حمایت از طرح‌های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها


حمایت از طرح‌های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: طرح‌های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها حمایت می‌شوند.

حمایت از طرح‌های کلان پیشگیرانه و نوآورانه در کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر یونس پناهی امروز در همایش پیشگیری از ایجاد مقاومت‌های میکروبی که همزمان با هفته جهانی آگاه‌سازی آنتی‌بیوتیک­ها با هدف بررسی راهبردهای همگرا در تحقیقات پیشگیرانه به صورت مجازی برگزار شد، گفت: همواره مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها و ایجاد مقاومت میکروبی چالش بزرگی است که سازمان جهانی بهداشت هم روی آن توجه ویژه دارد و از همه خواسته است که روی این مبحث کار کنند و آموزش‌های لازم را ارائه بدهند.

وی با بیان این که ابتدا باید آسیب‌ها و تبعات ایجاد این مقاومت برای بیمار، سیستم بهداشت و درمان و اثرات اجتماعی آن را بررسی کرد، افزود: حجم بزرگی از مشکلات مقاومت میکروبی به دوز مصرفی، مقدار مصرف آنتی بیوتیک و فرهنگ مصرف آن مرتبط است. سیاستگذاری در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار اهمیت دارد تا بدانیم در کشورهای مختلف چگونه عمل شده است. کشورهایی با اقتصاد قوی از چه سیاستی بهره بردند تا توانستند دوز مصرفی، مقدار و در نتیجه مقاومت میکروبی را کاهش دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت پایش مصرف به منظور کاهش استفاده آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور، اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها از نظر اثربخشی با یکدیگر متفاوت هستند و گاهی تجویز آن‌ها توسط افراد بدون توجه به نمودار تجویز آنتی‌بیوتیک ها انجام می‌شود که این می‌تواند بر میزان بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی تاثیرگذار باشد.

پناهی به پنج برنامه کلان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در کاهش مقاومت میکروبی اشاره و آن‌ها را این گونه برشمرد: "برای متخصصان و تصمیم‌گیران و حتی آحاد مردم باید آموزش‌های لازم، ارائه و دانش و شواهد جهت راه‌های پیشگیری از مقاومت کافی تقویت شود"، "کاهش بروز عفونت از طریق روش‌های پیشگیرانه که می‌تواند بر میزان و حجم نیاز به آنتی بیوتیک‌ها اثر بگذارد"، "بهبود استفاده ضدمیکروب‌ها در پزشکی و دامپزشکی که حائز اهمیت بسیاری است" و همچنین "توسعه فناوری‌های نوین که کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی اثرگذار خواهد بود".

وی مهم‌ترین الزام جهت رسیدن به اهداف کلان را برشمرد و تصریح کرد: دنیا و کشورها در وضعیتی هستند که داشتن یک سیستم داینامیک پایش مستمر نتایج تجویز بر بهبود بیماری، بررسی رفتار تجویز، ارائه مستمر تجربه های موفق، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تقویت مشارکت‌های بین‌المللی ضروری است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: باید به صورت دوره‌ای آنتی بیوتیک‌های پر مصرف را از چرخه خارج کرده و بعد از یک مدت دوباره به آنها برگردیم تا به نحوی بتوانیم در این زمینه کنترل داشته باشیم.

دکتر پناهی در پایان اعلام کرد: در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این باور وجود دارد که هر چه در این حوزه هزینه شود، درواقع سرمایه گذاری است، بنابراین آمادگی لازم برای ارائه حمایت از طرح‌های کلان پیشگیرانه و حمایت از طرح‌های کلان نوآورانه جهت معرفی ترکیبات جدید به منظور کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی وجود خواهد داشت. این امید وجود دارد تا با طرح‌های دریافتی، در این حوزه امکان انجام فعالیت‌های اساسی فراهم شود.

در پایان این وبینار بسته سیاستی و حمایتی در کاهش مقاومت میکروبی تهیه، جمع بندی و با تایید حاضران در نشست اعلام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیک و بد