعه، نمونه هایی از قدیمی ترین رسالات دوره قاجار در باره نحوه ساخت کاشی های هفت رنگ نیز معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است

کتاب نتیجه 10  سال پژوهش میدانی بر نفیس ترین کاشی کاری های باقیمانده از دوران قاجار است

این نویسنده اظهار کرد: از بخش های جذاب این کتاب میتوان به نمونه کاشی های عکسی و کارت پستالی اشاره کرد که در دوره ناصری ، کاشیکاران تصاویر را مستقیماً از نمونه عکسهای دوره قاجار اقتباس کرده‌اند و در اینجا برای نخستین بار اصل عکس ها و کارت پستالها در کنار کاشی ها برای مقایسه تطبیقی منتشر شده است.

کتاب کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار ، در قطع رقعی، ۲۷۲ صفحه گلاسه تمام رنگی ، توسط نشر دانیار منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری