نحوه کنترل و جلوگیری از بحث با همسر / چرا سر هر مسئله کوچیکی با همسرم بحثم میشه؟!


نحوه کنترل و جلوگیری از بحث با همسر / چرا سر هر مسئله کوچیکی با همسرم بحثم میشه؟!

با وجود این که تفاوت های بین زن و شوهر در بین تمام زوج ها وجود دارد نمی توان توقع داشت که زوج ها با یکدیگر بحث یا دعوا نداشته باشند. اما نکته مهم درک این تفاوت ها و اهمیت آن در بحث بین زن و شوهر است. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ از قدیم و ندیم می گفتند که دعوا نمک زندگی مشترک است اما اگر همین نمک به شوری برسد دیگر ممکن است کار سخت شود و گاهی هم کار از کار بگذرد. علل مختلفی دعواهای زن و شوهرها دارد از اختلافات فرهنگی تا نداشتن مهارت های ارتباطی و حل مسئله، دخالت دیگران و عدم شناخت از همسر و ... می تواند باشد.گاه افراد برای به کرسی نشاندن حرف خودشان یا تغییر طرف مقابلشان جنگ و دعوا به راه می اندازند حال این می تواند فریاد زدن باشد تا بحث با همسر تا نهایت پیروز شوند اما در واقع نمی دانند که در زندگی مشترک بین دو طرف پیروزی معنی ندارد، پیروزی یعنی کمترین اختلافات نه بحث و ویران کردن روابط عاطفی!

علت بحث کردن زیاد زن و شوهر

هنگامی که بحث از ازدواج و رابطه زناشویی درمیان است, دعوای زن و شوهر موضوعی غیرقابل اجتناب است. اما این اختلافات نباید موجب پریشانی یا بی تفاوتی عاطفی زوج نسبت به هم گردد. به عقیده دبورا گرودی, محقق و زوج درمانگر ، زوج می توانند با همسر خود اختلاف و حتی دعوا داشته و درعین حال هم چنان به همسر خود احترام بگذارد.این دکتر روانشناس معتقد است: احتمال افزایش طلاق در ازدواج هایی که هیچ اختلاف نظری بین زن و شوهر وجود ندارد بیشتر است. روابط زناشویی که شور و اشتیاق در آن ها کاملاً از بین رفته و یا از همان ابتدا شور و شوقی در ازدواج آن ها نبوده, مثال ازدواج و رابطه ای است که دیگر نمی توان آن را نجات داد”. این مشاور خانواده معتقد است هنگامی که یکی از زوج یا هر دو نسبت به روابط زناشویی خود بی تفاوت باشند, احتمالاً مسائل آن قدر برای آن ها بی اهمیت است که حتی درباره آن با همسر خود به بحث با همسر نمی پردازند.بااین حال, اختلافات زناشویی مکرر که به سلامت روانی و جسمی زن و شوهر در زندگی مشترک آسیب می زند یقیناً منجر به تجربه یک ازدواج موفق و پایدار نخواهد شد.

در این زمینه بخوانید؛

۲۰نشانه دلزدگی از زندگی مشترک + ۷ راهکار درمان دلزدگی زناشویی

چجوری با همسرم آشتی کنم؟ / ۱۶ راه آشتی با همسرتان بعد از قهر و دعوا

کنترل بحث بین زن و شوهر

بحث با همسر دارای علت های مختلفی است و در مواردی اینگونه بحث ها می توانند مشکل ساز باشند که مانع برقراری ارتباط درست میان زن و شوهر باشند. نداشتن صمیمیت، درک متقابل، خودباوری، وجود فرزندان و مشکلات اقتصادی می تواند از مهم ترین علت های دعوا در میان زن و شهر باشد. با توجه به اینکه تاثیرات بحت در بین زوج ها می تواند منفی باشد باید دعوای زن و شوهر را به این دلایل از زندگی خود حذف کنید. و برای این امر باید از تکنیک های موثب استفاده کنید و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.زوج هایی که برای رابطه خود ارزش و اهمیت بیشتری قائل هستند سعی می کنند تا با از خود گذشتگی بیشتر و درک بیشتر مانع شدیدتر شدن بحث و دعوای زن و شوهری شوند. اغلب این زوج ها سعی دارند تا از تکنیک های زیر برای جلوگیری از بحث بین زن و شوهر استفاده کنند.

بیان احساسات:یکی از مهم ترین عواملی که موجب بروز دعوا میان زوج ها می شود جلوگیری از بیان احساسات به شریک زندگی است این افراد برای اینکه بحث بر ضرر آن ها تمام نشود و مقصر جلوه داده نشوند سعی می کنند تا از بیان نظر و ناراحتی خود خودداری کنند.بیان نکردن احساسات نه تنها به همسر شما آرامش نمی دهد بلکه تشویش بیشتری را در او ایجاد خواهد کرد. بنابراین با داشتن یک گفت و گوی سازنده و ارتباط با همسر می توانید بهتر مانع بروز بحث بین زن و شوهر شوید.

بی اهمیت جلوه ندادن:در صورتی که همسر شما جویای علت و مشکل می باشد شما با بیان اینکه هیچ اتفاق مهمی رخ نداده می تواند تاثیر منفی و بدی بر روی او داشته باشید. در مقابل با بیان میزان اهمیت موضوع می توانید به نتایج بهتری در رابطه دست پیدا کنید.

تحقیر نکردن:برخی از همسران در بحث با همسرشان، به تخریب همسر خود دست می زنند این موجب می شود تا طرف مقابل این تصور را داشته باشد که هیچ کار مهم برای همسرش انجام نداده است و تمام این مدت او مجبور به تحمل همسر بوده است.ز سوی دیگر شکستن عزت نفس و اعتماد به نفس نیز در این موضوع دارای اهمیت است. زمانی که به همسر خود می گویید تو هیچ وقت هیچ کاری را برای من انجام ندادی در حقیقت اعتماد به نفس او را که عامل مهمی است نشانه گرفته اید.

تو هم مثل بقیه هستی:بیان این جمله نیز می توانید تاثیری همانند کاهش اعتماد به نفس داشته باشد و موجب می شود تا فرد مقابل شما توانایی خود را نادیده بگیرد. از سوی دیگر بیان آن در دعوا می تواند خشم و عصبانیت بیشتری را به همراه داشته باشد.

بیش از حد حساس نباش:برخی از افراد در بحث و دعوا با همسرش، به الفاظی که بیان می کنند و تاثیر مهم آن توجهی ندارد و موجب می شود تا بیان برخی از جملات احساس منفی بیهودگی و حقارت را در او ایجاد کنند.اگر روابط عاطفی شما در زندگی مشترک دارای اهمیت است باید بدانید روابط عاطفی زن و شوهر چگونه پایدار می ماند و باید با چه تکنیکی آنها را حفظ کنید.

مهمترین قوانین در بحث بین زن و شوهر

یکی از آسیب هایی که در روز های قرنطینه در بسیاری از خانواده ها مشاهده می شود مشاجرات و جر و بحث های زناشویی می باشد که صدای آن در بعضی از آپارتمان های شهر شنیده می شود، این اختلاف ها و مشاجرات در بعضی مواقع نتایج جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.در زندگی زناشویی، زوجین در مورد بعضی مسائل اختلاف نظرهایی دارند و احتمال دارد در مورد موضوعاتی مانند تفاوت دیدگاه، برآورده نشدن خواسته ها، فراموشی رویداد ها، مناسبت های زندگی، مسائل اقتصادی، دخالت های خانواده ها و غیره به بحث و گفت و گو بپردازند.

به وجود آمدن این اختلاف نظر ها امری طبیعی و اجتناب ناپذیر می باشد، به قول بزرگ تر ها ” نمک زندگی است .” اما زوجین باید این نکته را در نظر بگیرند که نباید بیش از اندازه با یکدیگر جر و بحث کنند زیرا زندگی غیر قابل تحمل می شود.در این صورت اگر زوجین با اخلاقیات یکدیگر آشنا باشند و قوانینی را برای خود تعیین کرده و آن ها را رعایت کنند به احتمال زیاد مشاجره و جر و بحث آن ها کاهش می یابد و آسیب ها و تاثیرات منفی آن کمتر خواهد شد و در نتیجه جر و بحث آن ها هدفدار خواهد بود.شما باید در زندگی نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید و از فکر های منفی دوری کنید، قبل از آن که دیدگاه و نظر خودتان را در مورد موضوعات بیان کنید بهتر است با احترام به حرف های همسرتان گوش دهید.

نحوه کنترل و جلوگیری از بحث با همسر / چرا سر هر مسئله کوچیکی با همسرم بحثم میشه؟!

رابطه کلامیتان را قوی کنید

یکی از دلایلی که زن و شوهر ها با یکدیگر به مشاجره می پردازند عدم ارتباط صحیح کلامی زوجین با یکدیگر می باشد.زمانی که زوجین نتوانند رابطه کلامی خوبی با یکدیگر داشته باشند نمی توانند مفاهیم و خواسته های خود را بیان کنند و به طور ناخواسته از کلمات و عباراتی استفاده می کنند که ممکن است لحن نامناسب و بار منفی بسیاری داشته باشند و مشکلاتی در روابط زوجین به وجود می آید.

احترام بگذارید

دکتر ویدا فلاح مدرس و روانشناس مهارت های زندگی می باشد بر اساس گفته او باید برای نقش همسر در زندگی زناشویی اهمیت بسیاری قائل شد، این امر یکی از فاکتور های مهم در مشاجرات خانوادگی به حساب می آید، در صورتی که احترام همسر را نگه ندارید و به او توجه نکنید مشکلات زیادی در زندگی به وجود می آید که آثار مخربی را به همراه دارد.هنگامی که در مشاجرات طولانی به همسرتان توهین می کند آسیب بسیاری بر روح و روان او می گذارید که اثر آن ممکن است هیچگاه پاک نشود پس این نکته را در نظر بگیرید که توهین و تحقیر کردن در دعوا ممنوع می باشد.بنابراین باید نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید و از منفی نگری دوری کنید، قبل از این که نظر و دیدگاه خود را بیان کنید باید به حرف های همسرتان توجه کنید و به آن ها گوش دهید و احترام همسرتان را در هر شرایطی نگه دارید.

خود را کنترل کنید

اولین چراغی که در مشاجرات زناشویی روشن می شود خشم و غضب می باشد بنابراین ابتدا باید هیجانات خود را کاهش دهید و سعی کنید با آرامش با یکدیگر صحبت کرده و صدایتان را بالا نبریددر صورتی که بتوانید آرام صحبت کنید و تمرکز شما و همسرتان بر روی موضوع اختلاف باشد بهتر می توانید آن را رفع کنید.در هنگام جر و بحث حرمت های یکدیگر را حفظ کنید، مراقب باشید که حرفی نزنید و کاری را انجام ندهید که بعدا پشیمان شوید و نتوانید آسیب های آن را جبران کنید، دکتر فلاح در این رابطه پیشنهاد می دهد که با استفاده از تکنیک های صحیح خشم خود را کنترل کنید و شرایط روحی و روانی خوبی را برای خود ایجاد کنید و در صورتی که خشم بر شما غلبه کرد چند ثانیه نفس عمیق بکشید و در مورد آن موضوع فکرکنید و بعد از آن صحبت را ادامه دهید.

از کلی گویی بپرهیزید

یادتان باشد زمانی که با یکدیگر حرف می زنید از واژه هایی مانند “هیچ وقت “و” همیشه” استفاده نکنید زیرا این واژه ها در هنگام مشاجره و گفت وگو بی فایده می باشد و نتیجه درستی را بر جای نخواهد گذاشت.زمانی که شما از همسرتان یا او از شما شکایت می کند سعی کنید حرف هایتان را به صورت کلی بیان نکنید و از مثال ها و مصداق های جزئی برای بیان منظور خود استفاده نمایید در این صورت منظور یکدیگر را بهتر و واضح تر متوجه خواهید شد و مشکل ایجاد شده حل می شود.یکی از مهم ترین قوانینی که زن و شوهر باید در هنگام دعوا به آن توجه کنند این است که مقابله به مثل نکنند، مثلا نگویند چون به مادرم توهین کردی من نیز به خواهرت توهین می کنم و اشتباهات طرف مقابل را با اشتباهات خود جبران نکنند.

منبع: saednews

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زناشویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!