شورای نظارت با من سختگیرانه‌تر برخورد می‌کند/ جنگ قدرت بین یک زوج


شورای نظارت با من سختگیرانه‌تر برخورد می‌کند/ جنگ قدرت بین یک زوج

مهر نوشت: علی تدین صدیقی با اشاره به ویژگی‌های نمایش «فقط یک دقیقه طول می‌کشه» تاکید کرد به‌عنوان عضو شورای ارزشیابی و نظارت نمایشش با سختگیری بیشتری بازبینی شده است.

سیدعلی تدین صدوقی کارگردان نمایش «فقط یک دقیقه طول می کشه» که در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است درباره استقبال مخاطبان از نمایش گفت: در چند روزی که از اجرای نمایش می‌گذرد بازخوردهای خوبی را از مخاطبان شاهد بودیم چه تماشاگرانی که در سامانه تیوال برایمان نظراتشان را گذاشته‌اند و چه افرادی که بعد از پایان اجرا با خود من صحبت کردند کار را دوست داشتند و معتقد بودند که یک تئاتر کلاسیک به معنای واقعی کلمه دیده‌اند.

وی ادامه داد: در این نمایش روال یک زندگی را شاهد هستیم و برای آماده سازی نمایش نزدیک به ۲ سال تمرین داشتیم و مسعود سمیعی نویسنده نمایش زمانی که تمرین‌های کار را آغاز کردیم هنوز در قید حیات بود و چند ماه بعد به دلیل عوارض ناشی از عوامل شیمیایی به رحمت خدا رفت. ابتدا قرار بود سال گذشته نمایش را به صحنه ببریم که به دلیل وضعیت نامناسب کرونا میسر نشد و تنها چند شب اجرا در شهر رشت داشتیم تا بازیگران برای اجرای عمومی در تهران آمادگی بیشتری داشته باشند.

تدین صدوقی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۷ نمایشی را در تئاتر شهر به صحنه نبرده است، درباره شرایط تبلیغات برای نمایش عنوان کرد: این روزها وضعیت تبلیغ برای نمایش‌ها مناسب نیست البته خود من هم قائل به شلوغ کاری برای تبلیغ نمایشم نیستم و معمولاً ترجیح می‌دهم تا تماشاگران خودشان برای کار تبلیغ کنند. چون تئاتر که مانند سینما نیست که بتوان با سرمایه زیاد برایش تبلیغ کرد و ما هم با هزینه شخصی و بدون تهیه کننده نمایش را به صحنه برده‌ایم چون معتقدم تماشاگران اگر از نمایشی خوششان بیاید خودشان آن را به بقیه پیشنهاد می‌دهند همانطور که ۲۰ سال قبل وقتی فضای مجازی و تبلیغات به شکل امروز وجود نداشت سالن‌های تئاتر پر از تماشاگر بود.

وی درباره موضع‌گیری‌هایی که نسبت به گروه‌های در حال اجرا وجود دارد، بیان کرد: فکر می‌کنم موضع‌گیری‌هایی که در مورد اجرای هنرمندان تئاتر وجود دارد، درست نیست. تئاتر زبان حال جامعه است و اندیشه و تفکر را در جامعه جاری می‌کند. هر جامعه‌ای که تئاترش فعال است نشان دهنده زنده بودن آن جامعه هست و حتی شاهد هستیم همزمان که جنگ اکراین در جریان است هنرمندانش همچنان تئاتر کار می‌کنند از این رو فکر می‌کنم شرایط تئاتر با سینما خیلی فرق دارد و تعطیلی تئاتر یعنی تعطیلی جریان اندیشه و تفکر در جامعه.

این منتقد و کارگردان تئاتر که خودش از اعضای شورای ارزشیابی و نظارت است درباره بازبین‌های چندباره نمایشش گفت: نمایش ما بیشتر از همه آثار و ۴ بار مورد بازبینی قرار گرفت. حتی متن نمایشنامه ۳ بار بازخوانی شد. اتفاقاً شورای نظارت در مورد کار اعضای خود سختگیری بیشتری دارد و به اصطلاح مو را از ماست بیرون می‌کشد من نیز تمام اصلاحیه‌ها را مورد توجه قرار دادم چون اینجا دیگر من عضو شورای نظارت نیستم بلکه کارگردانی هستم مثل همه که با من سختگیرانه تر هم برخورد می‌شود.

تدین صدوقی در پایان درباره مضمون نمایش نیز یادآور شد: «فقط یک دقیقه طول می کشه» اثری رئالیستی است که طنز نهفته‌ای در درون خود دارد. اتفاقات نمایش در دهه ۸۰ میلادی در آمریکا می‌گذرد و داستان زن و شوهری است که برای تثبیت موقعیتشان در خانواده و برای رسیدن به قدرت و ثروت برعلیه یکدیگر دسیسه چینی می‌کنند که در این میان مسائلی رو می‌شود. در واقع این نمایش بیشتر به زیرکی و درایت زنانه در برابر نیرنگ و جذبه مردانه اشاره دارد.

اصغر صابری، مروارید افسری، لادن بنکدار، علیرضا نادی، افشین رضایی بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تالار قشقایی روی صحنه است.

۵۵۵۵

کد خبر 1699247

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن