معاون رئیس‌جمهور: 2300 نفر از ایثارگران در اولویت دریافت مسکن قرار گرفتند


معاون رئیس‌جمهور: 2300 نفر از ایثارگران در اولویت دریافت مسکن قرار گرفتند

معاون رئیس‌جمهور گفت: حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از خانواده‌های شاهد و ایثارگر ما مسکن ندارند که نیمی از آنها یعنی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر را در اولویت نخست دریافت مسکن در سال جاری قرار دادیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پیش از ظهر امروز در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: انتظار ما این است که تشکیل جلسات این شورا جدی گرفته شده و جلسات آن حداقل به صورت فصلی و به صورت 3 ماه یک‌بار تشکیل شده و وضعیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مسائل ایثارگران در آن بررسی شود.

وی اضافه کرد: قانون تکالیف و وظایفی را برای همه دستگاه‌های اجرایی و حکومتی در حوزه ایثار و شهادت تعیین کرده و وظیفه ما هم این است که عملکرد تمامی دستگاه‌های یادشده را ارزیابی کرده و نتایج این ارزیابی را به مقام معظم رهبری و سران 3 قوه منعکس کنیم و سال 1401 این کار را از خود بنیاد شهید شروع کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به وضعیت مسکن ایثارگران و خانواده شهدا گفت: حدود 4 هزار و 600 نفر از خانواده‌های شاهد و ایثارگر ما مسکن ندارند که نیمی از آنها یعنی حدود 2 هزار و 300 نفر را در اولویت نخست دریافت مسکن در سال جاری قرار دادیم؛ به این دلیل که این 2 هزار و 300 نفر از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی در حوزه مسکن چه در قالب وام و چه در قالب زمین یا ساختمان نگرفته‌اند.

وی اشتغال‌زایی برای ایثارگران را یکی از وظایف ذاتی دولت دانست و ادامه داد: امسال بیش از 2 هزار نفر در سامانه اشتغال و کارآفرینی ما ثبت نام داشتند که حدود 9 درصد از آنها فرزندان شهید هستند که باید در اولویت دریافت شغل یا تسهیلات خوداشتغالی قرار بگیرند. در ضمن استان قزوین در حوزه پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به ایثارگران از برنامه پیش‌بینی‌شده عقب‌تر است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت ساماندهی گلزارهای شهدا در سراسر کشور گفت: استان قزوین در این حوزه عملکرد مناسبی داشته و به زودی ساماندهی گلزارهای شهدا در این استان به اتمام خواهد رسید.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در حوزه درمانی برخی مراکز و نهادها مشکلاتی برای ایثارگران در استان قزوین ایجاد کرده‌اند که خطاب به این دستگاه‌ها می‌گوییم خدمات‌رسانی به ایثارگران وظیفه همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی است و نباید برای ایثارگران و خانواده شهدا زحمت درست کنیم و یا به آنها بی‌احترامی کنیم.

وی همچنین از تکمیل و تجهیز مرکز توان‌بخشی ایثارگران در قزوین خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های ما تولید فیلم سینمایی با محرویت شهدا و ایثارگران است که بخشی از این بودجه تولید این آثار توسط بنیاد شهید تأمین شده و بخشی هم می‌تواند بند «ک» قانون توسط دستگاه‌ها هزینه شود و انتظار داریم در این حوزه مشارکت شکل بگیرد.

لزوم معرفی بیشتر شهدای شاخص استان قزوین

استاندار قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه قزوین شهدای بزرگ و شاخصی در طول انقلاب و دفاع مقدس داشته است، گفت: وجود شهدایی مانند شهیدرجایی، شهید بابایی و شهید لشگری مسئولیت ما در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت سنگین‌تر می‌کند و باید مسئولان از همه ظرفیت خود در این بخش به طور کامل استفاده کنند.

محمدمهدی اعلایی با تأکید بر لزوم معرفی بیشتر شهدای شاخص استان قزوین به مردم ایران و جهان اضافه کرد: در این زمینه باید یک آسیب‌شناسی انجام داده و تلاش کنیم برنامه‌های اثرگذارتری را برای معرفی و بازشناسی این شهدا به مرحله اجرا دربیاوریم. در ضمن باید هماهنگی بین دستگاه‌ه‌ها در این حوزه بیشتر شود.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر ادامه داد: در این اغتشاشات شاهد این بودیم که دشمن سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده بود تا مردم را از نظام جمهوری اسلامی جدا کند، اما در نهایت مردم ما در رویدادهای مختلف پایبندی خود به انقلاب را اثبات کردند و نشان دادند که به هیچ‌وجه حاضر نیستند از آرمان‌های انقلاب اسلامی دور شوند.

اعلایی تصریح کرد: حتی در این اغتشاشات مردم ما فرزندانشان را برای مقابله با اغتشاشگران به میدان فرستادند و با این کار به دشمن فهماندند که حاضر نیستند در برابر آنها عقب‌نشینی کنند و بنابراین جان‌فشانی مردم ما در این اغتشاشات یکی از تبلورهای فرهنگ ایثار و شهادت است که می‌تواند در بنیاد شهید به آن پرداخته شود.

استاندار قزوین با اشاره به ضرورت تالیف و نشر آثار مکتوب در حوزه ایثار و شهادت گفت: برای معرفی سبک زندگی شهدا به جوانان و نسل امروز به کتاب‌های بیشتر و اثرگذارتری نیاز داریم و به همین خاطر همه دستگاه‌های متولی باید در این حوزه از نویسندگان حمایت مالی کنند تا چاپ چنین آثاری آسان‌تر صورت بگیرد.

اعلایی افزود: همچنین خط مشی ما این است که از ظرفیت فرزندان شاهد و ایثارگر در حوزه انتخاب مدیران بیشتر استفاده کنیم و در ضمن یکی زا مطالبات ما از دستگاه‌ها هم این است که در تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران در نهادهای مختلف سریع‌تر عمل کنند.

به گزارش تسنیم، در این نشست با حضور قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و خانواده شهدا از پوستر کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی رونمایی شد.

کارآفرینی تنها مسیر حل مشکل اشتغال خانواده شهدا و ایثارگران است

قاضی‌زاده هاشمی همچنین‌ در نشست با دانش‌پژوهان، تشکل‌ها و کارآفرینان برتر شاهد و ایثارگر استان قزوین که در پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: برای حمایت از رویدادهای استارت‌‌‌آپی 13 خانه خلاق در کشور راه‌اندازی کردیم و بنا داریم که در هر استان حداقل یک خانه خلاق داشته باشیم.

وی از راه‌اندازی و فعال‌سازی سامانه گنج شاهد خبر داد و گفت: این سامانه یکپارچه در واقع یک بانک جامع از اطلاعات استارت‌آپ‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محوری است که توسط خانواد شاهد و ایثارگر ایجاد شده‌اند. با تشکیل همین سامانه توانستیم 1000 تیم استارت‌آپی شناسایی کنیم که توسط خانواده‌های شهدا و ایثارگران ایجاد شده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی حمایت از تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات بنیاد شهید برای تحقق شعار سال برشمرد و اضافه کرد: اگر شرکت دانش‌بنیانی محصولی قابل ارائه در فضای تجاری کشور داشته باشد، از تولید انبوه این محصول به صورت ویژه حمایت می‌شود و هدف ما این است که امسال از 62 شرکت دانش‌بنیان در استان‌ها برای تجاری‌سازی محصول حمایت مالی کنیم.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات اشتغال و بیکاری برخی از اعضای جامعه ایثارگری گفت: ظرفیت استخدام فرزندان شاهد و ایثارگر در سال 1400 حدود 67 هزار نفر بود، در صورتی که 300 هزار نفر از خانواده شهدا و ایثارگران بیکار محسوب می‌شوند و به همین خاطر حتی اگر 100 درصد سهمیه اختصاص ایثارگران محقق شود، باز مشکل اشتغال ایثارگران پابرجاست.

قاضی‌زاده هاشمی کارآفرینی را تنها مسیر حل مشکل اشتغال خانواده شهدا و ایثارگران دانست و تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که 15 درصد خانواده شاهد و ایثارگر ما از نظر تخصص و تمکن مالی می‌توانند کارآفرینی کنند و سیاست ما این است که با حمایت از آنها برای جوانان بیکار عضو جامعه ایثارگری اشتغال‌زایی کنیم.

وی افزود: در این حوزه پرداخت وام‌های خوداشتغالی چاره کار نیست، چرا که این تجربه در کشور ما شکست خورده است و تسهیلات خوداشتغالی عمدتاً به هدف نرسیدند؛ بنابراین باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان بزرگ و مجرب حمایت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با بیان اینکه تصورات در مورد وابستگی خانواده شهدا به کمک‌های دولتی اشتباه است، ادامه داد: امروز برخی فکر می‌کنند که خانواده شهدا و جانبازان برای ارتزاق خود از جامعه کمک دریافت می‌کنند، در حالی که شاهد این هستیم که این قشر در قالب‌های متخصص، مخترع و کارآفرین کمک‌کننده هستند و در عرصه‌های مهم علمی و فرهنگی برای کشور افتخار می‌آفرینند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش