اختلاف 13 هزار درصدی قیمت گازوئیل در ایران با کشورهای همسایه


اختلاف 13 هزار درصدی قیمت گازوئیل در ایران با کشورهای همسایه

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه قیمت گازوئیل در ایران ۳۰۰ و یا ۶۰۰ تومان در هر لیتر است اما این فرآورده در کشورهای همجوار ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان در هر لیتر فروخته می‌شود، گفت: این نشان دهنده اختلاف ۱۳ هزار درصدی قیمت و جذابیت قاچاق است.

اختلاف 13 هزار درصدی قیمت گازوئیل در ایران با کشورهای همسایه

به گزارش ایران اکونومیست، جلیل سالاری در حاشیه آخرین روز از برگزاری نمایشگاه محیط زیست با بیان اینکه رعایت مسائل زیست محیطی، اولویت صنعت نفت و شرکت‌های تابعه است، افزود: در طرح‌های جدید رعایت این موارد را پیش بینی کرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش ادامه داد: موارد زیست محیطی در پالایشگاه شازند در حال انجام است که از آن جمله می‌توان به طرح کک سازی این پالایشگاه اشاره کرد. همچنین پالایشگاه اصفهان نیز طر هایی دارد که در مرحله اقدامات اجرایی است.

سالاری با تاکید بر اینکه امیدواریم سازمان محیط زیست نیز همکاری‌های لازم برای اخذ مجوزهای محیط زیست را انجام دهد، گفت: با اقدامات و مطالعات محیط زیستی که مجموعه شرکت‌های پالایشی انجام دادند و گزارش آن به سازمان محیط زیست ارائه شده، اخذ مجوزهای زیست محیطی انجام شود تا اقدامات اجرایی را آغاز کنیم.

وی افزود: در طرح پالایشگاه بندرعباس نیاز است مجوزهای محیط زیستی گرفته شود.

معاون وزیر نفت به موضوع سوخت و حمل و نقل در بحث آلایندگی ها اشاره کرد و ادامه داد: در بحث سوخت و حمل و نقل شاخص‌های خوبی داریم. تمرکز ما اکنون در بحث آلایندگی از آلاینده های ساکن است. در این زمینه بحث نوفلرینگ را انجام دادیم و در حوزه استک ها در پالایشگاه را به صفر رساندیم.

بازیافت فرآورده های نفتی را از آلاینده ها و پسماندهای نفتی

وی با تاکید بر اینکه پایش‌هایی که محیط زیست در این بخش انجام می‌دهد حد استاندارد رعایت شده است، تصریح کرد: سوخت عمده کوره‌های مجموعه و مشعل‌ها به گونه ای طراحی کردیم که حداکثر راندمان را داشته باشد. از طرف دیگر تغییر سوخت از سوخت مایع به گاز طبیعی انجام شده است تا آلایندگی به حداقل برسد.

سالاری تاکید کرد: در دفع پسماند و لجن‌ها نسبت به بقیه شرکت‌ها شاخص هستیم و حرکت‌های خوبی انجام شده است. تلاش همکاران ما این است که از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی را بالا ببریم تا بتوانیم بازیافت فرآورده های نفتی را از آلاینده ها و پسماندهای نفتی انجام دهیم.

وی صنعت پالایشی کشور را یکی از موفق ترین صنایع در زمینه ایجاد فضای سبز دانست و گفت: در حوزه سقف و سطح محیط زیست در ایجاد فضای سبز تکلیف ۱۰ درصدی داشتیم که اکنون به ۳۰ درصد رسانده ایم. یعنی بالاتر از شاخص زیست محیطی در این بخش عمل می کنیم.

اتصال خطوط لوله نفتی به فیبر نوری برای پایش لحظه ای

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: در بخش حوزه چرخه انتقال و توزیع، در حال اتصال خطوط لوله به سیستم فیبر نوری هستیم تا با پایش مستمر، در صورت وجود خوردگی و یا نشتی به سرعت وارد عمل شویم و از آلودگی جلوگیری کنیم. همچنین تعرض هایی که در مواردی به خطوط لوله انجام می شود آلایندگی ایجاد می کند که سریعا بحث جمع آوری خاک ها آلوده را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: یکی از موارد دیگر بحث واحدهای بازیافت بخار است که تفاهم نامه ای با سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم تا بتوانیم آلودگی را به حداقل برسانیم و در بازه زمانی ۲ ساله این تفاهم نامه را اجرایی کنیم. ضمن اینکه تکلیف کردیم مجاری جدید الاحداث باید مجهز باشند و خودروهایی که به چرخه حمل و نقل اضافه می شوند نیز باید این تجهیز را داشته باشند.

سالاری به اقدامات انجام شده در سبد سوخت و تبدیل سوخت ناوگان حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: بحث جایگزینی سوخت مایع با سی ان جی را با شرکت های خودروساز داشتیم و در جمیع جهات شاخص ها نشان می دهد شرکت پالایش و پخش در حوزه سایبری، پدافند غیر عامل و زیست محیطی بر اساس معیارها و شاخص ها توانسته جایگاه اول را داشته باشد.

افزایش یک میلیارد لیتری مصرف بنزین در هر سال

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروساز یک تکلیف دارند، افزود: چالشی که در حوزه خودرو داریم این است که مصرف خودرو به شدت بالا است. از طرف دیگر ما سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه می کنیم و این در حالی است که بحث اسقاط خودروهای فرسوده را کنار گذاشتیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این یکی از چالش‌ها است که ظرفیت حمل و نقل کشور اضافه شده و خودروهای فرسوده از ناوگان خارج نکردیم. از سوی دیگر خودروهایی که امروز در چرخه حمل و نقل اضافه می شوند عملا مصرف سوخت بالایی دارند و از استانداردهای سوخت دنیا فاصله گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه این سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل کشور اضافه می‌شود، تصریح کرد: افزایش این تعداد خودرو به معنای رشد یک میلیارد لیتری درخواست سوخت است و هر سال باید یک پالایشگاه جدید احداث شود اما این توان و سرمایه گذاری وجود ندارد.

سالاری گفت: بنابراین باید در بحث بهینه سازی مصرف انرژی توجه ویژه شود. انتظار این است که خودروها پایش شود تا بهینه سازی و مصرف را مطابق استانداردهای روز دنیا در این چرخه ببینیم و مشوق هایی دیده و مواردی که رعایت نمی شود با جریمه کنترل شود تا از سرمایه ملی به درستی استفاده کنیم.

وی افزود: ظرفیت مصرف بنزین به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده که رقم بسیار بالایی است و طبیعتا تامین این میزان سوخت از توان کشور خارج است. همچنین با توجه به قیمت‌هایی که نسبت به کشورهای همجوار داریم مسیری به سمت قاچاق و سو استفاده ایجاد می کند. در حالی که اگر این ظرفیت را بتوانیم مدیریت کنیم، صادرات و ارزآوری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

کاهش ۲۰ میلیون لیتری مصرف سوخت با استفاده از سامانه سپهتن

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه یکی از سیاست های غیر قیمتی در مدیریت مصرف سوخت استفاده از سامانه سپهتن است، ادامه داد: پیگیری انجام دادیم و به تفاهم نامه رسیدیم که سازمان ها سریعا این سامانه اجرا شود و به سرور ما هم متصل است تا آن را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: عملا در پایش واقعی بخش عمده ای که حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر خواهد بود، کاهش مصرف خواهیم داشت که می تواند وارد چرخه صادرات شود.

سالاری گفت: خارج از وظیفه خودمان جلساتی را با همه دستگاه های متولی برگزار کردیم که در خصوص مواردی مانند فرآیند ترک تشریات و سرور جایگاه اختلافاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم این مشکلات برطرف شود و بتوانیم اتوبوس‌ها را به این سامانه متصل کنیم، افزود: سامانه ما آماده است و از صرفه جویی در مصرف سوخت هزینه ها پرداخت می شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه این موضوع از سال ۹۷ مغفول مانده است، ادامه داد: در بخش ناوگان حمل و نقل به دنبال نوسازی هستیم و توافقاتی با شرکت های خودروساز و بانک ملت انجام دادیم و از ظرفیت های بیرونی استفاده کردیم تا مصرف کاهش پیدا کند.

وی به موضوع اختاف قیمت گازوئیل در ایران با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در حالی که قیمت گازوئیل در ایران ۳۰۰ و یا ۶۰۰ تومان در هر لیتر است این فرآورده نفتی در کشورهای همجوار ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان در هر لیتر فروخته می شود و اگر پایش درستی انجام ندهیم سوخت از مسیر اصلی منحرف شده و به سمت قاچاق خواهد رفت.

سوخت سوزی در نیروگاه ها با راندمان ۲۵ درصدی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: مصرف کنندگان عمده دستگاه های متولی مانند سیمان، فولاد و نیروگاه ها هستند که با توجه به سهمیه دریافتی باید برچسب مصرف انرژی بگیرند و تولید آنها متناسب با مصرف انرژی و راندمان مناسب باشد.

سالاری بهینه سازی مصرف در بخش نیروگاهی را مهم دانست و گفت: راندمان نیروگاه‌ها پایین است و حجم مصرف سوخت بالایی دارند و یکی از موادری که ناترازی در مصرف سوخت کشور را ایجاد می کند راندمان پایین نیروگاه ها است. امروز راندمان ۳۶ درصد و ۲۵ درصد قابل پذیرش نیست و حجم زیادی از سوخت مایع کشور را که می تواند در مسیر صادرات و ارزآوری باشد در سوخت سوزی استفاده می شود.

وی ادامه داد: با توجه به مصرف بالای نیروگاه‌ها، در ۶ ماهه دوم و در فصل زمستان دچار یک سری آسیب و مشکلاتی خواهیم شد که می تواند آلایندگی ایجاد کند. از ابتدای سال حجم زیادی سوخت را تحت عنوان پشتیبان گاز در نیروگاه ها ذخیره کردیم که در شرایط خاص بتوانیم از سوخت مایع استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت به تفاهم نامه به خودروسازها برای تولید خودروهای دوگانه سوز اشاره کرد و افزود: در بحث خودروهای دو گانه سوز، خودروسازها باید تضامینی به ما بدهند تا بتوانیم مابه التفاوت را از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع پرداخت کنیم اما این اقدام انجام نمی‌شود و خودروسازها تضامین را کنار گذاشتند که باعث به تاخیر افتادن انجام کار شده است. در واقع خودروسازها به دنبال اضلاح قرارداد و حذف تضامین هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر